Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac; SSD eller fusion drive?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-01-24 20:11

Hej!

Är lite sugen på att beställa en iMac, då är frågan jag ställer mig SSD eller en fusion drive?
Vad är det för fördelar/nackdelar med att ha en fusion drive eller en SSD?
Hur stor är prestanda skillnaden?

Vill ha svar från folk som har/haft en iMac med SSD/Fusion drive som kan prata om sina EGNA erfarenheter.

För övrigt är jag sugen på Retina iMacen, ni som har den har ni upplevt några problem med den modellen?

Tack på förhand!

https://discussions.apple.com/thread/5458538

Beror lite hur kinkig du är på prestandan och pris helt enkelt. Har du råd med en stor SSD, go for it. Skillnaden tycker jag är liten (ett par sekunder längre vid boot tex med hybrid).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-26 08:02

Skippa FusionDrive, med tanke på att Apple använder Seagate diskar i sina macar så skulle jag undvika FusionDrive, https://www.backblaze.com/blog/what-hard-driv... . Failrate är för stor helt enkelt.

Ursprungligen av KiXeR:

Skippa FusionDrive, med tanke på att Apple använder Seagate diskar i sina macar

De använder de diskar de får bra pris på så nej inte enbart Seagate.

Ursprungligen av KiXeR:

Skippa FusionDrive, med tanke på att Apple använder Seagate diskar i sina macar så skulle jag undvika FusionDrive, https://www.backblaze.com/blog/what-hard-driv... . Failrate är för stor helt enkelt.

Med tanke på att Fusiondrive funnits ett tag på marknaden och att jag inte kan påminna mig en enda fusiondrive som rasat som vi har sett på våran APR-serviceavdelning så är det hyggligt funktionabelt att köra Fusiondrive...

Visst, har man råd med SSD så är det ju lite snabbare men det är väldigt svårt att slå Fusiondrive pris/prestandamässigt. Dessutom fungerar det riktigt bra! Jag tycker att det är en bra lösning...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-27 14:24

Stämmer rätt så bra men med tanke på https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27... så skulle inte jag chansa utifrån den länken jag visade tidigare, failrate på Seagate är större än med WD eller Toshiba.

Ursprungligen av Borttaget:

De använder de diskar de får bra pris på så nej inte enbart Seagate.

Senast redigerat 2018-07-23 13:01
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-27 14:28

Pris/prestanda visst men pålitlighet, njaaa. Med tanke på att Apple använder Seagate i sina Macar, https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27... så litar jag mer på den oberoende undersökning som har gjorts än dina ord . Hårddiskras förekommer hos alla tillverkare bara mer frekvent hos Seagate.

Ursprungligen av Niklasinorr:

Med tanke på att Fusiondrive funnits ett tag på marknaden och att jag inte kan påminna mig en enda fusiondrive som rasat som vi har sett på våran APR-serviceavdelning så är det hyggligt funktionabelt att köra Fusiondrive...

Visst, har man råd med SSD så är det ju lite snabbare men det är väldigt svårt att slå Fusiondrive pris/prestandamässigt. Dessutom fungerar det riktigt bra! Jag tycker att det är en bra lösning...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-27 15:00
Ursprungligen av KiXeR:

Hårddiskras förekommer hos alla tillverkare bara mer frekvent hos Seagate.

Jag är av rakt motsatt åsikt. Seagate och Samsung är de som har fungerat bäst för mig, framför allt Seagate.

Western Digital <3

De diskarna har aldrig rasat för mig, dock en Seagate.

Ursprungligen av KiXeR:

Pris/prestanda visst men pålitlighet, njaaa. Med tanke på att Apple använder Seagate i sina Macar, https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27... så litar jag mer på den oberoende undersökning som har gjorts än dina ord . Hårddiskras förekommer hos alla tillverkare bara mer frekvent hos Seagate.

Nu är det ju inte samma modeller av diskar som Apple använder som Blackblaze och dessutom skiljer det sig rejält mellan modellerna. Blackblaze fortsatte ju dessutom att använda Seagate vilket tyder på att de kanske inte är så "usla" som påstås. Det har ju kanske skett lite utveckling på ett år också, det står ju inte direkt still i den här branschen ...;-)

Kollade våran statistik lite noggrannare och vi har haft några Fusiondrives som rasat, eller rättare sagt den spinnande disken i Fusionarrangemanget, men det har varit olika märken på själva disken. Dock så är det procentuellt ganska precis lika mycket som rasat bland de övriga diskarna i Apples produkter inkl de bärbara, som inte kör Seagate.
Det som sitter i iMacen sedan ett bra tag tillbaka är oftast Hitachi, dvs utav de Macar som levererats till oss, kan ju skilja sig åt beroende på tillverkningsbatch. Detta gäller även bärbara som kört Hitachi i många år...

  • Medlem
  • 2015-01-28 16:30

Det finns väl knappast allmängiltig, tillförlitlig statistik över vilka hårddisktillverkare som gör bäst eller sämst hårddiskar. Hur skulle det kunna det? Ett och annat stolpskott till hårddiskmodell hör man å andra sidan talas om. De ska förstås undvikas. Vad jag vet kan man dock inte få veta vilken tillverkares hårddisk som råkar sitta i just den Mac man beställer. Man får ta grisen i säcken och chansa.

  • Medlem
  • ?
  • 2015-01-28 16:47

?En aspekt som få tänker på är att om du kommer att köra windows i exempelvis Parallels, så går snabbheten med fusion drive förlorad i denna partition. Windows kommer att köras som en vanlig trött hårddisk. Kör du på en SSD bibehåller du alla fördelarna som SSD:n har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-28 18:32

En annan aspekt är att om du köper en fusion drive så köper du i praktiken en 128 GB SSD som kombinerats med en 1 TB (eller 3 TB) snurr-HD i en CoreStorage volym. Denna kan du separera och köra som två separata hårddiskar.
How to split up a Fusion Drive | Macworld

Så om du tror att en 128 GB SSD räcker för dina SSD-behov så får du både en SSD och en 1 TB hårddisk färdigmonterad till samma pris som för en 256 GB SSD. Men det är klokt att tänka till före, när det gäller nya iMacarna så vill man inte öppna upp och eftermontera i onödan...

Tillägg: Jag tror fusion drive är en bra implementation av det bästa av två världar, men jag har inte den egna erfarenheten du efterfrågar. Här kan du istället läsa AnandTechs erfarenheter där han jämför SSD/fusion/HDD i praktiken.

Senast redigerat 2015-01-28 18:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-28 19:49
Ursprungligen av mac+:

?En aspekt som få tänker på är att om du kommer att köra windows i exempelvis Parallels, så går snabbheten med fusion drive förlorad i denna partition. Windows kommer att köras som en vanlig trött hårddisk. Kör du på en SSD bibehåller du alla fördelarna som SSD:n har.

Förresten, det stämmer väl inte till 100 procent. Det stämmer att om du installerar Windows via BootCamp så måste BootCamp partitionen skapas på ledigt utrymme på snurr-skivan.

Men om du använder virtualisering i t.ex Parallels Desktop så fungerar ju Parallels som alla andra OS X-program med CoreStorage-enheten. Windows körs då från en skivavbild som OSX rent fysiskt kommer placera på SSD-enheten om du använder den ofta (och om den får plats), men den hamnar på snurr-skivan om du sällan startar windows/Parallels.
https://forum.parallels.com/threads/parallels...

1
Bevaka tråden