Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om ny Macbook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-16 13:20

Vilken besvikelse!
Köpte en sprillans ny dator 13-tums MacBook Pro med Retina-skärm och fick den idag.
Den har OSX Ysomite vers 10.10 Liten och behändig och snygg som alltid Appledatorer är.

MEN!

1 Det finns inget uttag för DVD-skivor. Hur skall jag t.ex få in skrivarens programvara?
2 Det är heller inget uttag som passar till nätverket. Hur sjutton skall jag kunna föra över filer. Måste jag i stället föra över via sticka?
3 Går ju inte att komma ut på nätet, via Wi-Fi. Hur aktiverar man det? Jag har ju inte det på den dator som går med syst. 10.4.11

4 Det följer ju heller ingen startskiva med. Hur skall man kunna reparera program om det blir fel.

Ja, jag är ju besviken. Vid min ålder kan man ju inte följa med i utvecklingen. Grejor man köper måste ju fungera även för oss gamlingar.

1. Ladda ner från tillverkarens hemsida.
2. Via wifi, eller köp en USB/Thunderbolt till ethernet-adapter om du vill köra kabel.
3. Har du en router med wifi? Är wifi aktiverat på den? Vilken router har du?
4. Behövs inte, recovery finns på datorn och via internet.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-16 13:34

Jag har en Netgear ADSL2 modem 111P

Ursprungligen av torin:

Jag har en Netgear ADSL2 modem 111P

Den har väl inget wifi?

Så antingen köper du en router och kopplar in i denna eller en USB/Thunderbolt-adapter till datorn så du kan koppla in datorn med ethernetkabbel.

Eller en router som ersätter den du har (som har funktion för ADSL som din nuvarande) med wifi.

USB till Ethernet-adapter; http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A/a...

Senast redigerat 2015-01-16 18:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-16 15:12
Ursprungligen av torin:

...
2 Det är heller inget uttag som passar till nätverket. Hur sjutton skall jag kunna föra över filer. Måste jag i stället föra över via sticka?
...

Eller thunderbolt till Ethernet-adapter för samma pris fast snabbare. Så spar du en USB-port.

Fast WiFi är ju smidigast att ha...

http://store.apple.com/se/product/MD463ZM/A/t...

Ursprungligen av torin:

Vilken besvikelse!
Köpte en sprillans ny dator 13-tums MacBook Pro med Retina-skärm och fick den idag.
Den har OSX Ysomite vers 10.10 Liten och behändig och snygg som alltid Appledatorer är.

MEN!

1 Det finns inget uttag för DVD-skivor. Hur skall jag t.ex få in skrivarens programvara?
2 Det är heller inget uttag som passar till nätverket. Hur sjutton skall jag kunna föra över filer. Måste jag i stället föra över via sticka?
3 Går ju inte att komma ut på nätet, via Wi-Fi. Hur aktiverar man det? Jag har ju inte det på den dator som går med syst. 10.4.11

4 Det följer ju heller ingen startskiva med. Hur skall man kunna reparera program om det blir fel.

Ja, jag är ju besviken. Vid min ålder kan man ju inte följa med i utvecklingen. Grejor man köper måste ju fungera även för oss gamlingar.

Åh, jag hoppas verkligen att du och din nya dator blir kompisar, även om det blir mycket nytt nu på en gång. Det är verkligen en pärla du köpt!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-16 17:24
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Åh, jag hoppas verkligen att du och din nya dator blir kompisar, även om det blir mycket nytt nu på en gång. Det är verkligen en pärla du köpt!

Har just varit och köpt en TP-link 300 mbs Wireless N Router.
Helt förvirrande innan jag får i ordning på det.
Skall ju ha kvar den gamla routern också. Och så alla dessa sladdar.

Jag har också en My Passport Ultra som skall anslutas och formateras.
Och jag som trodde att jag skulle komma igång snabbt. Suck!
Håll tummarna!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-16 17:51
Ursprungligen av torin:

Har just varit och köpt en TP-link 300 mbs Wireless N Router.
Helt förvirrande innan jag får i ordning på det.
Skall ju ha kvar den gamla routern också. Och så alla dessa sladdar.

Jag har också en My Passport Ultra som skall anslutas och formateras.
Och jag som trodde att jag skulle komma igång snabbt. Suck!
Håll tummarna!

