Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa program från att starta vid omstart.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-01-29 11:29

Jag har nyligen meckat om lite med min lagring, istället för en DAS till mac minin har jag nu en NAS.
Men, om det blir strömavbrott etc så hinner utorrent starta (eftersom det var igång när strömmen bröts) innan minin mountat diskarna från NAS'en, även fast jag tagit bort det från autostart. Med följd att allt måste recheckas, vilket tar väldigt lång tid.
Så hur får jag minin att alltid starta som "fresh boot"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-29 12:16
Ursprungligen av Json_81:

Jag har nyligen meckat om lite med min lagring, istället för en DAS till mac minin har jag nu en NAS.
Men, om det blir strömavbrott etc så hinner utorrent starta (eftersom det var igång när strömmen bröts) innan minin mountat diskarna från NAS'en, även fast jag tagit bort det från autostart. Med följd att allt måste recheckas, vilket tar väldigt lång tid.
Så hur får jag minin att alltid starta som "fresh boot"?

Kolla att checkrutan "Öppna fönster igen vid återinloggning" är urkryssad när du väljer Stäng av eller Logga ut.

Vissa tidigare versioner av OS X har haft en bug där detta val inte fastnade mellan omstarter, men jag tror det fungerar som det ska nu även vid tvingade omstarter.

Det finns en närbesläktad inställning i Systeminställningar > Allmänt > Stäng fönster när ett program avslutas. Att program återställer sig till tillståndet det var i när det avslutades är det förvalda läget (urkryssat)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-29 17:23

Eller så startar du utorrent med fördrörjning mha Automator.
Recept: Paus (Välj X minuter)
Launch Application (välj valfritt program)
Kan även heta Paus/Öppna program på svenska.

Sen sparar du som ett program, och lägger till det i startobjekt under användarkonton i systeminställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-29 17:34
Ursprungligen av reboot81:

Eller så startar du utorrent med fördrörjning mha Automator.

Fördröjning på uTorrent är bra, men inställningen "Öppna fönster igen vid återinloggning" i avstängningsdialogen måste nog vara urkryssad ändå. Annars försöker OSX alltid återställa datorn i samma tillstånd som den var när den stängdes av, oavsett startobjekt eller ej.

Din NAS kanske har en egen torrent-klient?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-01-29 20:27
Ursprungligen av Borttaget:

Din NAS kanske har en egen torrent-klient?

Ja, men sidan jag använder är kräsen och godkänner bara vissa klienter, dessutom bara vissa versioner av dem.

I övrigt, tack för tipsen.
Har kollat settings->general och bockat ur återställandet vid omstart.
Eftersom jag precis re-checkat en stor mängd data tänker jag inte testa huruvida det funkar och tacksamt nog är det inte ofta strömavbrott här, men det känns lovande.

Senast redigerat 2018-07-23 13:04
1
Bevaka tråden