Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xiaomi Mi Note tar sikte på Iphone 6 Plus

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kinesiska Xiaomi presenterar en ny stor mobiltelefon som är en uttalad konkurrent med Iphone 6 Plus.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-01-15 22:19

Denna gången är deras telefon inte kopierad rakt av utan känns som en mix med lite egen design. Får se om den kommer hit. Men att kalla den Note när där inte är något speciellt som gör att man kan ta anteckningar är att rida på Note 4 vågen. Mi Note är lika mycket en Note device som Iphone 6 plus om man jämför med Note 4

GL HF!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2015-01-16 08:23

Varför finns denna enorma fokusering på hårdvaran fortfarande? För mig är det mycket viktigare med hur mjukvaran fungerar, och att det fungerar med mina övriga enheter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 11:47
Ursprungligen av PaO:

Denna gången är deras telefon inte kopierad rakt av utan känns som en mix med lite egen design.

Så med andra ord erkänner du att Xiaomi kopierar.

  • Medlem
  • 2015-01-16 12:54
Ursprungligen av lappen71:

Så med andra ord erkänner du att Xiaomi kopierar.

Jag har aldrig sagt att de inte får influenser
Dock var denna mer egen än de tidigare
Men att kalla den Note är att ta i då den inte verkar ha några speciella funktioner.

  • Medlem
  • 2015-01-16 12:58
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför finns denna enorma fokusering på hårdvaran fortfarande? För mig är det mycket viktigare med hur mjukvaran fungerar, och att det fungerar med mina övriga enheter.

I Android världen är hårdvara väldigt viktigt för livslängden på en telefon. Hade inte min nuvarande haft 3GB internminne så hade den varit seg nu efter 1 år. Detta beror på att ekosystemet är öppet och anpassningsbart och man skall kunna köra launcher och häftiga spel utan problem. Apple är annorlunda med mer slimmat system men begränsningar i anpassning. Sedan håller jag med om att mjukvara är A och O.

  • Medlem
  • 2015-01-16 13:37

Vad jag vet så säljs endast Xiaomi i Kina och Indien. Om dessa kommer att säljas i Sverige ligger nog långt bort

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 16:00
Ursprungligen av PaO:

I Android världen är hårdvara väldigt viktigt för livslängden på en telefon. Hade inte min nuvarande haft 3GB internminne så hade den varit seg nu efter 1 år. Detta beror på att ekosystemet är öppet och anpassningsbart och man skall kunna köra launcher och häftiga spel utan problem. Apple är annorlunda med mer slimmat system men begränsningar i anpassning. Sedan håller jag med om att mjukvara är A och O.

Haha du är bra rolig du. Ingen av mina vänner,bekanta köper en androidlur för att behålla sen länge utan det är slit och släng som gäller.

  • Medlem
  • 2015-01-16 16:22
Ursprungligen av lappen71:

Haha du är bra rolig du. Ingen av mina vänner,bekanta köper en androidlur för att behålla sen länge utan det är slit och släng som gäller.

Okej så de lägger 6000 kr per år på ny telefon?

Edit
Budget Android hållbarhet max 12 månader
Topp Android 18 till 24 månader
Apple Iphone 2 år plus
Så ser jag på det

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 16:32
Ursprungligen av PaO:

Okej så de lägger 6000 kr per år på ny telefon?

Edit
Budget Android hållbarhet max 12 månader
Topp Android 18 till 24 månader
Apple Iphone 2 år plus
Så ser jag på det

Kostar alla android telefoner 6000:-?
Om du varit observant så hade du vetat att flera här på 99mac som byter iPhone varje år.

  • Medlem
  • 2015-01-16 16:38
Ursprungligen av lappen71:

Kostar alla android telefoner 6000:-?
Om du varit observant så hade du vetat att flera här på 99mac som byter iPhone varje år.

