Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har fått ett antal IMac!! Hjälp att nollställa.

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej Har fått några stycken IMac:s 4-5 år gamla som stått i lite "halv"offentlig miljö.
Har inget Skiva att tillgå för att rensa dom och göra dom tomma! När jag startar dom nu så öppnas Windovs xp !
Kan man få hjälp?:-)
Och Nej!! dom är inte stulna.... Dom skulle bytas ut för att dom var "för gamla"
Står inga beteckningar på. men skickar med en bild så förståsigpåarna ser vad det är!

Gör start USB med Mavericks eller versionen före den och starta ifrån. Kan inte exakta kommandot för att byta vilken enhet den ska bota ifrån sen är det väl bara att göra clean install ifrån det. Ser fram emot huggsexan när du lägger ut dessa på annons hahaha

När du säger så där antar jag att det inte är nåt värde i dom?:-(

  • Medlem
  • 2015-01-27 14:52

Som tidigare nämnts. Skapa ett bootbart USB-minne med Mavericks och skjut in i burkarna. För att starta från USB håller du ner ALT efter "plinget".
Det där är den första Alu-iMacen som kom 2007. Det är en 20"-are och den har en Intel Core 2 Duo på 2 eller 2,4GHz. RAM-minnet är SO-DIMM DDR2 667MHz. Dessa minnen är dyra att uppgradera. Max minne bör vara 6GB, trots att Apple uppger 4GB max.

Inget värde? Absolut inte - snarare tvärtom! (Och det tror jag även att @JoelBurman menar). Försök alltså att blåsa och installera om maskinerna enligt ovan, och kolla upp invändig bestyckning (RAM, grafikkort, HD osv). Indikation på värde kan du få hos http://www.mac2sell.net/ Om de stått för allmänt bruk gissar jag på att det kan vara snikmodellen från 2010 med i3 om du har tur. Dessa är kapabla maskiner även idag med rätt mängd RAM (8 GB eller mer). Mössen med styrkula är väl ingen hit, dock. Petitess i sammanhanget.

Tillägg: @Dalle är nog duktigare än jag att åldersbestämma imacar. C2D istf i3/i5/i7 drar ju ner värdet en del, En SSD drar i så fall upp den upplevda kvickheten tillräckligt mycket för att duga även idag - så länge som RAM är anständigt stort (minst 4GB, helst 8 eller mer).

De här lite äldre (tjocka) alu-imacarna är lätta att byta RAM även på 21-tummarna. Mer info om hur man öppnar och petar i hårdvaran här: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

har hittat serienumret. verkar vara från 2008 med 4gig internminne.
Väntar på en installationsskiva från en polare! Lion.
Även om dom inte är värda så mycket så har jag ju 20 stycken:-) kanske räcker till en Ålandsresa!haha.

Ursprungligen av Dalle:

Som tidigare nämnts. Skapa ett bootbart USB-minne med Mavericks och skjut in i burkarna. För att starta från USB håller du ner ALT efter "plinget".
Det där är den första Alu-iMacen som kom 2007. Det är en 20"-are och den har en Intel Core 2 Duo på 2 eller 2,4GHz. RAM-minnet är SO-DIMM DDR2 667MHz. Dessa minnen är dyra att uppgradera. Max minne bör vara 6GB, trots att Apple uppger 4GB max.

2008 stod det när jag sökte på serienumret!

  • Medlem
  • 2015-01-27 16:06
Ursprungligen av sasseboy:

2008 stod det när jag sökte på serienumret!

Ok, modellen kom 2007, även om just din burk var tillverkad 2008. Men en gissning på 2007 var närmre än "4-5 år gammal".

Ursprungligen av sasseboy:

...Väntar på en installationsskiva från en polare! Lion...

Jag hade satsat på ett nyare system. Fixa ett USB-minne med Mavericks, som det har tipsats om tidigare i tråden.

Ursprungligen av Dalle:

...modellen kom 2007, även om just din burk var tillverkad 2008...

Jag är nyfiken. Efter att vi bara har sett ett enda foto, hur kan du vara så säker på att det är "mid 2007"-modellen, och inte "early 2008"-modellen?

Ursprungligen av sasseboy:

2008 stod det när jag sökte på serienumret!

