Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare behöver hjälp.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Windows 8 gav mig sjukdomar så jag punga upp 16.000kr och köpte min första MBPr.

Jag kan absolut ingenting om datorn. Vet inte vilka program som behövs, vet inte hur jag sänker ljusstyrkan på tangentbordet. Såna simpla saker kan jag inte.
Har hittat vart man gör det, men det fungerar inte. Undrar även varför datorn är riktigt varm?
Google Chrome får fläkten att låta nått förskräckligt.

Datorn isig är kanonbra, snabbt och fantastisk skärm. Behöver bara hjälp så jag lär mig att förstå datorn.

All hjälp och tips uppskattas.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2015-01-23 11:59
Ursprungligen av wearevanity:

Windows 8 gav mig sjukdomar så jag punga upp 16.000kr och köpte min första MBPr.

Jag kan absolut ingenting om datorn. Vet inte vilka program som behövs, vet inte hur jag sänker ljusstyrkan på tangentbordet. Såna simpla saker kan jag inte.
Har hittat vart man gör det, men det fungerar inte. Undrar även varför datorn är riktigt varm?
Google Chrome får fläkten att låta nått förskräckligt.

Datorn isig är kanonbra, snabbt och fantastisk skärm. Behöver bara hjälp så jag lär mig att förstå datorn.

All hjälp och tips uppskattas.

Skulle rekommendera dig att helt enkelt gå till Apples egen support sida och kika på filmerna och läsa guiderna i hur man kommer igång med sin mac

http://www.apple.com/se/support/macbasics/tour/

Ursprungligen av pererikk:

Skulle rekommendera dig att helt enkelt gå till Apples egen support sida och kika på filmerna och läsa guiderna i hur man kommer igång med sin mac

http://www.apple.com/se/support/macbasics/tour/

Tack för svar, men det där har jag ingen användning av. Vill lära mig vilka program jag behöver för att min Mac ska må så bra som möjligt. Hur får jag tag på widgets osv.

Ursprungligen av wearevanity:

Tack för svar, men det där har jag ingen användning av. Vill lära mig vilka program jag behöver för att min Mac ska må så bra som möjligt. Hur får jag tag på widgets osv.

Din Mac har redan alla program den behöver för att må bra.

Om du nu vill ha widgets så kan du ex. leta här
https://www.apple.com/downloads/dashboard/

Ursprungligen av Borttaget:

Din Mac har redan alla program den behöver för att må bra.

Om du nu vill ha widgets så kan du ex. leta här
https://www.apple.com/downloads/dashboard/

Jo tack, den har jar varit inne på. Men datorn är fan varm. Känns som min gamla Acer. Fläkten är helt sjuk. Har installerat vanliga program så som spotify, skype, utorrent. Standard program man behöver. Men jag tror det är Chrome. Det är då fläkten drar igång. Men jag behöver Chrome, det har vissa tilläg som inte safari har. Finns det något jag kan göra för värmen och fläkten? Någon app eller program som kan hjälpa till?

Och nej, datorn ligger inte i min säng. Och om den väl gör så, så har jag en kylplatta.

Senast redigerat 2018-07-23 13:00
Ursprungligen av wearevanity:

Jo tack, den har jar varit inne på. Men datorn är fan varm. Känns som min gamla Acer. Fläkten är helt sjuk. Har installerat vanliga program så som spotify, skype, utorrent. Standard program man behöver. Men jag tror det är Chrome. Det är då fläkten drar igång. Men jag behöver Chrome, det har vissa tilläg som inte safari har. Finns det något jag kan göra för värmen och fläkten? Någon app eller program som kan hjälpa till?

Och nej, datorn ligger inte i min säng. Och om den väl gör så, så har jag en kylplatta.

Har du kollat i aktivitetshanteraren? Vad är aktiviteten där, är det Chrome som belastar? Vad har du för spec på din dator?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du kollat i aktivitetshanteraren? Vad är aktiviteten där, är det Chrome som belastar? Vad har du för spec på din dator?

Jag kollar lite titt som tätt. Ser normalt ut. Datorn är super, 2,2 GHz i7. 16GB , Inter Iris Pro 1535.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-24 10:58
Ursprungligen av wearevanity:

Jag kollar lite titt som tätt. Ser normalt ut. Datorn är super, 2,2 GHz i7. 16GB , Inter Iris Pro 1535.

Är datorn överdrivet varm så ser det INTE normalt ut där. Som att ha feber och ha en normal termometer.

Har du provat med Adblock/Noscript tillägg i Chrome?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-01-24 11:02

En nyfiken fråga bara. Varför Chrome?

Ursprungligen av The Cat:

En nyfiken fråga bara. Varför Chrome?

Vissa tillägg som inte funkar på Sarafi.

