Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples vinst: 68 miljoner kronor i timmen

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples senaste kvartal innebar inte bara vinstrekord för företaget, utan satte nytt rekord för alla börsnoterade företag någonsin.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-01-29 15:42

Det är bara att gratulera till en lysande affärsmodell. Det tråkiga är att vi som kunder betalar lite för mycket för prylarna. Om inte tidigare så visas det nu - svart på vitt

  • Medlem
  • 2015-01-29 16:45
Ursprungligen av PaO:

Det är bara att gratulera till en lysande affärsmodell. Det tråkiga är att vi som kunder betalar lite för mycket för prylarna. Om inte tidigare så visas det nu - svart på vitt

Ingen betalar för mycket. Tycker man att det är värt priset så köper man produkten, annars köper man något annat. Ingen är ju tvingad att köpa prylar från Apple.

  • Medlem
  • 2015-01-29 16:57
Ursprungligen av Ljung:

Ingen betalar för mycket. Tycker man att det är värt priset så köper man produkten, annars köper man något annat. Ingen är ju tvingad att köpa prylar från Apple.

Vad man är beredd att betala för en produkt är en sak. Men om Apple inte har stor avans på sina produkter. Dvs låg produktionskostnad jämfört med ett högt pris. Var kommer då rekordvinster ifrån. Rymden? Du vet tyvärr inte mycket om försäljning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-29 17:22
Ursprungligen av PaO:

Vad man är beredd att betala för en produkt är en sak. Men om Apple inte har stor avans på sina produkter. Dvs låg produktionskostnad jämfört med ett högt pris. Var kommer då rekordvinster ifrån. Rymden? Du vet tyvärr inte mycket om försäljning.

Vi vet nu var ditt hjärta ligger men det börjar bli jävligt tröttsamt att läsa ditt eviga predikande.
En grundläggande lektion i marknadsekonomi är nog på sin plats. En vara är värd precis så mycket som kunderna är beredda att betala. Därmed kan man inte säga att den överprissatt

Senast redigerat 2015-01-30 09:11
  • Medlem
  • 2015-01-29 17:35
Ursprungligen av PaO:

Vad man är beredd att betala för en produkt är en sak. Men om Apple inte har stor avans på sina produkter. Dvs låg produktionskostnad jämfört med ett högt pris. Var kommer då rekordvinster ifrån. Rymden? Du vet tyvärr inte mycket om försäljning.

Du har helt rätt. Jag vet inte mycket om försäljning.

Men nu har Apple sålt 74,5 miljoner lurar under Q1 FY2015 så prissättningen borde inte vara helt fel. Du som tydligen är expert på försäljning kanske kan berätta för oss andra vad Apple gör för fel.

Senast redigerat 2015-01-29 18:12
  • Medlem
  • 2015-01-29 18:50
Ursprungligen av Ljung:

Du har helt rätt. Jag vet inte mycket om försäljning.

Men nu har Apple sålt 74.5 miljoner lurar under Q1 FY2015 så prissättningen borde inte vara helt fel. Du som tydligen är expert på försäljning kanske kan berätta för oss andra vad Apple gör för fel.

Apple gör inget fel :-). Jag tycker de gör fantastiska produkter. Köpte en ny i veckan. Men alla deras produkter passar inte mig personligen. Apple har en lysande affärsmodell som nog alla i branschen förundras över. Men med så stora marginaler som de visar så har de uppenbarligen ett högt pris i förhållande till produktionskostnad.

Anta att du skall förhandla med din viktigaste kund om priser. De har plockat fram ditt senaste bokslut där du gör otroliga vinster. Tror du de säger då kan du ju sänka dina priser då det är till stor del våra pengar som utgör merparten eller säger de att det är ni värda öka vinsten ännu mer.