Var stod 2008? I tillverkningsdatumet, eller modellnamnet, eller båda kanske?

Ursprungligen av Dalle:

Ok, modellen kom 2007, även om just din burk var tillverkad 2008. Men en gissning på 2007 var närmre än "4-5 år gammal".

Jag säger inte emot bättre vetande! Haha

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var stod 2008? I tillverkningsdatumet, eller modellnamnet, eller båda kanske?

Under foten där serienumret stod!

Ursprungligen av sasseboy:

Under foten där serienumret stod!

Det är inte ett svar på min fråga. Så jag frågar igen.

Var det ett tillverkningsdatum, eller som en del av ett modellnamn (t.ex "early 2008"), eller något annat?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte ett svar på min fråga. Så jag frågar igen.

Var det ett tillverkningsdatum, eller som en del av ett modellnamn (t.ex "early 2008"), eller något annat?

Det står under aluminiumfoten. Inte i serienummret. Så något annat är väl svaret på din fråga!

Ursprungligen av sasseboy:

Det står under aluminiumfoten. Inte i serienummret. Så något annat är väl svaret på din fråga!

Jag försöker hjälpa dig att utreda vilken modell det faktiskt är, för att vi sedan ska kunna ge mer konkreta tips (t.ex. kring minnesuppgraderingar och andra modellspecifika saker).

Men du verkar inte alls förstå min fråga, så jag säger bara: Lycka till med dina iMacar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag försöker hjälpa dig att utreda vilken modell det faktiskt är, för att vi sedan ska kunna ge mer konkreta tips (t.ex. kring minnesuppgraderingar och andra modellspecifika saker).

Men du verkar inte alls förstå min fråga, så jag säger bara: Lycka till med dina iMacar.

Men jag kan ju inte svara mer än jag vet! om jag säger att det står på aluminiumfoten 2008 (exakt Designed by apple in california TM and (c)2008.
Vad ska jag göra mer? utgå inte att alla kan det du kan inom det här området! men tack för att du önskar mig lycka till. kändes helt oironiskt.

Ursprungligen av Dalle:

Som tidigare nämnts. Skapa ett bootbart USB-minne med Mavericks och skjut in i burkarna. För att starta från USB håller du ner ALT efter "plinget".
Det där är den första Alu-iMacen som kom 2007. Det är en 20"-are och den har en Intel Core 2 Duo på 2 eller 2,4GHz. RAM-minnet är SO-DIMM DDR2 667MHz. Dessa minnen är dyra att uppgradera. Max minne bör vara 6GB, trots att Apple uppger 4GB max.

Har kommit fram till att det är precis det du beskriver ovan:-) tyvärr sitter det bara 2 G minne! så jag kunde precis installera 10.7.
Har inte kollat vad minnena kostar! men misstänker att det inte är värt att uppgradera:-( eller vet du nåt billigt ställe som säljer 2 st 2-giggare?:-)
Kollade på Mac2sell dom säger 2800:- "försäljningspris" men det är väl lite glädjesiffror kanske!haha.

Senast redigerat 2015-01-27 18:29
Ursprungligen av sasseboy:

Har kommit fram till att det är precis det du beskriver ovan:-) tyvärr sitter det bara 2 G minne! så jag kunde precis installera 10.7.
Har inte kollat vad minnena kostar! men misstänker att det inte är värt att uppgradera:-( eller vet du nåt billigt ställe som säljer 2 st 2-giggare?:-)
Kollade på Mac2sell dom säger 2800:- "försäljningspris" men det är väl lite glädjesiffror kanske!haha.

Skulle man kunna sätta i det här?
http://www.ebay.com/itm/4GB-KIT-2X2GB-PC2-640...

Ursprungligen av sasseboy:

Hej Har fått några stycken IMac:s 4-5 år gamla som stått i lite "halv"offentlig miljö.
Har inget Skiva att tillgå för att rensa dom och göra dom tomma! När jag startar dom nu så öppnas Windovs xp !
Kan man få hjälp?:-)
Och Nej!! dom är inte stulna.... Dom skulle bytas ut för att dom var "för gamla"
Står inga beteckningar på. men skickar med en bild så förståsigpåarna ser vad det är!

