Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ för Skype med Push telefonsamtal (Skype-In)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter ett alternativ till Skype som jag kan använda, det jag vill är att man ska kunna ha ett nummer till appen/tjänsten som fungerar liknande skype nummer som finns. Helst så ska man även kunna ta emot och skicka sms via appen för det nummret men framförallt vill jag att det ska gå att få så när någon ringer det nummret så ringer appen även om den är stängd vilket inte skype gör. Det är ju möjligt iaf eftersom hangouts ringer trots att den är nerstängd doc så behöver jag ju ett nummer kopplat till det.

Har letat och letat men inte hittat någon tjänst förutom Skype där man kan få ett telefon nummer också så någon som vet om denna fantastiska tjänst finns någonstans?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-03-02 13:05
Ursprungligen av Vejper:

Letar efter ett alternativ till Skype som jag kan använda, det jag vill är att man ska kunna ha ett nummer till appen/tjänsten som fungerar liknande skype nummer som finns. Helst så ska man även kunna ta emot och skicka sms via appen för det nummret men framförallt vill jag att det ska gå att få så när någon ringer det nummret så ringer appen även om den är stängd vilket inte skype gör. Det är ju möjligt iaf eftersom hangouts ringer trots att den är nerstängd doc så behöver jag ju ett nummer kopplat till det.

Har letat och letat men inte hittat någon tjänst förutom Skype där man kan få ett telefon nummer också så någon som vet om denna fantastiska tjänst finns någonstans?

Har du kollat in Viber? Finns både till mobilplattform och datorer.

http://www.viber.com

Bara Skype som har en sån tjänst vad jag vet, Skype-In, antar att det är det du är ute efter.
Annars är Viber bra som @kajonas tipsar om ovan.

Vad jag kan förstå så är Viber endast mellan andra Viber användare och det jag söker är ett telefonnummer som man kan köpa till på sitt Skype konto och ringa till och ifrån som ett telefon abbonemang.

Ursprungligen av Vejper:

Vad jag kan förstå så är Viber endast mellan andra Viber användare och det jag söker är ett telefonnummer som man kan köpa till på sitt Skype konto och ringa till och ifrån som ett telefon abbonemang.

Korrekt. Skype-In som jag skrev.

Ursprungligen av keptang:

Korrekt. Skype-In som jag skrev.

Ok, hoppas att någon annan vet om en sådan tjänst som funkar som jag beskrev fast jag antar att om det funnits så skulle väll Skype nästan inte finnas längre.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-03-02 19:18
Ursprungligen av Vejper:

Letar efter ett alternativ till Skype som jag kan använda, det jag vill är att man ska kunna ha ett nummer till appen/tjänsten som fungerar liknande skype nummer som finns. Helst så ska man även kunna ta emot och skicka sms via appen för det nummret men framförallt vill jag att det ska gå att få så när någon ringer det nummret så ringer appen även om den är stängd vilket inte skype gör. Det är ju möjligt iaf eftersom hangouts ringer trots att den är nerstängd doc så behöver jag ju ett nummer kopplat till det.

Har letat och letat men inte hittat någon tjänst förutom Skype där man kan få ett telefon nummer också så någon som vet om denna fantastiska tjänst finns någonstans?

Nu är jag inte ute efter att dumförklara här men: allt du beskriver är ju det en mobiltelefon faktiskt gör. Ringer till och från, skickar och tar emot meddelanden. Jag vet inte om jag förstår vad det är du vill komma åt utöver dessa grundläggande funktioner?

@kajonas, det är smidigt om man är utomlands (och inte använder lokalt SIM-kort) och inte vill betala skjortan och lite till för att ta emot ett samtal, då kan man använda ett SkypeIn-nummer istället. Förslagsvis är man på WiFi hela tiden då om man är utomlands.

Själv kör jag Viber, finns både till mobila enheter och datorer och fungerar utmärkt oavsett var jag är.
Men innan Viber och andra tjänster fanns så använde jag faktiskt SkypeIn ett par gånger.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-03-02 19:38
Ursprungligen av keptang:

@kajonas, det är smidigt om man är utomlands (och inte använder lokalt SIM-kort) och inte vill betala skjortan och lite till för att ta emot ett samtal, då kan man använda ett SkypeIn-nummer istället. Förslagsvis är man på WiFi hela tiden då om man är utomlands.

Själv kör jag Viber, finns både till mobila enheter och datorer och fungerar utmärkt oavsett var jag är.
Men innan Viber och andra tjänster fanns så använde jag faktiskt SkypeIn ett par gånger.

Just det, smart där. Framgick dock inte i ursprungsfrågan..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-02 20:05

En telefonapp som kör SIP. Men appen måste förstås vara startad, som Skype. Jag tror inte någon telefonapp har en service/daemon som ligger kvar om inte appen är startad.