Får inte till wireless.
Allt funkar med den gamla routern och övriga datorer. Så kopplar jag in TP-link. Den verkar funka men den nya datorn får ingen kontakt med Internet.
Blåtand funkar ju till min telefon. Varför inte detta? Någon som vet?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-16 18:01

Om du råkat koppla routern i serie med den nya wifi-routern så har du troligen drabbats av 'dubbel NAT', båda enheterna försöker dela ut adresser och det blir inte bra.

Normalt stänger man av NAT i en av enheterna, exempelvis kan du ställa om den nya wifi-routern så den agerar wifi accesspunkt och bara används för att ansluta till wifi.
IP-adressen som din nya MBP (Macbook Pro) då får kommer att delas ut av den gamla routern.

Nu har TP-Link flera modeller, så du får nog berätta vilken modell du köpt, vilken modellbeteckning den har.

Kaoset i den här tråden gör ju att man önskat sig en initial unboxing video av datorn samt uppföljande hemma hos reportage när Wifi:t ska konfigureras. Kämpa Torin!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 12:52

Gör ett nytt försök att få igång Wi-Fi nätverket till den nya datorn.
Nu har jag kopplat bort den ordinarie routern och anslutit från modemet direkt till den trådlösa raoutern.

Tror att det fungerar för på skärmen kommer följande text upp:
Wi-Fi nätverket “TP-LINK_62FB74” kräver ett WPA2 - lösenord.

Längre ner en ruta förbockad. “Kom ihåg lösenord”

På undersidan står det Wireless password /PIN:10709702

Admin password R@HS
(men det är inget snabela, ser ut som en fotboll med prickar. Fick ha förstoringsglas för att se det) Det funkar inte, är tydligen för kort.

Prövade med datorns lösenord, men det funkade ej. Hur skall jag hitta ett lösenord?

TP-link modell WR841N MAC 14CC2062FB84

OCH var sjutton hittar man en ordbehandlare. Enda ställe att skriva på är nu i anteckningar.

Ursprungligen av torin:

OCH var sjutton hittar man en ordbehandlare. Enda ställe att skriva på är nu i anteckningar.

Du borde redan ha två stycken som följer med, dels Textredigerare som ser ut och fungerar ungefär likadant som i 10.4, dels Pages som är en lite mer avancerad ordbehandlare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-17 13:52

Har du testat med de åtta siffrorna som står efter Wireless password/Pin? Det är antagligen det fabriksinställda lösenordet för TP-linkens trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-17 14:03
Ursprungligen av torin:

Gör ett nytt försök att få igång Wi-Fi nätverket till den nya datorn.
Nu har jag kopplat bort den ordinarie routern och anslutit från modemet direkt till den trådlösa raoutern.

Tror att det fungerar för på skärmen kommer följande text upp:
Wi-Fi nätverket “TP-LINK_62FB74” kräver ett WPA2 - lösenord.

Längre ner en ruta förbockad. “Kom ihåg lösenord”

På undersidan står det Wireless password /PIN:10709702

Admin password R@HS
(men det är inget snabela, ser ut som en fotboll med prickar. Fick ha förstoringsglas för att se det) Det funkar inte, är tydligen för kort.

Prövade med datorns lösenord, men det funkade ej. Hur skall jag hitta ett lösenord?

TP-link modell WR841N MAC 14CC2062FB84

OCH var sjutton hittar man en ordbehandlare. Enda ställe att skriva på är nu i anteckningar.

Surfar man in på http://tplinklogin.net så kommer man in på en Quick Installation Guide, se den bifogade bilden.
Det står beskrivet i dokumentationen som följer med routern.

Vad gäller PIN-koden så används den för WPS, Wifi Protected Setup, det skall vara ett enkelt sätt att ansluta
till det trådlösa nätverket men detta brukar inte användas för laptops.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 14:11

Flera applikationer i datorn skall aktiveras med Apple ID.
Var hittar jag det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-17 14:16
Ursprungligen av torin:

Flera applikationer i datorn skall aktiveras med Apple ID.
Var hittar jag det?