Om du verkligen har 20st så skulle jag lägga upp dem en efter en på tradera. Det kan bli ganska vilda budgivningar därinne på alla typer av macdatorer. Hade jag haft plats över hade jag gett dig ett eget bud på en av dem. Jag var ej ironisk i mitt tidigare inlägg.

För övrigt så tror jag att en C2D med maxat ram och en SSD disk är en helt kompetent hemmadator för mer än bara surf.

Ursprungligen av JoelBurman:

Om du verkligen har 20st så skulle jag lägga upp dem en efter en på tradera. Det kan bli ganska vilda budgivningar därinne på alla typer av macdatorer. Hade jag haft plats över hade jag gett dig ett eget bud på en av dem. Jag var ej ironisk i mitt tidigare inlägg.

Japp! har 20 stycken:-) ska tömma och installera Lion på dom allihop, sen blir det tradera eller blocket:-) dom är ju snygga som faan! modellen alltså:-)

Ursprungligen av sasseboy:

...exakt Designed by apple in california TM and (c)2008...

Se där. Det var exakt det jag frågade efter - dvs ivilket sammanhang som det stod 2008. Det var ju just var/hur i texten det står som är det intressanta.

Och det var inget ironiskt eller sarkastiskt alls. Jag menade verkligen bara att önska dig lycka till i fortsättningen. Och det gör jag fortfarande. Bara att gratulera till en hyfsad inkomst.

  • Medlem
  • 2015-01-27 19:23
Ursprungligen av sasseboy:

Skulle man kunna sätta i det här?
http://www.ebay.com/itm/4GB-KIT-2X2GB-PC2-640...

Ja, dessa minnen ska fungera i datorerna. Eftersom det är en 2008 så är det PC2-6400 DDR2 SDRAM (200-pin SO-DIMM) du ska ha och inte som jag sa tidigare. Så du har helt rätt.
Här kan du se tekniska specifikationer på datorerna.

Ursprungligen av Dalle:

Ja, dessa minnen ska fungera i datorerna. Eftersom det är en 2008 så är det PC2-6400 DDR2 SDRAM (200-pin SO-DIMM) du ska ha och inte som jag sa tidigare. Så du har helt rätt.
Här kan du se tekniska specifikationer på datorerna.

Det var ju inte så dyrt faktist! Finns det bluffminnen? eller tror du man törs köpa?

Ursprungligen av sasseboy:

Det var ju inte så dyrt faktist! Finns det bluffminnen? eller tror du man törs köpa?

Har säljaren bra betyg så sitter man någorlunda safe.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har säljaren bra betyg så sitter man någorlunda safe.

Ja säljaren känns safe! bra betyg och mycket sålt:-)

Ursprungligen av sasseboy:

Ja säljaren känns safe! bra betyg och mycket sålt:-)

Kör i vind säger jag! Handlar ändå inte om spec mycket pengar.

Kan ju tillägga att jag har en MBA 13" 2010 med just C2D och 2GB RAM. På den rullar fortfarande 10.6 Snow Leopard, och det rullar med den äran! Har haft den som backupdator i omgångar, och nu senast före jul då min ordinarie MBP var på service. Inte helt optimalt, men den klarade ändå finemang de arbetsuppgifter i cad (Archicad), Adobe CS-paketet plus surf mm som jag kastade på den.

Så en "klen" C2D om 1,86 GHz funkar alltså ännu - i synnerhet om den paras med en SSD. Mer än 2GB är dock nödvändigt om du skall köra med en mekanisk hårddisk.

Ett lite färskare system än 10.6 innebär en bättre version av Safari. Men: varför 10.7, Apples "Vista"...

Nu har ett nytt problem dykt upp:-)
dom jag pratade om förrut är nu tömda och installerat ett nytt operativsystem i från skiva! inga problem.
Men det har dykt upp några fler på pallen som visat sig vara (efter serienummerkontroll) lite nyare! Dom heter sent 2009 och har 4 gig i sig. fyra portar finns och max ram är 16G. Dom går inte att installera från skiva, inte heller från sticka där jag prövat både mount.lion och maverick. Hur gör man då?

Bevaka tråden