Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Iphone-hållare för bilen

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Montar är en universalhållare för bilen som passar flera enheter inklusive Iphone 6. 99mac testar om den duger för uppgiften att hålla vår telefon både synlig och ur vägen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-19 19:16

Jag kan tänka mig ett par nackdelar:

- Sugpropp. Lossnar vid temperaturskillnader samt att gummit blir sämre över tid.
- Ingen aktiv hållare, dvs man måste ha en separat anslutning för laddning varje gång man vill ladda. Samma sak för ljud ut.

Ursprungligen av zinned:

Jag kan tänka mig ett par nackdelar:

- Sugpropp. Lossnar vid temperaturskillnader samt att gummit blir sämre över tid.
- Ingen aktiv hållare, dvs man måste ha en separat anslutning för laddning varje gång man vill ladda. Samma sak för ljud ut.

Ja, det här är ett tydligt exempel på hur olika våra utgångspunkter kan vara. Jag har inte själv upplevt några sådana problem med sugproppar, men privat har jag tidigare haft hållare för en specifik telefonmodell och alltså behövt byta lika ofta som jag bytt telefon. I den här bilen går ljudet via Bluetooth och det finns redan en laddkabel snyggt och prydligt monterat så därför upplevde jag inga direkta nackdelar.

Menar inte att det du nämner är fel, utan finner det intressant hur olika det kan vara. Tycker också det här är den bästa fördelen med att publicera saker på nätet, via kommentarer kommer det fram nya saker/synvinklar som komplementerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-20 12:02
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, det här är ett tydligt exempel på hur olika våra utgångspunkter kan vara. Jag har inte själv upplevt några sådana problem med sugproppar, men privat har jag tidigare haft hållare för en specifik telefonmodell och alltså behövt byta lika ofta som jag bytt telefon. I den här bilen går ljudet via Bluetooth och det finns redan en laddkabel snyggt och prydligt monterat så därför upplevde jag inga direkta nackdelar.

Menar inte att det du nämner är fel, utan finner det intressant hur olika det kan vara. Tycker också det här är den bästa fördelen med att publicera saker på nätet, via kommentarer kommer det fram nya saker/synvinklar som komplementerar.

Jag är enig, det är det fina med att man kan komma med egna synpunkter och vinklar

Min personliga åsikt är att det är väldigt jobbigt att behöva managera både att sätta telefonen på plats och sedan att få rätt på laddkabeln som sedan ska anslutas. Detta går dessutom inte att göra smidigt med en hand. I min värld så finns det bara en vettig lösning, för mig, och det är en aktiv hållare. En hållare som redan har strömförsörjning ansluten och eventuellt också ljud ut. Då kan man sätta telefonen på plats med en hand i samma veva som man sätter sig i bilen och är sedan "good-to-go".

Ljud ut vill jag helst lösa med bluetooth nu för tiden (men givetvis så har jag inte BT i bilen).

För mig så är sälland laddningen ett problem så jag ser inte behovet av aktiv hållare utan tar besväret de få gånger jag behöver ladda den. För mig är det viktigt att kunna sätta fast och ta lös telefonen med en hand men jag behöver inte ta hänsyn till laddning

Men givetvis så fungerar inte min nuvarande hållare för det heller... Så jag måste hitta en ny lösning

Senast redigerat 2015-01-20 12:49

Mycket pengar för enkel konstruktion

Beställde en liknande från ebay för 40 kronor med frakt från Kina precis. Ska bli spännande att se om även den håller telefonen på plats. Inte raketfysik precis...

20kr från Ebay
bara att klämma fast i luftgallret så slipper man ha skit i vägen i rutan
grymt nöjd

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-01-21 20:39
Ursprungligen av Redaktionen:

Montar är en universalhållare för bilen som passar flera enheter inklusive Iphone 6. 99mac testar om den duger för uppgiften att hålla vår telefon både synlig och ur vägen.

Sitter den verkligen fast vid körning på dålig väg?
Har provat liknande förut men så fort det går undan på skogsvägarna så åker telefonen ut.
Asfalt i Sthlm är inte samma sak som vägarna i Norrland.

Senast redigerat 2015-01-22 11:06

Själv funderar jag på en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Telefonh%C3%A5llare-med-f%C3%A4ste-f%C3%B6r-laddkabel,-iGRIP/38-6669
Den jag har idag har inte plats för laddkabel. Sugkoppen slänger jag dock, jag limmar fast den på min Brodit panel.

Ursprungligen av disktant:

20kr från Ebay
bara att klämma fast i luftgallret så slipper man ha skit i vägen i rutan
grymt nöjd

http://topokdeals.com/new/albums/a/FEDB13B99TT-1-.jpg

Säg att det ska vara 20 Dollars? Köpte en sådan på Apple store i Täby. Den kostade lätt över 150.
Jag säger inte att du har fel, jag känner mig bara blåst

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-01-21 21:56
Ursprungligen av jurassic579:

Säg att det ska vara 20 Dollars? Köpte en sådan på Apple store i Täby. Den kostade lätt över 150.
Jag säger inte att du har fel, jag känner mig bara blåst

Antagligen en billig kopia av originalet.

