Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internminnet äts upp av Filcashe

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac 27 tum som är tre, fyra år gammal. Mavericks, 8 GB internminne. Så fort jag startar datorn börjar minnet försvinna utan att några program är igång. I Aktivitetskontroll ser jag att minnet hamnar i kategorin "Filcash"; till slut tar minnet slut och allt hamnar där. Kategorin "Programminne är nästan statiskt. Någon som känner till detta? Jag har startat i felsäkert läge utan att problemet har försvunnit.

Senast redigerat 2015-01-17 19:37
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-17 18:36

Det är helt i sin ordning. OS X (och andra moderna operativsystem) utnyttjar oanvänt minne till att lagra filer för att få snabbare åtkomst till dem. Det är det som kallas filcache. Så snart programmen börjar använda mer minne så minskar filcachen. Det sker helt automatiskt i bakgrunden och är inget du behöver bry dig om.

Minne är till för att användas. Ledigt minne gör ingen nytta.

Som @Vassius skriver, minne ska användas annars är det helt onödigt att ha det.

  • Medlem
  • 2015-01-17 19:29

Ändå, lite kul statistik från min mini:

Med det vill jag ha sagt att inget käkar RAM i onödan, vare sig som filcache, eller annat. Så TS måste ha någon process i gång som laddar filcache.

PS. Lite kul också att jag har komprimerat minne på 1,1 MB...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-17 20:34

Jag uttryckte mig otydligt, tyvärr. Problemet är att minnet försvinner till Filcachen direkt; på tio minuter är den full och det tillgängliga minnet borta. Då blir det bara badboll av alltihopa och datorn går inte att använda. Inga program har använts!

Ursprungligen av Matts Andersson:

Jag uttryckte mig otydligt, tyvärr. Problemet är att minnet försvinner till Filcachen direkt; på tio minuter är den full och det tillgängliga minnet borta. Då blir det bara badboll av alltihopa och datorn går inte att använda. Inga program har använts!

Hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Testat med bara en av stickorna?

Se om något program tar upp all CPU. Cache gör att det går snabbare, inte långsammare.

Ursprungligen av McDarwin:

Se om något program tar upp all CPU. Cache gör att det går snabbare, inte långsammare.

"interCheck" har använt mellan 6,5 % till upp över 80 % - men är nu nere på 0... inga program igång förutom Aktivitetskontroll.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Testat med bara en av stickorna?

Tror du att det kan vara fel på någon av minnesmodulerna? Det har jag isåfall inte testat.

Ursprungligen av Matts Andersson:

"interCheck" har använt mellan 6,5 % till upp över 80 % - men är nu nere på 0... inga program igång förutom Aktivitetskontroll.

Det är nog något fel på ditt anti-virusprogram. Fler som har haft problem med det: supporttråd hos Sophos

Testa att avinstallera det och se om det blir bättre.

Sophos var lösningen! Avinstallerade Sophos igårkväll när jag kom att tänka på det; har ju länge legat i bakgrunden och arbetat utan att göra mycket väsen av sig. Nu fungerar allt normalt. Tack alla för hjälpen!

1
Bevaka tråden