Hade jag varit underleverantör på en viktig komponent åt Apple så hade jag höjt priset

  • Medlem
  • 2015-01-29 19:05
Ursprungligen av PaO:

Anta att du skall förhandla med din viktigaste kund om priser. De har plockat fram ditt senaste bokslut där du gör otroliga vinster. Tror du de säger då kan du ju sänka dina priser då det är till stor del våra pengar som utgör merparten eller säger de att det är ni värda öka vinsten ännu mer.

Nu kan jag förstås inget om försäljning som du så vänligt påpekar. Men jag hade presenterat vår affär, och om kunden (efter förhandlingar) tycker det är för dyrt så får de söka sig någon annanstans.

Jag gissar, men jag tror att du inte har så stor erfarenhet av verkligheten.

  • Medlem
  • 2015-01-29 19:53
Ursprungligen av Ljung:

Nu kan jag förstås inget om försäljning som du så vänligt påpekar. Men jag hade presenterat vår affär, och om kunden (efter förhandlingar) tycker det är för dyrt så får de söka sig någon annanstans.

Jag gissar, men jag tror att du inte har så stor erfarenhet av verkligheten.

Så du menar att vara en arrogant leverantör gör att affärerna blomstrar. Din kund påpekar att du försöker blåsa dem då marginalen är orimligt stor. De står för kanske 25 till 50 % av omsättningen och du säger my way or the highway.

Nu är ju Apple något helt annat och jag har full förståelse för att många tycker att det är prisvärt. Men jag kan faktiskt inte förstå att man som konsument försvarar höga priser oavsett företag. Du som försvarar kan du förklara det för mig så är jag tacksam.

Jag är ingen salesman men har suttit på båda sidor om förhandlingsbordet. Med blandade resultat

Ursprungligen av PaO:

...
Hade jag varit underleverantör på en viktig komponent åt Apple så hade jag höjt priset

Det finns ingenting som är så lätt som att förhandla när man gör det i fantasin...

I verkligheten så är det kanske så att Apple är samtidigt din viktigaste och största kund och när de säger "Hej då" så står du där...

Vi vet ingeting om hur det går till i produktionsledet.

  • Medlem
  • 2015-01-29 19:59
Ursprungligen av PaO:

Så du menar att vara en arrogant leverantör gör att affärerna blomstrar. Din kund påpekar att du försöker blåsa dem då marginalen är orimligt stor. De står för kanske 25 till 50 % av omsättningen och du säger my way or the highway.

Nu är ju Apple något helt annat och jag har full förståelse för att många tycker att det är prisvärt. Men jag kan faktiskt inte förstå att man som konsument försvarar höga priser oavsett företag. Du som försvarar kan du förklara det för mig så är jag tacksam.

Jag är ingen salesman men har suttit på båda sidor om förhandlingsbordet. Med blandade resultat

Arrogant leverantör? Blåsa kunden?

Tyvärr. Du får diskutera det här med någon annan.

  • Medlem
  • 2015-01-29 19:59

Kan inte mer än hålla med

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-30 02:01
Ursprungligen av PaO:

Kan inte mer än hålla med

Och gör det på ett annat forum tack.

Ursprungligen av lappen71:

Och gör det på ett annat forum tack.

Ursäkta? Jag tycker PaO har en mycket relevant åsikt. Topic är ju att Apple gör den största vinsten i ALLA företags historia. Självklart får man ha en åsikt om denna otroligt stora vinst om den är rimlig eller ej.

Hade vi diskuterat att Nordea gör en vinst på 11 miljarder på ett kvartal eller valfritt större oljebolags vinst så hade nog diskussionen varit annorlunda om deras produkter är prisvärda eller ej.

Det är min åsikt om detta.

  • Medlem
  • 2015-01-30 08:56
Ursprungligen av primu[s]®:

Ursäkta? Jag tycker PaO har en mycket relevant åsikt. Topic är ju att Apple gör den största vinsten i ALLA företags historia. Självklart får man ha en åsikt om denna otroligt stora vinst om den är rimlig eller ej.

