Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumt att installera Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-30 14:10

Har en Macbook Pro Unobody från 2008. Core2 Duo, 4GB ram och en SSD. Kör OS X Yosemite just nu och det fungerar väl hyfsat. Men jag har problem med att det trådlösa nätverket koppar ifrån och det är tydligen ett vanligt problem med detta operativsystem. För ett par år sedan körde jag Snow Leopard och det fungerade klanderfritt. Flöt dessutom på bättre. Är det dumt att installera detta system ur säkerhetssynpunkt? Jag använder i princip bara datorn till att surfa, lyssna på musik och snacka med folk via Skype.

Ursprungligen av P1200VB:

...Är det dumt att installera detta system ur säkerhetssynpunkt? Jag använder i princip bara datorn till att surfa, lyssna på musik och snacka med folk via Skype.

Nja, problemet blir väl snarare att du inte kan köra senaste versionen av alla program. Det är många av dagens program som kräver minst 10.8 eller 10.9 t.ex. Och man får då gräva fram gamla versioner av programmen för att kunna köra dem i 10.6.

Med en gammal webbläsare, så funkar kanske inte alla webbsidor.
Med en gammal Skype, så saknas kanske vissa funktioner.
Osv.

Mitt tips - installera 10.6 på en extern disk, och prova att köra med den i stället. Så kan du jämföra hur det funkar, utan att bli av med din nuvarande Yosemite-installation.
Eller klona ditt Yosemite-system till en extern disk, innan du installerar Snow Leopard. Så kan du lätt gå tillbaka till Yosemite om Snow Leopard inte fungerar som önskat.

Senast redigerat 2015-01-30 14:49

Safari börjar bli för gammalt under 10.6 (max 5.1.10), vilket innebär att allt fler sidor börjar knorra. Däremot kan man ju köra Chrome. Kör själv med 10.6 på min early 2011 MBP med 8GB RAM och SSD.

Tänk på att iCloud mm kräver 10.7+. Senaste Skype funkar inte heller på 10.6, och risken är väl att stödet för den fungerande versionen (6.15) försvinner på lite sikt. Dropbox, Crashplan mm funkar dock perfekt fortfarande.

Ursprungligen av P1200VB:

För ett par år sedan körde jag Snow Leopard och det fungerade klanderfritt. Flöt dessutom på bättre. Är det dumt att installera detta system ur säkerhetssynpunkt?

Apple supportar inte längre 10.6 vilket innebär att de inte längre levererar nya säkerhetsuppdateringar, och 10.6 är redan öppet för flera säkerhetshål som blivit åtgärdat i senare OS. Jag skulle därför säga att det är ganska dumt att installera 10.6 ur just den aspekten.

Ursprungligen av P1200VB:

Jag använder i princip bara datorn till att surfa, lyssna på musik och snacka med folk via Skype.

Allt som använder Internet är en attackvektor, vilket involverar åtminstone två av de där. Jag skulle föreslå en supportad version av OS X, d.v.s. 10.7 och senare; alternativt ett annat OS som Windows eller Linux.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-01-30 17:52

Backa till 10.9 är väl vettigast isåfall, det kom ju en hel del prestandaförbättringar där.

Jag kör en pre-release av 10.10.2 och en av förbättringarna skulle vara just WiFi som enligt uppgift skulle kunna balla ur för vissa. Jag har aldrig haft detta problemet med 10.10.x och denna datorn så jag kan inte uttala mig om huruvida det är någon skillnad. Ligg lågt tills 10.10.2 kommer ut skarpt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-01-30 18:45
Ursprungligen av pmarriott:

Jag kör en pre-release av 10.10.2 och en av förbättringarna skulle vara just WiFi som enligt uppgift skulle kunna balla ur för vissa. Jag har aldrig haft detta problemet med 10.10.x och denna datorn så jag kan inte uttala mig om huruvida det är någon skillnad. Ligg lågt tills 10.10.2 kommer ut skarpt.

10.10.2 kom tidigare i veckan.

Ursprungligen av joakimo:

10.10.2 kom tidigare i veckan.

Hoppsan! Jag fick en uppdatering igår som utgav sig för att vara pre-release. Det står 10.10.2 under "Om den här datorn". Då så. då ska ju saken vara biff.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-02 08:36

Okej tack för åsikterna då får jag ta en funderare.

Saken är dock inte biff då problemen kvarstår under 10.10.2. Apple har helt enkelt inte lyckats lösa problemen.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.606794/fortsa...

1
Bevaka tråden