Det finns de som byter bil varje år. Men det är inte för att den gamla är förbrukad. Det är stor skillnad på att byta för nöjes skull eller för att tekniken sprungit ifrån eller apparaten är utsliten. Vad jag menade med mitt inlägg var att Android är så brett från 300 kr till 8000 kr. Köper du en toppmodell så kan den hålla i 2 år. Men tänker du inte på hårdvaran så är den tekniskt förbrukad inom 12 månader.

  • Medlem
  • 2015-01-16 16:48
Ursprungligen av lappen71:

Kostar alla android telefoner 6000:-?
Om du varit observant så hade du vetat att flera här på 99mac som byter iPhone varje år.

Tex har jag testat och min telefon ligger med launcher och relativt tungt spel igång på ca 2 GB intern minne. Då är det tur att jag har 3 GB totalt ju :-). Hade det varit en telefon med mindre än 2GB så hade den anpassat sig till det och blivit seg. Apple styr ju detta på ett helt annat sätt och därför räcker tex 1GB. Skall bli intressant och se hur nöjda de är som köpt en Iphone 6 med 16 GB disk om ett år.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 16:48

Nej du skrev att i androidvärlden är hårdvara viktig för livslängden och inget annat.
Ett påstående som inte jag håller med om eftersom en mobiltillverkare vill bara sälja så många enheter som möjligt.
Dom tjänar inga pengar på kringtjänster som Apple såsom iTunes,iCloud,iTunes Match mm.
Dessutom tjänar Google inga pengar på att en användare behåller sin telefon länge utan desto fler telefoner som säljs tjänar dom pengar i licens avgifter för android.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 16:51
Ursprungligen av PaO:

Tex har jag testat och min telefon ligger med launcher och relativt tungt spel igång på ca 2 GB intern minne. Då är det tur att jag har 3 GB totalt ju :-). Hade det varit en telefon med mindre än 2GB så hade den anpassat sig till det och blivit seg. Apple styr ju detta på ett helt annat sätt och därför räcker tex 1GB. Skall bli intressant och se hur nöjda de är som köpt en Iphone 6 med 16 GB disk om ett år.

Vad har 16GB med saken att göra?

Kul att du medger hur ineffektivt android är.

  • Medlem
  • 2015-01-16 16:59
Ursprungligen av lappen71:

Vad har 16GB med saken att göra?

Kul att du medger hur ineffektivt android är.

16 GB lagringsplats som inte går att uppgradera är en akilleshäl i dagens teknik land. Därför skall det bli intressant vad de säger som köpt en sådan tycker om ett år.

  • Medlem
  • 2015-01-16 17:03
Ursprungligen av lappen71:

Vad har 16GB med saken att göra?

Kul att du medger hur ineffektivt android är.

Apples mjukvara är snålare när det gäller hårdvara ja. Annars hade ju iphone haft tex mer internminne. Men det är på bekostnad av ett system med begränsningar och där tillverkaren styr vad användaren skall kunna göra. Android är mer krävande på hårdvaran ja men där har du alla möjligheter att anpassa och det är användaren som sätter begränsningar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 17:04
Ursprungligen av PaO:

16 GB lagringsplats som inte går att uppgradera är en akilleshäl i dagens teknik land. Därför skall det bli intressant vad de säger som köpt en sådan tycker om ett år.

Nej det tycker jag inte utan det beror helt på användningssätt.

  • Medlem
  • 2015-01-16 19:16
Ursprungligen av lappen71:

Nej det tycker jag inte utan det beror helt på användningssätt.

Möjligen de som får telefonen i tjänsten som accepterar 16GB. Jag är en normal användare och jag har 64GB. Ledigt 25 GB. Av dessa bla 3GB musik, 11 GB Video och 7 GB bilder. Hur mycket tar systemet i IOS, dvs hur mycket finns tillgängligt? Min telefon måste ha ca 5GB ledigt för att fungera överhuvudtaget. Jag streamar oerhört mycket och har molntjänster men man har inte alltid tillgång till bra internet. Dessutom har jag fri surf dvs går aldrig på Wifi. Jag hade aldrig klarat mig på 16GB.