Hade vi diskuterat att Nordea gör en vinst på 11 miljarder på ett kvartal eller valfritt större oljebolags vinst så hade nog diskussionen varit annorlunda om deras produkter är prisvärda eller ej.

Det är min åsikt om detta.

Tack det värmde

En påminnelse om våra trivselregler, läs gärna igenom §1 igen och tänk på att hålla en bra nivå.

Tänk gärna igenom vad som skrivits innan ni klickar på skicka svar.

Tack.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-30 09:35

Holy cr*p Apple kan sitt spel.

Det lär nog inte gå sämre i 2015, själv kommer man bidra till deras nästa storvinst då man ska investera i en iMac när refresh kommer fram mot sommaren/hösten och en iPhone när 6s kommer, damn you Apple for making great products.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-30 09:37
Ursprungligen av PaO:

Apple gör inget fel :-). Jag tycker de gör fantastiska produkter. Köpte en ny i veckan. Men alla deras produkter passar inte mig personligen. Apple har en lysande affärsmodell som nog alla i branschen förundras över. Men med så stora marginaler som de visar så har de uppenbarligen ett högt pris i förhållande till produktionskostnad.

För iPhone 6 har Apple en tillverkningskostnad på ca 220-230 dollar, alltså en marginal på ca 65%. Det tycker jag absolut inte är några uppseendeväckande siffror.

Ursprungligen av PaO:

Det är bara att gratulera till en lysande affärsmodell. Det tråkiga är att vi som kunder betalar lite för mycket för prylarna. Om inte tidigare så visas det nu - svart på vitt

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill säga med ovanstående. Betalar för mycket? Som sagt tidigare så styr ju tillgång och efterfrågan, det står en fritt att välja själv om man vill konsumera eller ej. Att anse att man betalar för mycket för produkten är ju bara att gnälla, inget annat. Bara för att man gör en förtjänst på en produkt innebär inte att kunden betalar för mycket.

Det är bara att inse. Apple sitter på guldläge.

Deras varumärke är näst intil en livsstil.

De kan pressa sina underleverantörer då de är stora.

Visst Android har 80% av marknaden men detta är alla bolag inräknat. Apple är ensam med i-devices och därmed störst inom sitt område.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-30 10:08

Så länge Apple levererar hårdvara och mjukvara som fungerar så bra som dom gör kommer jag kasta pengar efter dom

Ursprungligen av zinned:

För iPhone 6 har Apple en tillverkningskostnad på ca 220-230 dollar, alltså en marginal på ca 65%. Det tycker jag absolut inte är några uppseendeväckande siffror.

I elektronikbranschen är 65% absolut sensationella siffror.

Det som oroar mig är att Android med sina norr om 80-85% av marknaden, beroende på vilket analyshus som gör mätningen, ska slå sig till ro och börja stagnera. Därför är det oerhört bra att iOS finns, så det blir någon liten blåslampa i häcken på vad som annars börjar bli en lite väl självgod verksamhet. Och alla ni som drar era strån till Apples sensationella vinster är i mina ögon hjältar som bidrar till en öppen, konkurrenskraftig marknad, på samma sätt som bönderna bidrar till ett öppet landskap - för era egna, inte skattebetalarnas pengar, dessutom. Gott så.

  • Medlem
  • 2015-01-30 21:44
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill säga med ovanstående. Betalar för mycket? Som sagt tidigare så styr ju tillgång och efterfrågan, det står en fritt att välja själv om man vill konsumera eller ej. Att anse att man betalar för mycket för produkten är ju bara att gnälla, inget annat. Bara för att man gör en förtjänst på en produkt innebär inte att kunden betalar för mycket.

