Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag flippar på Microsoft

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-23 12:50

Skulle hjälpa en kompis att byta från POP3 till IMAP i Outlook 2013 idag.
Snacka om att jag fuckade up det för han...

Helt klart min brist på kunskap i området, men jag hade hela tiden en backup så jag visste att det var safe att testa sig fram lite.

Detta med datafiler alltså. IMAP får inte vara standard datafil tydligen, eftersom den inte kan hantera kalender osv.
Därför måste man ha ytterligare en datafil som är standard. Jag valde då den backup-fil vi skapat innan.
Detta funkade inte för, och hör nu, alla mail som kom till hans IMAP-konto försvann efter en stund.

Okej, google bekräftade då att man inte kan ha en sådan fil som standard.

Betyder detta att man inte kan ha bara ett konto, ett imap-konto i outlook?!

Jag fick lägga till hans POP3-konto igen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-23 12:53

Ah förresten, Microsoft var till stor nytta:

Det är inte lätt när man inte kan.

IMAP är ingen filtyp.
Vet du vad POP3/IMAP är?

Ja, mailen försvann för att det förmodligen finns någon enhet någonstans som hämtar med POP3 (kanske samma dator som du höll på med till och med?), och lämnar inte kvar det på servern (standardinställning för POP3 på flesta plattformar).

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2015-01-23 23:51

Det måste finnas en datafil av standardtyp för Outlook. Den heter vanligtvis outlook.pst. Det fanns nog redan en sådan som POP-mailen hamnade i.

Lägg till IMAP kontot som vanligt och ta sedan bort POP kontot (men datafilen ska vara kvar). Det borde funka.

Outlook skapar två datafiler om man börjar med POP och sedan lägger till IMAP.

Jag brukar bara manuellt dra all mail till en folder på skrivbordet. Sedan radera hela outlook-profilen och därefter lägga in enbart IMAP-konto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-24 18:13
Ursprungligen av Anderlind:

Det är inte lätt när man inte kan.

IMAP är ingen filtyp.
Vet du vad POP3/IMAP är?

Ja, mailen försvann för att det förmodligen finns någon enhet någonstans som hämtar med POP3 (kanske samma dator som du höll på med till och med?), och lämnar inte kvar det på servern (standardinställning för POP3 på flesta plattformar).

Ne, jag skrev att det berodde på att jag inte kunde. Men du tänkte att det blir bättre att va dryg. Det är okej.

Fullt medveten om hur pop och IMAP fungerar.
Nej Anderlind, Inga andra enheter hämtar mailen utan det är bara dator (som inte just då hade kontot kvar. Det hade du förstått om du läst mitt inlägg). Telefonen har ett IMAP-konto. Mailen "försvinner" om man sätter en lokal backup-datafil som standard.
Hittade efter långt om länge en tråd som hjälpte mig där

Vad som störde mig var idiotin med datafilerna. Vissa kan vara standard, andra inte. Att hålla på att radera datafiler, profiler och konton är jävligt rörigt för mig som kört Mac i 10 år.
Du klarar det självklart utan problem, det tvivlar jag inte på Anderlind.

Senast redigerat 2015-01-24 19:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-24 18:19
Ursprungligen av Borttaget:

Outlook skapar två datafiler om man börjar med POP och sedan lägger till IMAP.

Jag brukar bara manuellt dra all mail till en folder på skrivbordet. Sedan radera hela outlook-profilen och därefter lägga in enbart IMAP-konto.

Tack! Ska testa detta om han inte lyckats på egen hand.

Senast redigerat 2018-07-23 13:01
Ursprungligen av kladda:

Ne, jag skrev att det berodde på att jag inte kunde. Men du tänkte att det blir bättre att va dryg. Det är okej.

Fullt medveten om hur pop och IMAP fungerar.
Nej Anderlind, Inga andra enheter hämtar mailen utan det är bara dator (som inte just då hade kontot kvar. Det hade du förstått om du läst mitt inlägg). Telefonen har ett IMAP-konto. Mailen "försvinner" om man sätter en lokal backup-datafil som standard.
Hittade efter långt om länge en tråd som hjälpte mig där

Vad som störde mig var idiotin med datafilerna. Vissa kan vara standard, andra inte. Att hålla på att radera datafiler, profiler och konton är jävligt rörigt för mig som kört Mac i 10 år.
Du klarar det självklart utan problem, det tvivlar jag inte på Anderlind.

Förstår faktiskt inte vad du pratar om eller skriver, men hoppas att det ordnar sig för dig då det verkar väldigt rörigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-25 00:20
Ursprungligen av Anderlind:

Förstår faktiskt inte vad du pratar om eller skriver, men hoppas att det ordnar sig för dig då det verkar väldigt rörigt.

Att du inte förstod var ganska tydligt vid ditt första inlägg.

Tack, vi får hoppas att det löser sig

1
Bevaka tråden