Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera om kommaseparerad data

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska vara lat idag och be er om hjälp.
Jag har en flera kommasepareradlistor som jag vill göra om till något annat.
Det är alldeles för många för att göra för hand. Mina kunskaper i regel vill aldrig bli bättre.

Här är en lista:
Banddumpers, Bandgrävare >12 ton, Bandschaktare, Bandtraktorer, Dumpers, Fliskrossar, Grusmaskiner, Gruvutrustning, Grävlastare, Grävlastare, Grönytemaskiner, Hjulgrävare, Hjullastare, Kompaktlastare, Krossar, Köpes entreprenad, Lantbruksmaskiner, Liftar, Midigrävare 7-12 ton, Minidumpers, Minigrävare >7 ton, Mobilkranar, Redskapsbärare, Skogsmaskiner, Sorteringsverk, Teleskoplastare, Traktorer, Truckar, Väghyvlar, Vägvältar, Övrigt - Entreprenad

Jag vill backa om dom till:

{category: 'Banddumpers', MainCategory: 0}, {....}

Kan någon smart snäll person skapa ett regel för detta?
Usch så lat jag är men jag är bara människa.

Senast redigerat 2015-01-30 19:57

Tja, jag vet inte om jag kan hjälpa dig, för första problemet är att jag faktiskt inte förstår vad du vill uppnå.

Jag antar att du vill att varje ord ska ha ha en label, "category", men vad representerar "MainCategory:0" ? Är det bara något som ska läggas till för varje kategori/ord ?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag ska vara lat idag och be er om hjälp.
Jag har en flera kommasepareradlistor som jag vill göra om till något annat.
Det är alldeles för många för att göra för hand. Mina kunskaper i regel vill aldrig bli bättre.

Här är en lista:
Banddumpers, Bandgrävare >12 ton, Bandschaktare, Bandtraktorer, Dumpers, Fliskrossar, Grusmaskiner, Gruvutrustning, Grävlastare, Grävlastare, Grönytemaskiner, Hjulgrävare, Hjullastare, Kompaktlastare, Krossar, Köpes entreprenad, Lantbruksmaskiner, Liftar, Midigrävare 7-12 ton, Minidumpers, Minigrävare >7 ton, Mobilkranar, Redskapsbärare, Skogsmaskiner, Sorteringsverk, Teleskoplastare, Traktorer, Truckar, Väghyvlar, Vägvältar, Övrigt - Entreprenad

Jag vill backa om dom till:

{category: 'Banddumpers', MainCategory: 0}, {....}

Kan någon smart snäll person skapa ett regel för detta?
Usch så lat jag är men jag är bara människa.

Search & replace...

Sök: ,
Ersätt: ', MainCategory: 0},{category: '

Tack HåkanE! Vi pratade tydligen samma otydliga språk!
Jag har precis suttit och gjort som du föreslog och det fungerade perfekt!

Så tack för att du tänkte åt mig.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tack HåkanE! Vi pratade tydligen samma otydliga språk!
Jag har precis suttit och gjort som du föreslog och det fungerade perfekt!

Så tack för att du tänkte åt mig.

Skriver du dit start och slut manuellt då? Jag trodde det var det du ville undvika

Ja det gjorde jag. Jag kan inte vara hur lat som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-30 10:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag ska vara lat idag och be er om hjälp.
Jag har en flera kommasepareradlistor som jag vill göra om till något annat.
Det är alldeles för många för att göra för hand. Mina kunskaper i regel vill aldrig bli bättre.

Här är en lista:
Banddumpers, Bandgrävare >12 ton, Bandschaktare, Bandtraktorer, Dumpers, Fliskrossar, Grusmaskiner, Gruvutrustning, Grävlastare, Grävlastare, Grönytemaskiner, Hjulgrävare, Hjullastare, Kompaktlastare, Krossar, Köpes entreprenad, Lantbruksmaskiner, Liftar, Midigrävare 7-12 ton, Minidumpers, Minigrävare >7 ton, Mobilkranar, Redskapsbärare, Skogsmaskiner, Sorteringsverk, Teleskoplastare, Traktorer, Truckar, Väghyvlar, Vägvältar, Övrigt - Entreprenad

Jag vill backa om dom till:

{category: 'Banddumpers', MainCategory: 0}, {....}

Kan någon smart snäll person skapa ett regel för detta?
Usch så lat jag är men jag är bara människa.

Find and Replace i en vanlig text hanterare?
find: ", "
replace: "'', MainCategory: 0}, {category: '"

Sen skapar du en regel i typ excel som sätter in början och slutet av varje sträng.
typ i B1: ="{Category: '"& A1 &"', MainCategory: 0}"

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-30 10:08

Meh,

Ni han före mig, men jag fixade böran och slutet också

haha tack! Tack! TACK! Det räcker nu.

Det här var ju lite roligt! Jag tror att följande grep-sökning (i BBEdit / TextWrangler) gör det du vill, inklusive fixar slut och början. Jag har lagt på en radbrytning \r för att man tydligare ska se resultatet. Rätt användbart faktiskt

Oops! Såg att jag hade råkats lägga på ett onödigt mellanslag i slutet på replace-satsen, det är därför det är mellanslag för kommat.

1
Bevaka tråden