...dustin.com får macbook att löpa amok...

Ursprungligen av wearevanity:

Windows 8 gav mig sjukdomar så jag punga upp 16.000kr och köpte min första MBPr.

Jag kan absolut ingenting om datorn. Vet inte vilka program som behövs, vet inte hur jag sänker ljusstyrkan på tangentbordet. Såna simpla saker kan jag inte.
Har hittat vart man gör det, men det fungerar inte. Undrar även varför datorn är riktigt varm?
Google Chrome får fläkten att låta nått förskräckligt.

Datorn isig är kanonbra, snabbt och fantastisk skärm. Behöver bara hjälp så jag lär mig att förstå datorn.

All hjälp och tips uppskattas.

Min macbook pro gick utan anledning upp på maxvarv med fläktarna på full patte trots att jag bara slösurfade och det visade sig att två processer som pekade på dustin.se drog vardera 102% vilket såklart ledde till VÄRMEUTVECKLING....

Prcocesserna kan du se och döda i aktivitetskontrollen eller bara slå ihjäl safari så lugnar det ner sig.

Applesupporten hade ingen lösing men jag plockade bort dustin.se från mina bokmärken och sen dess har inte problemet återkommit.

Häpp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-24 19:07
Ursprungligen av JonasT:


Prcocesserna kan du se och döda i aktivitetskontrollen eller bara slå ihjäl safari så lugnar det ner sig.

Men nu är det ju Chrome TS använder, du hade strul med Safari.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-24 19:09
Ursprungligen av wearevanity:

Vissa tillägg som inte funkar på Sarafi.

Ännu nyfiknare, vilka tillägg är det du saknar, vilken funktion är det du vill ha?

Jag frågar, för det kanske finns något liknande, för Safari?
Chrome är toppen på mycket, men det drar lite mer resurser än Safari (vad jag läst mig till iaf).

Ursprungligen av reboot81:

Ännu nyfiknare, vilka tillägg är det du saknar, vilken funktion är det du vill ha?

Jag frågar, för det kanske finns något liknande, för Safari?
Chrome är toppen på mycket, men det drar lite mer resurser än Safari (vad jag läst mig till iaf).

'

Jag använder media hint, archive poster och lite andra saker. Saker jag behöver, jag tjänar pengar på tumblr. Media hint och Hola för Netflix.

  • Medlem
  • 2015-02-18 23:35

Testa att köra chrome utan plugins.

På min 15" som ju har dubbla grafikkort märker jag att Chrome tvingar det dedikerade kortet att sparka igång. Så något är det som får Chrome att vilja ha lite extra kräm jämfört med andra webläsare. På en 13" har man inget val, utan man får hålla sig till den integrerade Intel-grafiken.

Vad gäller första frågan - program - skall man alltid först gå till MacUpdate för att kika om det man letar efter inte finns där.

Ang program: Vilka använde du på din windows-dator? Vad är det du behöver kunna göra?

Många program finns i både PC och Mac-version o gör de det inte finns det oftast många mycket bra alternativ på Mac sidan.

Ursprungligen av wearevanity:

Windows 8 gav mig sjukdomar så jag punga upp 16.000kr och köpte min första MBPr.

Jag kan absolut ingenting om datorn. Vet inte vilka program som behövs, vet inte hur jag sänker ljusstyrkan på tangentbordet. Såna simpla saker kan jag inte.
Har hittat vart man gör det, men det fungerar inte. Undrar även varför datorn är riktigt varm?
Google Chrome får fläkten att låta nått förskräckligt.

Datorn isig är kanonbra, snabbt och fantastisk skärm. Behöver bara hjälp så jag lär mig att förstå datorn.

All hjälp och tips uppskattas.

Lite sent kanske, men jag skulle rekommendera dig att klicka en gång på skrivbordet för att göra Finder till det aktiva programmet, och sedan på menyn Hjälp i den sk. Menyraden högst upp. Där har du dels datorns manual Mac Hjälp, och dels en länk till Apples sida om hur du kommer igång med din Mac.

Ang. frågan om ljusstyrka på tangentbordet, så ta en titt på ikonerna på tangentbordet och lär dig vilka knappar som gör vad där. Ett annat tips är att öppna Systeminställningar och lära dig mer om hur styrplattan fungerar och vad du kan vöra med den mja filmerna under dess inställning.

Ett tredje tips är att testa sökfunktionen Spotlight samt och funktionen Överblicka (Quicklook), som båda som är bland det bästa med Macen i min mening, och som både gör livet enklare och sparar tid. Sedan skulle jag ge Safari en chans till, då det har många fiffiga funktioner som du kan läsa mer om under Hjälp > Safari Hjälp.

1
Bevaka tråden