Du får nog beskriva lite bättre, lite mer detaljer.
Jag antar att du har ett Apple ID redan, eller?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 14:42

Jag har försökt aktivera ett Apple-id, men lyckas inte. Det borde ju finnas på fakturan, men icke.
Trycker ex.vis på "meddelanden" Då skall det vara ett Apple-id och lösenord.
Apple har blivit dåliga på att informera vad saker och ting är till för.
Tänk, när jag fick min första Mac-SE. Då följde det med ett självinstruarande program. Man fick till och med lära sig hur musen funkade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-17 15:17

Har du fått wifi- och internetkontakt till din nya MBP än? I stort sett allt som du behöver ditt Apple-ID till är för funktioner där program på olika sätt integrerar med Apples servrar. Ingen idé du går vidare med Apple-ID innan nya datorn har internet.

Du kommer behöva ett Apple-ID, om inte annat för att uppdatera den nya datorns Apple-programm via Mac App Store.

Det finns massor med information att läsa och lära. Börja här:
https://www.apple.com/se/support/appleid/

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 16:23

Har fyllt i Apple-Id för femtioefte gången.
När jag kommer till den där teckenbilden och fyllt i den så blir sidan bara blank.
Det är därför jag aldrig vet om jag har något ID eller ej.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 16:27
Ursprungligen av torin:

Har fyllt i Apple-Id för femtioefte gången.
När jag kommer till den där teckenbilden och fyllt i den så blir sidan bara blank.
Det är därför jag aldrig vet om jag har något ID eller ej.

Nu har jag i alla fall via sticka fört över bokföringsprogrammet Iordning och det startar. Himla bra företag Ardestedt. Alltid hjälpsamma och svarar snabbt.
Preblöemte blir nu hur jag skall kunna få över per automatik till min laserskrivare. Det går ju varken att stoppa i DVD med skrivarprogrammet eller att få i gång Wi-fi. Skrivare är en färglaser HL-4150CDN

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-17 16:35

Driver för Brother HL-4150CDN:
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.a...

Ursprungligen av torin:

Nu har jag i alla fall via sticka fört över bokföringsprogrammet Iordning och det startar. Himla bra företag Ardestedt. Alltid hjälpsamma och svarar snabbt.
Preblöemte blir nu hur jag skall kunna få över per automatik till min laserskrivare. Det går ju varken att stoppa i DVD med skrivarprogrammet eller att få i gång Wi-fi. Skrivare är en färglaser HL-4150CDN

Allt är kanske inte Apples fel.
Att det har gått fort för Apple de senaste åren är ingen underdrift men kanske skulle du boka en tid med ett Genius för att komma igång? Ett Apple-ID är något som funnits sedan många år tillbaka och används till all-thing-apple.
Att det skulle vara som med din gamla dator kan du ändå inte ha räknat med=)

Ta ett djupt andetag och gå in på apple.se och boka en tid hos ett genius.

Och grattis till köpet av den bästa bärbara som någonsin tillverkats på planeten jorden.

Ursprungligen av JoMaLu:

Allt är kanske inte Apples fel.
Att det har gått fort för Apple de senaste åren är ingen underdrift men kanske skulle du boka en tid med ett Genius för att komma igång? Ett Apple-ID är något som funnits sedan många år tillbaka och används till all-thing-apple.
Att det skulle vara som med din gamla dator kan du ändå inte ha räknat med=)

Ta ett djupt andetag och gå in på apple.se och boka en tid hos ett genius.

Kanske inte så enkelt att boka ett möte med ett s.k. "Genius" om man bor i Skattungbyn.
Hade jag bott närmre (än Thailand, lite långt) så hade jag åkt och hjälpt @torin.

Om ingen hinner före mig så gör jag det till våren om hjälp fortfarande behövs, då är jag i Stockholm, det är ju bara 60 mil ToR till Skattungbyn.
Kanske någon hinner före mig..

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 19:59
Ursprungligen av mattiL:

Driver för Brother HL-4150CDN:
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.a...

Stort tack Mattil. Jag är ju inte så bevandrad i att söka upp sådant.
Nu tar jag över den på en sticka.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-17 20:01
Ursprungligen av keptang:

Kanske inte så enkelt att boka ett möte med ett s.k. "Genius" om man bor i Skattungbyn.
Hade jag bott närmre (än Thailand, lite långt) så hade jag åkt och hjälpt @torin.