Vad jag menar och detta är min högst personliga åsikt. Efter att Steve Jobs vände på skutan så kom fantastiska produkter före kulorna och kulorna rullade in ändå. Idag efter ett tag med Cook vid rodert så kommer kulorna först och produkterna i andra hand. Hade Apple varit nära konkurs så hade det varit förståeligt men med redan höga vinster och stabilitet tycker jag inte det kan kallas kundvård

  • Medlem
  • 2015-01-30 21:49
Ursprungligen av GustafMA:

I elektronikbranschen är 65% absolut sensationella siffror.

Det som oroar mig är att Android med sina norr om 80-85% av marknaden, beroende på vilket analyshus som gör mätningen, ska slå sig till ro och börja stagnera. Därför är det oerhört bra att iOS finns, så det blir någon liten blåslampa i häcken på vad som annars börjar bli en lite väl självgod verksamhet. Och alla ni som drar era strån till Apples sensationella vinster är i mina ögon hjältar som bidrar till en öppen, konkurrenskraftig marknad, på samma sätt som bönderna bidrar till ett öppet landskap - för era egna, inte skattebetalarnas pengar, dessutom. Gott så.

Håller med 65% är mycket

Konkurrens gör att vi konsumenter får bättre produkter. Jag tycker med att det är bra att det finns flera aktörer på marknaden vilket leder till utveckling och innovationer. Därför är det glädjande att Android minskat någon procent och WP och IOS har ökat under 2014.

  • Medlem
  • 2015-01-30 21:52
Ursprungligen av lappen71:

Och gör det på ett annat forum tack.

Tydligen togs ditt inlägg bort. Så jag svarar här. Inte Samsung utan Note 3 /4. Hade Blackberry, Sony, LG, Apple eller Microsoft byggt en sådan telefon så hade du behövt skriva att det var det företaget jag gillade. Inte företaget utan just den eller de telefonerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-30 22:01
Ursprungligen av PaO:

Vad jag menar och detta är min högst personliga åsikt. Efter att Steve Jobs vände på skutan så kom fantastiska produkter före kulorna och kulorna rullade in ändå. Idag efter ett tag med Cook vid rodert så kommer kulorna först och produkterna i andra hand. Hade Apple varit nära konkurs så hade det varit förståeligt men med redan höga vinster och stabilitet tycker jag inte det kan kallas kundvård

Med detta så är det ju då tydligt att du anser inte bara priserna vara för höga utan även att produkterna inte håller samma klass med Cook vid rodret.

Då undrar jag, vad är det som är sämre med produkterna idag? Dessutom är väl marginalen på produkterna i samma läge nu som då?

  • Medlem
  • 2015-01-30 22:13
Ursprungligen av lappen71:

Så länge Apple levererar hårdvara och mjukvara som fungerar så bra som dom gör kommer jag kasta pengar efter dom

Instämmer.

  • Medlem
  • 2015-01-30 22:19
Ursprungligen av zinned:

Med detta så är det ju då tydligt att du anser inte bara priserna vara för höga utan även att produkterna inte håller samma klass med Cook vid rodret.

Då undrar jag, vad är det som är sämre med produkterna idag? Dessutom är väl marginalen på produkterna i samma läge nu som då?

Produkterna är fortfarande världsklass men om man ser på de senaste åren så tycker jag att man snålade med internminne på Ipad Air. 32GB är bortplockade på både Iphone och Ipad vilket skall driva försäljning av antingen Icloud eller mer minne i dyrare prylar. Utstuderat och lysande affärsmodell. Endast 1GB interminne i Iphone 6, minne är billigt idag varför inte säkra för framtiden med IOS9 osv (ingen jämförelse här med andra märken) senaste uppdateringarna har inte varit klockrena mycket buggar på premium vara. Min högst personliga åsikt förväntas inte delas med någon annan. Kort och gott till det priset hade jag förväntat mig lite till. Och nu ser man att de hade kunnat stoppa in lite mer och filat lite längre på uppdatering av mjukvara det är det råd till

1
Bevaka tråden