Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99s motorsport-tråd (utan resultat!)

Tråden skapades och har fått 728 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-01-30 13:25

Säga vad man vill. Men jag tycker bilarna är riktigt snygga. Vackrast av alla kanske Sauber är, mest p ga färgerna.
Jag gillar de nya låga nosarna. De förra höga såg förjävliga ut på ren svenska! Nu liknar de mer de gamla klassiska nosarna som de hade förr.

  • Medlem
  • 2015-01-30 13:38

Jag tror och hoppas att Honda kan få snurr på McLaren igen till årets säsong. Det vore kul om någon kunde utmana Mercorna. Japanerna är duktiga motorbyggare och Honda har nog testat denna maskin till förbannelse. (Tror jag)

För övrigt? McLaren, titelsponsor som det har tjatats om i flera år. Är det Mobil 1 nu?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-01-30 13:51
Ursprungligen av Dalle:

Jag tror och hoppas att Honda kan få snurr på McLaren igen till årets säsong. Det vore kul om någon kunde utmana Mercorna. Japanerna är duktiga motorbyggare och Honda har nog testat denna maskin till förbannelse. (Tror jag)

För övrigt? McLaren, titelsponsor som det har tjatats om i flera år. Är det Mobil 1 nu?

De förhandlar fortfarande med Santander och CNN, som det verkar...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-01-30 13:53
Ursprungligen av keptang:

Ja, myrsloken var inte vacker.

Jag gillade Ferraris nos förra året... Men jag kanske var ensam om det...?
Bättre än alla "snoppar" som hängde framtill på de andra bilarna iaf.

Ursprungligen av keptang:

Ferrari SF15-T. Kan inte gå sämre än vad den förra gjorde som hette F1AT.
https://dl.dropbox.com/s/il46r0d1sqhlum3/f1-scuderia-ferrari-sf15-t-launch-2015-ferrari-sf15-t.jpg?dl=0

Förstår inte varför de var tvungna att lägga på ett S i början av namnet och ett bindestreck innan T. FIST är väl ett bra namn

(och ja, jag förstår att det står för Scuderia...).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-30 15:47
Ursprungligen av AndyK:

Jag gillade Ferraris nos förra året... Men jag kanske var ensam om det...?
Bättre än alla "snoppar" som hängde framtill på de andra bilarna iaf.

Den såg ju ut som om en jätte hade satt sig på den. Helt deformerad. Mercedes lyckades ju få en hyfsad snygg nos utan dildo iaf.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-01-30 17:53
Ursprungligen av Vassius:

Den såg ju ut som om en jätte hade satt sig på den. Helt deformerad. Mercedes lyckades ju få en hyfsad snygg nos utan dildo iaf.

Det var den udda profilen på bilen som jag gillade.
Annars var det väl RedBull som hade den mest neutrala fronten förra året. Mercedes var också helt OK.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-01-31 09:41

Marcus hjälm för den kommande säsongen. Helt OK, men jag tycker fortfarande att han ska köra med "Ronniehjälmen".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-31 11:54

Tydligen supportas han (Marcus) av Modo Hockey!

Ursprungligen av mattiL:

Tydligen supportas han (Marcus) av Modo Hockey!

Hmm, hoppas att det inte finns någon symbolik i det. Modo ligger ju ohjälpligt sist i SHL & Marcus hade ju inte direkt några framskjutna placeringar förra säsongen...

Scuderia Toro Rosso SRT10.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-01 09:46

Mercedes W06

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-01 09:52

Red Bull RB11, tydligen bara testlackad... Men det hade varit grymt coolt om de kommit till start med denna lackeringen.

Senast redigerat 2015-02-01 10:25
  • Medlem
  • 2015-02-06 16:50

Två korta tips:
* Viasat Motors podcast är tillbaka
* Marcus Ericsson kan ni se hos Skavlan ikväll

  • Medlem
  • 2015-02-13 11:07

SVT "hårdbevakar" Svenska Rallyt. Med "hårdbevakar" menar SVT att de sänder en sträcka om dagen, en timme live... Dvs om inte live-streamen ligger nere! (Dessutom 15 minuter (!) sammandrag varje kväll!)
Jag önskar av hela mitt hjärta att samtliga deltävlingar av Felodifestivalen drabbas av tekniska problem och sändningsuppehåll! Då blir det nog ett helt annat tryck mot SVT än när detta inte funkar...

Bör tilläggas att det borde gå alldeles utmärkt att sända detta i SVTs vanliga kanaler då tex SVT24 har sändningsuppehåll...

Uppdaterad målning på årets Sauber:

Härligt att de fortsätter med blå-gult!

Ursprungligen av HåkanE:

Uppdaterad målning på årets Sauber:
http://en.espnf1.com/PICTURES/CMS/28900/28937.3.jpg

Härligt att de fortsätter med blå-gult!

Det börjar likna nåt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-23 09:45
Ursprungligen av keptang:

Det börjar likna nåt.

Synd bara att tillförlitligheten och farten går åt motsatt håll...

  • Medlem
  • 2015-02-23 09:51
Ursprungligen av AndyK:

Synd bara att tillförlitligheten och farten går åt motsatt håll...

Saubern är ingen bil att vinna i. Möjligen kanske grabbarna kan plocka någon enstaka poäng under säsongen för fortsatt klättring på karriärsstegen.

  • Medlem
  • 2015-02-23 09:53

Vad tror ni hände med Alonso igår? Svimmade han när han körde av banan och in i muren?
Vi lär ju aldrig någonsin få reda på det. Både Alonso och hans manager kommer ju kategoriskt att blåneka till att Alonso svimmade, för då blir han ju av med superlicensen. Men vad tror ni, vad var det som hände egentligen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-23 10:08
Ursprungligen av Dalle:

Vad tror ni hände med Alonso igår? Svimmade han när han körde av banan och in i muren?
Vi lär ju aldrig någonsin få reda på det. Både Alonso och hans manager kommer ju kategoriskt att blåneka till att Alonso svimmade, för då blir han ju av med superlicensen. Men vad tror ni, vad var det som hände egentligen?

