Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera Nas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej det jag menar är Mount alltså hur får jag mappar på min nas att alltid liga synliga i finder. jag ser nas men inte de olika mapparna separat.
Beskriver problemet här.
Har all min iTunes musik på nas. När jag startar itunes hittar den inte biblioteket. Jag måste gå in på mappen där jag har musiken på nas och sedan stara itunes för att komma runt detta.

Kör macbook pro och för att slippa släpa runt på min externa disk med alla mina lightroom bilder på skulle jag vilja lägga dom på en extern disk kopplad till nas.

Men tänker att det blir samma problem som ovanstående beskrivning. så går det komma runt detta.
Kör en 2014 års macbook nas är en av de enklare modellerna av synology discstation men plats för 2 diskar.
Snälla hjälp.
/Simon

Kör afp eller smb till NAS:en och partionen. Googla lite så hittar du svar på hur du gör.

http://osxdaily.com/2013/10/30/connect-smb-na...

Hej följde din länk och det har jag provat använder jag cifs står det att det inte går att ansluta just nu. afp kör jag med vet inte vad det är men det funkar. Alltså under delat i finder ligger ikonen för nas. Mitt problem är att man ändå måste gå in i beröd mapp innan man kan starta ett program som ska ha information från nas. förstår du? jag är inte något vidare bra på nätverk.
/Simon

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kör afp eller smb till NAS:en och partionen. Googla lite så hittar du svar på hur du gör.

http://osxdaily.com/2013/10/30/connect-smb-na...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-28 23:52

Hej, förstår jag dig rätt att när du startar datorn vill du att en mapp från din NAS skall monteras automagiskt?

Kika då på den här guiden: länk

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-06 00:49

Har en NAS (TS-451) och dator som är igång för det mesta. Startar sällan om men om det händer att NAS:en bootar så ändras sökvägen när jag monterar den igen, /Volumes/Utdelning/ blir /Volumes/Utdelning-1/ och det sabbar Plex och annat som förväntar sig saker och ting på /Volumes/Utdelning/
Har tidigare testa autofs men vi blev inte bra vänner av någon anledning.
Vad göra?

Ursprungligen av reboot81:

Har en NAS (TS-451) och dator som är igång för det mesta. Startar sällan om men om det händer att NAS:en bootar så ändras sökvägen när jag monterar den igen, /Volumes/Utdelning/ blir /Volumes/Utdelning-1/ och det sabbar Plex och annat som förväntar sig saker och ting på /Volumes/Utdelning/
Har tidigare testa autofs men vi blev inte bra vänner av någon anledning.
Vad göra?

Hur monterar du den?
Jag kör bara montering en gång (Command+K) och sen lägger in det i autostart på användarkontot (att öppna monterad folder) och har aldrig haft det problemet att den döper om "mountpoint".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-06 16:37
Ursprungligen av keptang:

Hur monterar du den?
Jag kör bara montering en gång (Command+K) och sen lägger in det i autostart på användarkontot (att öppna monterad folder) och har aldrig haft det problemet att den döper om "mountpoint".

Antingen med ⌘+K eller så bläddrar jag till SMB-resursen.
Fann dock en tom mapp /Volumes/Utdelning som antagligen hindrade skapandet av en ny.
Hmm, om en annan användare på datorn ansluter till NAS:en via AFP så skapas Utdelning-1. Så lösningen är nog att stänga av AFP för att förhindra dubbla protokoll av "misstag".

Ursprungligen av reboot81:

Så lösningen är nog att stänga av AFP för att förhindra dubbla protokoll av "misstag".

Låter vettigt.

1
Bevaka tråden