Ursprungligen av jurassic579:

Säg att det ska vara 20 Dollars? Köpte en sådan på Apple store i Täby. Den kostade lätt över 150.
Jag säger inte att du har fel, jag känner mig bara blåst

Ja självklart kopia, men kvalitén var absolut inget att klaga på
köpte 2st för totalt 42kr

Ursprungligen av disktant:

20kr från Ebay
bara att klämma fast i luftgallret så slipper man ha skit i vägen i rutan
grymt nöjd

http://topokdeals.com/new/albums/a/FEDB13B99TT-1-.jpg

Jag har orginalet och dessvärre så fungerar inte kombinationen Peugot 508 och Iphone 6. Gallret sitter för djup in och telefonen är för hög så det passar inte riktigt. Jag skulle visserligen kunna sätta fast den i gallret mot förardörren men jag vill hålla utblåset mot sidorutan fritt.

Jag var jättenöjd så länge som jag hade en 5s:)

Ni som köpt varianter man klämmer fast på fläktgallret. Stör ni er inte på att cirkulationen rubbas? Kommer det inte blåsa rätt varmt på telefonen på vintern?

Ursprungligen av appelappe:

Ni som köpt varianter man klämmer fast på fläktgallret. Stör ni er inte på att cirkulationen rubbas? Kommer det inte blåsa rätt varmt på telefonen på vintern?

Nej, jag ser det inte som något problem och jag bor dessutom i norr.

Om det är extremt kallt ute så orkar ändå inte bilens värmesystem att värma upp luften till någon extrem värme. Om det är mindre kallt så är det ändå inget problem eftersom du sannolikt inte vill ha hypervarm luft som blåser dig i ansiktet.

Så - nej, inget IRL problem.

Den eventuella förändringen i cirkulationen av luft i bilen är av mindre vikt. Luften kommer ut på andra ställen och du blockerar inte luften till rutorna såvida du inte sätter telefonen på sidoutblåsen - men det gör jag inte - eftersom jag inte vill blockera utblåsen till sidorutorna

Ursprungligen av Bolom:

Sitter den verkligen fast vid körning på dålig väg?
Har provat liknande förut men så fort det går undan på skogsvägarna så åker telefonen ut.
Asfalt i Sthlm är inte samma sak som vägarna i Norrland.

Nu ska jag inte påstå att jag körde på några verkligt dåliga vägar, eller ägnade mig åt någon form av terrängkörning, men under mina provturer har det varit snö, is och slask som skapat ojämnheter på vägen även här nere i Stockholm. Mina upplevelser är att sugproppen fick ett rejält grepp om rutan och att hakarna som håller telefonen gör sitt. Det finns dock inget som håller fast runt på framsidan av telefonen så den skulle väl kunna ramla ut ja. Fjäderkonstruktionen är tillräckligt lös för att jag ska få i telefonen med en hand, men sitter tillräckligt för att telefonen ska hållas fast på "vanliga vägar".

Den här diskussionen hade en bra effekt. Jag kom på att jag kan faktiskt placera min telefon liggandes så fungerar min hållare ihop med min bil och min 6:a

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-01-22 16:15
Ursprungligen av appelappe:

Ni som köpt varianter man klämmer fast på fläktgallret. Stör ni er inte på att cirkulationen rubbas? Kommer det inte blåsa rätt varmt på telefonen på vintern?

Det jag kan störa mig lite på är att kall luft lätt hamnar rakt i ansiktet på sommaren i varm bil. På min V50 kan man rikta rakt upp eller rakt fram. Annars är den konstruktionen (bilden ovan) helt fenomenal då den nästan är osynlig och smälter in fint i instrumenteringen, även tom. Jag har ett "original" som kostade ett par hundra.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-19 16:47

Någon som har tips på någon bra man fäster direkt i cigguttaget?

Denna, http://www.ebay.com/itm/Alpatronix-MX101-Univ..., verkar bra men frakten blir rätt häftig

Ursprungligen av appelappe:

Ni som köpt varianter man klämmer fast på fläktgallret. Stör ni er inte på att cirkulationen rubbas? Kommer det inte blåsa rätt varmt på telefonen på vintern?

I mina bilar kan man stänga av fläktarna vid gallerna.

  • Medlem
  • 2015-09-20 12:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har orginalet och dessvärre så fungerar inte kombinationen Peugot 508 och Iphone 6. Gallret sitter för djup in och telefonen är för hög så det passar inte riktigt. Jag skulle visserligen kunna sätta fast den i gallret mot förardörren men jag vill hålla utblåset mot sidorutan fritt.

Jag var jättenöjd så länge som jag hade en 5s:)

Har du kvar din 508?
Är du nöjd?
Jag har en 308 SW som nog behöver bytas i en nära framtid

Ursprungligen av PaO:

Har du kvar din 508?
Är du nöjd?
Jag har en 308 SW som nog behöver bytas i en nära framtid

Jo. Hade en 407 tidigare och har aldrig saknat den efter bytet till 508

407 hade en tveksam kvalitet (i alla fall vår) men har inte upplevt några nämnvärda problem med 508

  • Medlem
  • 2015-09-20 19:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo. Hade en 407 tidigare och har aldrig saknat den efter bytet till 508

407 hade en tveksam kvalitet (i alla fall vår) men har inte upplevt några nämnvärda problem med 508

Okej 407 är fortfarande en snygg modell speciellt pininfarina coupe. Hade själv en 206 CC som jag var mycket nöjd med. 407 och framförallt 307 serien var lite brister i. Men 308 var ett lyft och framförallt 508 verkar ännu bättre

1
Bevaka tråden