Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta iTunes-konto..?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-25 18:39

Jag har gett bort en av mina MBA till hustrun. Jag rensade allt på hårddisken och när jag sedan skulle köra igång igen så fungerade det inte att logga in med hennes iTunes. Mitt fungerade dock. Nu har jag via mitt konto laddat ned OS X. Men hur byter jag till hennes iTunes-konto?

Ursprungligen av xms67:

...så fungerade det inte att logga in med hennes iTunes

Vad menar du med "hennes iTunes"? Jag antar att du menar Apple-ID.

Fungerade inte var då? I Mac App Store, eller någon annanstans?
Fungerar hennes Apple-ID på andra ställen? T.ex i en telefon?

Vad innebär "rensade allt på hårddisken"? Formaterade och tömde hårddisken helt? Eller något annat?

Om du inte har formaterat, utan har behållt det gamla systemet, så är ett tips att skapa en ny användare, och kasta din gamla användare.

Senast redigerat 2015-01-25 19:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-25 19:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "hennes iTunes"? Jag antar att du menar Apple-ID.

Fungerade inte var då? I App Store, eller någon annanstans?

Vad innebär "rensade allt på hårddisken"? Formaterade och tömde hårddisken helt? Eller något annat?

Om du inte har formaterat, utan har behållt det gamla systemet, så är ett tips att skapa en ny användare, och kasta din gamla användare.

Hennes Apple-ID ska det vara. Tack för påpekandet. Jag tror jag med hjälp av dina rader fått ordning på det. Återkommer om ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-25 20:11

Okey, steg för steg kom jag lite närmare det jag ville göra. Men jag kommer inte i mål... Jag har alltså gett henne min gamla MBA. Jag tänkte mig lite enkelt att antingen:
1. Vi har varsin användare där hon har sitt Apple-ID kopplat till sin användare och därmed kan sköta nedladdningar via sitt konto
eller
2. Jag raderar mig helt från datorn. Hon finns då kvar med sitt Apple-ID och allt är så normalt som det borde vara.

Nu har jag lyckats registrera hennes Apple-ID på hennes användare. Jag finns kvar som en annan användare. Men närhon nu ska uppdatera vissa appar så är det mitt Apple-ID som kommer upp i hennes användare.

Så hur gör jag enklas för att hon ska kunna ta över datorn?

Ursprungligen av xms67:

Okey, steg för steg kom jag lite närmare det jag ville göra. Men jag kommer inte i mål... Jag har alltså gett henne min gamla MBA. Jag tänkte mig lite enkelt att antingen:
1. Vi har varsin användare där hon har sitt Apple-ID kopplat till sin användare och därmed kan sköta nedladdningar via sitt konto
eller
2. Jag raderar mig helt från datorn. Hon finns då kvar med sitt Apple-ID och allt är så normalt som det borde vara.

Nu har jag lyckats registrera hennes Apple-ID på hennes användare. Jag finns kvar som en annan användare. Men närhon nu ska uppdatera vissa appar så är det mitt Apple-ID som kommer upp i hennes användare.

Så hur gör jag enklas för att hon ska kunna ta över datorn?

Det är nog för att vissa appar är köpa av ditt Apple ID.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-01-25 21:19

Hade samma problem då jag tog över en kollegas MBPr. Hur vi än gjorde så fick jag upp och måste mata in hans lösenord så fort jag behövde uppdatera systemet. Hjälpte inte att vi tog bort precis alla appar ifrån App-store som var installerade. Tog tom bort alla gratisappar och alla hans konton som kunde finnas kvar på något som helst sätt.

Till slut gav vi upp och raderade hela disken och installerade OSX ifrån grunden. Var ändå sättet vi kunde får det att funka på.

Ursprungligen av omartint:

Till slut gav vi upp och raderade hela disken och installerade OSX ifrån grunden. Var ändå sättet vi kunde får det att funka på.

Detta är nog det smidigaste och bästa lösningen...
Att hålla på felsöka och ha sig tar mer tid (dvs om man inte är nyfiken och vill veta orsaken. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-26 18:21

Om man raderar allt, är OS X fortfarande då gratis..? Jag tar gärna kostnaden men vill så klart slippa om det går.

Ursprungligen av xms67:

Om man raderar allt, är OS X fortfarande då gratis..? Jag tar gärna kostnaden men vill så klart slippa om det går.

Svar ja. Kör du med Yosemit?
http://support.apple.com/kb/PH18872

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-26 23:29
Ursprungligen av Emanuel L:

Svar ja. Kör du med Yosemit?
http://support.apple.com/kb/PH18872

Yes, Yosemite. Även om jag nu blir lite osäker på om jag uppdaterat hennes dator. Hon har kört den ett tag på mitt konto.

Ursprungligen av xms67:

Yes, Yosemite. Även om jag nu blir lite osäker på om jag uppdaterat hennes dator. Hon har kört den ett tag på mitt konto.

Okej? med det vill du säga?

Bästa är som sagt, kopiera över hennes dokument/filer över till en extern disk eller icloud. Installera om datorn och sedan återställ hennes filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-01 19:55
Ursprungligen av Emanuel L:

Okej? med det vill du säga?

Bästa är som sagt, kopiera över hennes dokument/filer över till en extern disk eller icloud. Installera om datorn och sedan återställ hennes filer.

Jag ville säga att jag tror att det är Yosemite på hennes dator.

Ursprungligen av xms67:

Jag ville säga att jag tror att det är Yosemite på hennes dator.

Hehe! Jag blev lite osäker när du först sa yes men sen att du blev osäker?

1
Bevaka tråden