@kajonas precis som @keptang säger så är det för att jag kommer eventuellt flytta utomlands inom en snar framtid men har bland annat en pappa och andra människor som inte riktigt anammar hela smartphone grejen och inte kommer använda några appar så jag vill helt enkelt kunna smidigt ha kontakt med dom också.

@kenjon Nu är inte jag så himla insatt i vad som går och inte går och vad som gör att funktioner funkar men känns ju som att det borde gå med push eller något. Hangouts till exempel har ju röstsamtal & videosamtal som ringer mig trots att appen inte är igång så det borde väll funka bra fast man liksom har ett nummer knutet till det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-03 17:41

Visst borde det funka, men jag känner inte till någon app som har det (push inkl telefonnummer) förutom Skype.

Ursprungligen av kenjon:

En telefonapp som kör SIP. Men appen måste förstås vara startad, som Skype. Jag tror inte någon telefonapp har en service/daemon som ligger kvar om inte appen är startad.

Groundwire har en service som ligger kvar även om appen inte är startad, men den loggar ut efter någon vecka eller så. När den loggar ut så säger den till att den loggar ut och då kan man logga in igen. Fungerar mycket bra. Ringde med den från Japan för ett antal år sedan och det var mycket bra ljud.

De som gjort Groundwire har även andra liknande produkter såsom Acrobits Softphone.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-03-03 21:55

Vad är det för fel på Facetime? Vi är ju trots allt på ett Mac-forum.

Ursprungligen av Mija:

Vad är det för fel på Facetime? Vi är ju trots allt på ett Mac-forum.

Lite svårt att ringa till Facetime från en vanlig telefon. Vilket nummer ringer man?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-03-03 22:04
Ursprungligen av keptang:

Lite svårt att ringa till Facetime från en vanlig telefon. Vilket nummer ringer man?

Varför måste man använda vanlig telefon med telefonnummer? Lär bekantskapskretsen att använda moderna apparater/appar.

Facetime behöver inte heller vara igång i förgrunden för att kunna reagera på inkommande samtal.

Ursprungligen av Mija:

Varför måste man använda vanlig telefon med telefonnummer? Lär bekantskapskretsen att använda moderna apparater/appar.

Facetime behöver inte heller vara igång i förgrunden för att kunna reagera på inkommande samtal.

Läs TS behov och vad denne önskar för lösning.

OnT: Någon som provat SIP-lösningen som tipsas av ovan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-03 22:26

Jag kör SIP, men bara på iPhone, inte på datorn (även på hemmatelefonen och dörrklockan).
Funkar som förväntat.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-20 11:03
Ursprungligen av keptang:

Själv kör jag Viber, finns både till mobila enheter och datorer och fungerar utmärkt oavsett var jag är.

Funkar det med Viber på iPaden om man har det iPhonen sedan innan? Kommer ihåg för ett par år sedan när jag la in det på min frus iPad. Efter aktiveringen av Viber på iPaden raderades alla meddelanden på telefonens Viber. Hade varit nice om det går att köra på båda enheterna utan att det krockar.

Ursprungligen av onnyt:

Funkar det med Viber på iPaden om man har det iPhonen sedan innan? Kommer ihåg för ett par år sedan när jag la in det på min frus iPad. Efter aktiveringen av Viber på iPaden raderades alla meddelanden på telefonens Viber. Hade varit nice om det går att köra på båda enheterna utan att det krockar.

Fungerar fint för mig, har det på iPhone/iPad/Android och 2 datorer (en Mac, 1 Windows).

Du kan ju använda VoIP (t.ex. SIP). Då kan du ha ett nummer kopplat till det. Skaffa gärna en begagnad VoIP telefon eller VoIP app på iPhone och du kan ta emot samtal även om datorn inte är på.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-20 11:29

OK bara att köra på då

Ursprungligen av onnyt:

OK bara att köra på då

Har för mig att jag registrerade med olika nummer på iOS/Android, men efter man gjort det så är det klart. Har för mig det var så jag fick göra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-20 11:42
Ursprungligen av keptang:

Har för mig att jag registrerade med olika nummer på iOS/Android, men efter man gjort det så är det klart. Har för mig det var så jag fick göra.

Det jag är mest rädd för är att allt på iPhonens Viber skall raderas. Hände förra gången jag installerade på iPad. Allt bara försvann! Inte så roligt.

Edit: Hittade det nu på supporten. Man måste registrera den andra enheten med ett annat telefonnummer än vad man gjorde på den första annars raderas den första enheten. Precis som du beskrev det.

http://www.viberfaq.com/can-i-have-same-viber...

Senast redigerat 2015-01-20 12:00
1
Bevaka tråden