Det har kommit alla möjliga spekulationer. Bl.a. att det kan ha varit giftiga gaser eller elchocker från bilen/motorn som fick honom att tuppa av. Nåt knas var det i alla fall, eftersom han svängde av till synes helt oprovocerat på en raksträcka och inte tycktes bromsa alls. Dessutom var det en fotograf som noterade att Alonso hängde med huvudet redan innan han slog i muren.
Att det var bilen som orsakade det förstärks av att McLaren avbröt sin testning trots att de yttre skadorna på bilen var triviala.

Ursprungligen av AndyK:

Synd bara att tillförlitligheten och farten går åt motsatt håll...

Det har sina naturliga förklaringar, Nasr smällde första dagen med Susie Wolff, kvaddade växellådan (och hela bakänden på bilen), Marcus fick köra med en annan mer eller mindre trasig växellåda dagen efter, en ny växellåda levererades från Ferrari som också visade sig ha problem.

Man fokuserade därför på att köra jämna varv på medium-däck och olika inställningar på bilen för att få så mycket och bra data som möjligt under förutsättningarna som fanns.

Sauber bör ligga som bäst kring en 5e-plats bland teamen (alltså kunna ta poäng då och då om allt stämmer), allt annat så har man för stora förhoppningar/förväntningar.

Mercedes har inte kört på några mjukare däck än medium under 8 testdagarna hittills, och har inte varit snabbast. När vi kommer till start i Australien så är Mercedes lätt 1 sek snabbare bara genom att slänga på mjukare däck. Det som kan vara Mercedes akilleshäl är tillförlitligheten, precis som i fjol.

Ursprungligen av Dalle:

Vad tror ni hände med Alonso igår? Svimmade han när han körde av banan och in i muren?
Vi lär ju aldrig någonsin få reda på det. Både Alonso och hans manager kommer ju kategoriskt att blåneka till att Alonso svimmade, för då blir han ju av med superlicensen. Men vad tror ni, vad var det som hände egentligen?

Jag tror att han tuppade av. Enligt Vettel som låg bakom såg det också mycket märkligt ut.
Alonso åkte helt plötsligt bara rakt fram, i relativt låg hastighet (150km/h), gled längs med muren, bromsade inte, knappt några skador på bilen och han rörde sig inte heller efter att bilen stannat av sig själv.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-23 10:13
Ursprungligen av Dalle:

Saubern är ingen bil att vinna i. Möjligen kanske grabbarna kan plocka någon enstaka poäng under säsongen för fortsatt klättring på karriärsstegen.

Nä, vinna blir nog svårt, poäng bör vara rimligt. Men jag tycker att skillnaden vad för stor från Jerez till Barcelona jämför med de andra teamen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-23 10:15
Ursprungligen av Dalle:

Både Alonso och hans manager kommer ju kategoriskt att blåneka till att Alonso svimmade, för då blir han ju av med superlicensen.

Varför blir man av med superlicensen om man svimmar? Det händer ju med jämna mellanrum när de kraschar.
Eller menar du att han svimmar "oprovocerat"?

Ursprungligen av AndyK:

Varför blir man av med superlicensen om man svimmar? Det händer ju med jämna mellanrum när de kraschar.
Eller menar du att han svimmar "oprovocerat"?

Precis, oprovocerat, innan bilen touchade och gled längs med muren (och den touchade verkligen, det var ingen krasch).

Inte mycket skador på den inte..

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-23 10:18

Nä, tuppa av vill man varken göra i en vanlig personbil, eller i en F1-kärra...

Man får nästan hoppas att det var något i bilen som gjorde att han tuppade av. Om det är något fysiologiskt eller neurologiskt så är det ju värre...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-23 10:33
Ursprungligen av keptang:

Precis, oprovocerat, innan bilen touchade och gled längs med muren (och den touchade verkligen, det var ingen krasch).

Inte mycket skador på den inte..
http://f1blogg.teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2015/02/IMG_0031.jpg

Oj, det var lindrigare än jag trodde rent av. McLarens officiella uttalande om att Alonso fick en hjärnskakning i "kraschen" ter sig allt mer som en desperat bortförklaring. Hur kan en rutinerad och vältränad F1-förare få en hjärnskakning när inte ens hjulupphängningen knäcks?

Ursprungligen av Vassius:

Oj, det var lindrigare än jag trodde rent av. McLarens officiella uttalande om att Alonso fick en hjärnskakning i "kraschen" ter sig allt mer som en desperat bortförklaring. Hur kan en rutinerad och vältränad F1-förare få en hjärnskakning när inte ens hjulupphängningen knäcks?

Exactemento, det är bara vingen som är sönder, det händer ju bara man kör på en bomullstuss.

  • Medlem
  • 2015-02-23 10:47

Något mer allvarligt har ju uppenbarligen hänt. Vid en normal avåkning hänger man inte med huvudet. Troligen svarade han inte heller på radion efteråt. Och framförallt brukar inte föraren ligga på gräset och åka helikopter från banan efter en sådan krasch.
Det som @Vassius tänker på är HANS-skyddet. Head And Neck System som mäter G-krafterna som huvud/nacke utsätts för vid en större smäll.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-23 11:46

Att svimma är inte ovanligt alls, oftast pga för lågt blodtryck (tillfälligt), t ex druckit för dåligt när det är varmt. Händer dagligen i Sverige, mest då äldre personer.

Bevaka tråden