Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst ljudanslutning från iMac till analog stereo?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill veta vilken den bästa ljudanslutningen mellan iMac och Denon UD M31(analoga anslutningar enbart) är? Bluetooth? Airport express?

Ursprungligen av RED STONE:

...bästa ljudanslutningen mellan iMac och...

Kan vara bra att berätta vilken iMac-modell det är, så att vi vet vilka in- och utgångar den har.

På din beskrivning låter det som att endast trådlös överföring är intressant. Stämmer det?

Hur långt mellan dator och stereo? Tjocka väggar, eller andra hinder?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan vara bra att berätta vilken iMac-modell det är, så att vi vet vilka in- och utgångar den har.

På din beskrivning låter det som att endast trådlös överföring är intressant. Stämmer det?

Hur långt mellan dator och stereo? Tjocka väggar, eller andra hinder?

Det är en iMac med 3,5 optisk ljudutgång.

Trådlöst är intressant men jag funderar på om inte en kvalitetskabel mellan iMac och stereo vore det bästa. Kör på ett lakritssnöre just nu med mycket svaj.

Dator och stereo står bredvid varandra.

Om de står bredvid varandra så finns det ingen anledning att välja någon trådlös variant. Köp en bra kabel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om de står bredvid varandra så finns det ingen anledning att välja någon trådlös variant. Köp en bra kabel.

Hur mycket pengar skall man lägga och vilken kvalitet behöver man? Guldpläterade kontakter etc? Har hittat från 39kr och uppåt och vill inte få samma problem som jag har idag med svaj, störningar och högtalare som blir tysta bara för att man lägger armbågen på skrivbordet.

Optisk anslutning kommer ge bättre ljud än en analog koppling och troligen kortare fördröjning än trådlös överföring. Trådlös kommer ge samma kvalitet som optisk.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2015-01-29 04:43

Funkar det med optiskt?

Funkar optiskt till en förstärkare med enbart analoga ingångar? Själv kör jag från högtalarutgången på macpron till en RCA-ingång på förstärkaren. Viktigt att allt är jordat. Ett bra forum för hifi-frågor är "faktiskt.se".

Senast redigerat 2015-01-29 04:56
Ursprungligen av hummel:

Optisk anslutning kommer ge bättre ljud än en analog koppling och troligen kortare fördröjning än trådlös överföring. Trådlös kommer ge samma kvalitet som optisk.

Men han säger ju i första inlägget att stereon bara har analoga anslutningar, så optiskt är väl uteslutet, eller?

Och menar du verkligen att en trådlös koppling - där signalen ska färdas från dator till någon form av mottagare (t.ex Airport Express), eventuellt via en router (beroende på hur man sätter upp det trådlösa nätverket), och sedan i kabel från den mottagaren till stereon - skulle ge högre kvalitet än en bra kabel direkt mellan dator och stereo? Utveckla gärna detta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men han säger ju i första inlägget att stereon bara har analoga anslutningar, så optiskt är väl uteslutet, eller?

Och menar du verkligen att en trådlös koppling - där signalen ska färdas från dator till någon form av mottagare (t.ex Airport Express), eventuellt via en router (beroende på hur man sätter upp det trådlösa nätverket), och sedan i kabel från den mottagaren till stereon - skulle ge högre kvalitet än en bra kabel direkt mellan dator och stereo? Utveckla gärna detta.

TS sade att datorn hade optisk utgång och därav svaret.
Att sända digital data trådlöst görs utan dataförlust. Konvertera digital data till analog via hörlursutgången är troligtvis en sämre lösning. Ansluta ett högkvalitativt ljudkort är en bättre lösning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-29 11:43
Ursprungligen av hummel:

TS sade att datorn hade optisk utgång och därav svaret.
Att sända digital data trådlöst görs utan dataförlust. Konvertera digital data till analog via hörlursutgången är troligtvis en sämre lösning. Ansluta ett högkvalitativt ljudkort är en bättre lösning.

Men eftersom förstärkaren bara har analoga ingångar så måste ju signalen ändå göras analog i slutändan. Då blir det ju knappast bättre av att ta en omväg via trådlöst.

Ursprungligen av RED STONE:

Hur mycket pengar skall man lägga och vilken kvalitet behöver man? Guldpläterade kontakter etc? Har hittat från 39kr och uppåt och vill inte få samma problem som jag har idag med svaj, störningar och högtalare som blir tysta bara för att man lägger armbågen på skrivbordet.

Svaj är något man kan få från skivspelare och bandspelare - inte kablar. Att högtalarna blir tysta för att du gör något fysiskt (lägger armen på bordet?) tyder på glappkontakt någonstans. Antagligen kabeln/kabelkontakten. Förutom de mest guldiga guldöron kommer de flesta (99%?) inte att höra någon skillnad på en 39-kronorskabel och en x tusen kronors guldpläterad smidd av alver-kabel. Åtminstone inte när det gäller så korta kablar som här (1 m?). Prova - det kostar ju inte mer än 39 spänn... Om det då fortfarande sprakar/tappar ljudet har du något fel på anslutningarna antingen på stereon eller datorn, och då lär inga monsterkablar i världen hjälpa.

Ursprungligen av hummel:

Att sända digital data trådlöst görs utan dataförlust. Konvertera digital data till analog via hörlursutgången är troligtvis en sämre lösning...

