Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook haveri på gång

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kollegor,

Jag har en MB PRO tidig 2011 som nog är på god väg mot haveri.

Datorn fungerade bra tills batteriet blev uttömt, Därefter laddade jag upp batteriet och nu tänker datorn riktigt länge när jag bara ska skriva in något i spotlight, öppna en fil, fönster, etc. Öppnar jag tex en ljudfil tar det sin lilla att öppna den, men sen kör den på som vanligt. Vad kan felet bero på?

Jag måste informera om att jag har en samsung ssd basic sen 2 år tillbaka som systemet ligger på ( trim avaktiverat sen Yosemite uppdatering). Jag har bytt ut den optiska enheten till en vanlig WD mekanisk hårddisk som används till lagring.
Jag kör Yosemite.

Jag har provat ctrl+shift+option+power i tio sekunder men blir inte bättre.

Förslag?

Tackar!

Har du kollat om hårddisken mår bra?

Låter som om hårddisken är full alternativt batteriet är slut vilket gör att datorn kan dra ned på processorhastigheten.

Hur kollar man hårdiskens status?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du kollat om hårddisken mår bra?

Hur kollar man statusen på hårdisken?

Ursprungligen av Lektorn:

Hur kollar man statusen på hårdisken?

Diskwarrior etc.

Ursprungligen av Lektorn:

Hej kollegor,

Jag har en MB PRO tidig 2011 som nog är på god väg mot haveri.

Datorn fungerade bra tills batteriet blev uttömt, Därefter laddade jag upp batteriet och nu tänker datorn riktigt länge när jag bara ska skriva in något i spotlight, öppna en fil, fönster, etc. Öppnar jag tex en ljudfil tar det sin lilla att öppna den, men sen kör den på som vanligt. Vad kan felet bero på?

Jag måste informera om att jag har en samsung ssd basic sen 2 år tillbaka som systemet ligger på ( trim avaktiverat sen Yosemite uppdatering). Jag har bytt ut den optiska enheten till en vanlig WD mekanisk hårddisk som används till lagring.
Jag kör Yosemite.

Jag har provat ctrl+shift+option+power i tio sekunder men blir inte bättre.

Förslag?

Tackar!

Vart bor du? Jag har precis ropat in ett reservbatteri till en tidig 2011 macbook pro. Om du vill ha det kan du få det för 190kr vilket är vad jag betalade för det. Var ett spontanbud som jag inte riktigt behöver egentligen. Enligt säljare varar batteriet i tre timmar men mitt nuvarande batteri varar längre.

Ursprungligen av JoelBurman:

Vart bor du? Jag har precis ropat in ett reservbatteri till en tidig 2011 macbook pro. Om du vill ha det kan du få det för 190kr vilket är vad jag betalade för det. Var ett spontanbud som jag inte riktigt behöver egentligen. Enligt säljare varar batteriet i tre timmar men mitt nuvarande batteri varar längre.

Tack det är lugnt. Batteriet är det inget fel på. Jag ska försöka blåsa ur datorn nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-18 11:54

Testa att starta på en extern USB, Firewire eller TB disk. Viktigt att du aktiverar TRIM för att din disk ska må bra. De som påstår att diskar klarar sig utan TRIM förstår sig inte på förutsättningarna för en SSD att utföra "garbage collection". TRIM är A & O för bra SSD upplevelse på diskar med mycket aktivitet.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2015-01-21 10:50

Går inte med TRIM längre på andraSSD ÄN APPLES. I 10.10 systemet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-21 11:07
Ursprungligen av carloz:

Går inte med TRIM längre på andraSSD ÄN APPLES. I 10.10 systemet

Visst går det, man måste bara vilja lite. I Yosemite började Apple signera de installereade KEXT:arna, vilket betyder att när du ändrar i kexten för AHCI (SATA) för att aktivera TRIM för alla SSDs så kommer kontrollen av kextarna att misslyckas. Man kan enkelt deaktivera denna kollen och på så sätt få ett system som fungerar precis som Mavericks gjorde. Läs mer på http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosem...

Blev aldrig klok på problemet. Försökte installera om mountain lion men frös varje gång innan diskval skulle göras. Slutade med att jag installerade senaste ubuntu istället. Nu funkar allt utan problem.

Jag vill passa på att tacka för alla tips!

1
Bevaka tråden