Om ingen hinner före mig så gör jag det till våren om hjälp fortfarande behövs, då är jag i Stockholm, det är ju bara 60 mil ToR till Skattungbyn.
Kanske någon hinner före mig..

Tack !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-17 22:45

Grattis med nya datorn! Det är många här som är genuint intresserade av att du kommer på rätsida med denna och jag är övertygad om att vi kan fixa detta över nätet.

Men vi måste vara metodiska eftersom det är ungefär 10 år med teknisk utveckling du måste ta igen.

Följande måste lösas:

  • Installera din TPLink Router

  • Komma på internet med dina gamla datorer

  • Komma på Wifi med din Macbook

Sedan blir det mycket lättare att hjälpa dig med skrivare, program och annat som har ändrat sig.

Lycka till!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-18 12:21

Jag uppskattar verkligen att ni som är medlemmar här svarar och kommer med förslag. Har ju ingen här i skogarna att vända mig till om jag inte vill ta kontakt med ynglingar som håller på med PC.
Nu har jag i alla fall installerat skrivarprogrammet. Det gick till så att jag hämtade det till min gammeldator, förde över på sticka och sedan till den nya datorn. Omständligt men fungerar.
Måste nog skaffa en kabel mellan nya datorn och Routern. Men det är ju en typ av kontakt i datorn och en annan i routern. Någon som vet om det finns en sådan på Kjell o co. De är ju föredömligt snabba, bara jag vet vad jag skall beställa.
Wi-Fi har jag kanske (?) aktiverat, men skall jag använda det så måste jag gå direkt via modemet, krångligt. Tror jag skippar det.
Har också installerat "Iordning" bokföringsprogram. De har ett som är anpassat för Yosomite. Föredömligt snabba på det företaget och hjälpsamma.
Sist men inte minst viktigt är Säkerhetsdisken. Jag har en "My Passport ultra". Den har jag formaterat och med en partion och OS-journalförd. Hoppas det är rätt.
På något märkligt sätt har den aktiverats till Timemachine, hur det nu gick till.
I vilket fall har jag insett nödvändigheten med att ha en back-up.
Men om nu något händer och jag behöver återställa, hur gör jag då?
Med den tidigare datorn (den som kraschade) så drog jag över filer som var sparade på detta sätt och det blev ju katastrof. Mao hur skall man göra ?

Stanna upp nu. Ta det steg för steg, precis som beh rekommenderar. Det kommer att bli ett mycket bättre slutresultat då. Du har för många bollar i luften. Det blir bara rörigt om man försöker reda ut alla dessa på en och samma gång i en tråd.

Jag har inte tålamod för dina trådar... så jag försöker hålla mig härifrån... men vill ändå göra ett instick och be dig att lyssna på beh, och följa de råden.

Om du får hjälp med routern och wifi som var de första punkterna på hans lista, så slipper du t.ex. allt besväret med att föra över saker via andra datorer.

När det är klart kan ni ta itu med backup, programinstallationer och allt annat.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-18 15:19
Ursprungligen av keptang:

Den har väl inget wifi?

Så antingen köper du en router och kopplar in i denna eller en USB/Thunderbolt-adapter till datorn så du kan koppla in datorn med ethernetkabbel.

Eller en router som ersätter den du har (som har funktion för ADSL som din nuvarande) med wifi.

USB till Ethernet-adapter; http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A/a...

Kan denna funka? Kjell&co för 200:- http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-18 15:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stanna upp nu. Ta det steg för steg, precis som beh rekommenderar. Det kommer att bli ett mycket bättre slutresultat då. Du har för många bollar i luften. Det blir bara rörigt om man försöker reda ut alla dessa på en och samma gång i en tråd.

Jag har inte tålamod för dina trådar... så jag försöker hålla mig härifrån... men vill ändå göra ett instick och be dig att lyssna på beh, och följa de råden.

Om du får hjälp med routern och wifi som var de första punkterna på hans lista, så slipper du t.ex. allt besväret med att föra över saker via andra datorer.

När det är klart kan ni ta itu med backup, programinstallationer och allt annat.

URSÄKTA. att jag ställer många frågor. Jag skall försöka kolla på annat håll.

Bevaka tråden