Ja, det är möjligt, om vi pratar generellt.

Men om vi håller oss till det aktuella specifika fallet i stället... Där datorn och stereon står bredvid varandra.

- För att kunna köra trådlöst så kommer det att krävas någon form av mottagare vid stereon, t.ex en Airport Express.
- Alltså kommer ljudet ändå att behöva färdas i analog kabel den sista biten (mellan Airport Expressen och stereon).
- I den lösningen, med halva sträckan trådlöst, och andra halvan av sträckan i kabel - vad vinner man då, jämfört med att bara köra kabel?

Trodde jag förklarat mitt misstag i förra inlägget.
För TS gäller att antingen använda "ljud ut" i datorn eller ett extern ljudkort. Ett externt ljudkort av bättre kvalitet än ljudutgången inbyggd i datorn kommer troligtvis ge bättre ljud ur förstärkaren.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag vill veta vilken den bästa ljudanslutningen mellan iMac och Denon UD M31(analoga anslutningar enbart) är? Bluetooth? Airport express?

Rekommenderar att du pluggar in en AudioEngine, som är en trådlös DA omvandlare som bestående av två delar 1) en "sändar'" USB dongel som kopplas till till Macén och 2) en "mottagar" dongel till stereons aux ingång. Har aldrig behövt ägna den en tanke efter inkopplingen, bra räckvidd, fungerar 100% igt och utan störningar. http://audioengineusa.com/Store/W3-Wireless-A.... pris runt 1500 kr och ger Hifi kvalitet.

Senast redigerat 2015-01-30 14:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Svaj är något man kan få från skivspelare och bandspelare - inte kablar. Att högtalarna blir tysta för att du gör något fysiskt (lägger armen på bordet?) tyder på glappkontakt någonstans. Antagligen kabeln/kabelkontakten. Förutom de mest guldiga guldöron kommer de flesta (99%?) inte att höra någon skillnad på en 39-kronorskabel och en x tusen kronors guldpläterad smidd av alver-kabel. Åtminstone inte när det gäller så korta kablar som här (1 m?). Prova - det kostar ju inte mer än 39 spänn... Om det då fortfarande sprakar/tappar ljudet har du något fel på anslutningarna antingen på stereon eller datorn, och då lär inga monsterkablar i världen hjälpa.

Köpte en 39kronors kabel. Har haft problem med glappkontakt i den gamla kabeln länge så jag slängde den. Eventuellt kan stereon ha glapp någonstans men det tvivlar jag på. Datorn har definitiv inte glapp då jag hade problemet innan jag skaffa den.

Oftast är det kablar som får glapp. Klassiskt är ju en usb- eller firewirekabel som legat på skrivbordet under flera år för att sedan plötsligt glappa någonstans. Kan t.o.m. vara mitt på kabeln... En rejäl 80-talsförstärkare glappar sällan eller aldrig i kontakterna. Däremot kan det vara oxid på sällan använda rca-kontakter, samt ofta oxid på potentiometrar i volymkontroller mm. Det kan rentav låta som hmhm när man vrider på volymen på en stereo som stått avställd ett tag. Detta kan avhjälpas med lite kontaktsprej om du kommer åt att demontera rattarna.

Ursprungligen av nollåtta:

Rekommenderar att du pluggar in en AudioEngine, som är en trådlös DA omvandlare... ...pris runt 1500 kr och ger Hifi kvalitet.

1500 kr för att låta ljudet färdas trådlöst några decimeter? Det låter lite dyrt.

Och det krävs väl ändå en liten kabelsnutt från dongeln till stereon. Då kan man lika gärna köra kabel hela vägen, när apparaterna ändå står bredvid varandra.

  • Medlem
  • 2015-01-30 18:53
Ursprungligen av RED STONE:

Jag vill veta vilken den bästa ljudanslutningen mellan iMac och Denon UD M31(analoga anslutningar enbart) är? Bluetooth? Airport express?

Är det en iMac med 3,5 mm analog och optisk utgång så köp en 1 st 3,5 mm till 2 st RCA ha i önskad längd.

Inget illa menat men att lägga mer pengar på detta är enligt mig bara dumt för Denon UD M31 är en 12 år gammal microstereo som är så långt ifrån HiFi man kan komma.

HiFi-normen uppfyller den nog. Men det gör ju en Blaupunkt från 1969 också.

OffT: Jämrans. Nu fick jag se DIN-kontakter för min inre syn. Brrrr... /OffT.

  • Medlem
  • 2015-01-30 23:12
Ursprungligen av johan_tanying:

HiFi-normen uppfyller den nog.

Inte i min bok. Där står HiFi för högkvalitativ naturlig ljudåtergivning och en microanläggning som kostade under 3,000 kr när den kom för över 12 år sedan är inte HiFi.

Mitt sista OT i denna tråd.

Med HiFi-norm tänkte jag nu närmast på den gamla hederliga DIN 45-500. Och den klarar nog Denonen med råge...

(Ser till min fasa att sagda norm även föreskriver den vederstyggliga DIN-kontakten - i vidrighet endast överträffad av scarten... Nästan lika hemskt att bli påmind om denna som att få låten av Han Vars Namn Inte Får Nämnas på hjärnan!)

Nåväl. Slut på OffT för idag.

1
Bevaka tråden