  • Medlem
  • 2015-01-17 06:55
Ursprungligen av lappen71:

Nej du skrev att i androidvärlden är hårdvara viktig för livslängden och inget annat.
Ett påstående som inte jag håller med om eftersom en mobiltillverkare vill bara sälja så många enheter som möjligt.
Dom tjänar inga pengar på kringtjänster som Apple såsom iTunes,iCloud,iTunes Match mm.
Dessutom tjänar Google inga pengar på att en användare behåller sin telefon länge utan desto fler telefoner som säljs tjänar dom pengar i licens avgifter för android.

Ett tillägg till dina påståenden
Google tjänar mindre på hårdvara ja men tjänar desto mer på följande
Reklam
Google Play (Apps, Musik, Film och Böcker)
Google Drive
Nu kommer Project Ara 2015: Oerhört intressant
Sedan har vi Project Tango och Project Loon med

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-17 08:56

Du vevar hej vilt med påståenden hit och dit.
Nyss var hårdvara viktigt för Android något som dom skiter fullständigt i och det kan man se vilka lågprisprodukter den finns i.
Nej du varken Google eller android bryr sig om hårdvara utan för dom handlar det om att få ut android till så många enheter som möjligt. Sen om det är 6000:- eller 300:- enheter bryr dom sig inte om v

Kanske produkten artikeln handlar om ska diskuteras och inte massa annat som redan tjatats om i x antal trådar redan? Tack.

  • Medlem
  • 2015-01-17 09:57
Ursprungligen av lappen71:

Du vevar hej vilt med påståenden hit och dit.
Nyss var hårdvara viktigt för Android något som dom skiter fullständigt i och det kan man se vilka lågprisprodukter den finns i.
Nej du varken Google eller android bryr sig om hårdvara utan för dom handlar det om att få ut android till så många enheter som möjligt. Sen om det är 6000:- eller 300:- enheter bryr dom sig inte om v

Jag kan bara säga att jag gillar konkurrens och Xiaomi pressar övriga att prestera bättre. Xiaomi Mi Note är ett exempel. Hoppas att den kommer till Sverige så man ser vad folk tycker.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-17 10:32
Ursprungligen av PaO:

Vad jag vet så säljs endast Xiaomi i Kina och Indien. Om dessa kommer att säljas i Sverige ligger nog långt bort

Finns även här på Filippinerna. Troligtvis grå/svart-import som det mesta här. Min son hade en lur från Xiaomi för ett par år sedan det var så långt från kvalitet man kunde komma. Han fick tejpa luren för att den skulle hålla ihop. Numer kör han på en Lenovo och byggkvaliteten på den är helt OK. Dock lider den av samma syndrom som iPhone. Man får inte ha för långt till ett eluttag

  • Medlem
  • 2015-01-17 10:43
Ursprungligen av onnyt:

Finns även här på Filippinerna. Troligtvis grå/svart-import som det mesta här. Min son hade en lur från Xiaomi för ett par år sedan det var så långt från kvalitet man kunde komma. Han fick tejpa luren för att den skulle hålla ihop. Numer kör han på en Lenovo och byggkvaliteten på den är helt OK. Dock lider den av samma syndrom som iPhone. Man får inte ha för långt till ett eluttag

Okej, men den var kanske billig. Var det en Mi2 eller nått

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-17 10:47
Ursprungligen av PaO:

Okej, men den var kanske billig. Var det en Mi2 eller nått

Ingen aning faktiskt men jag skall ta mig en titt på den här nya modellen när den dyker upp. Kanske blir det en sådan och byggkvaliteten är OK. Hade tänkt mig en iPhone 6+ för egen del men avvaktar till dess att alla buggar har blivit fixade.

  • Medlem
  • 2015-01-17 16:35
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför finns denna enorma fokusering på hårdvaran fortfarande? För mig är det mycket viktigare med hur mjukvaran fungerar, och att det fungerar med mina övriga enheter.

Vill bara skriva att med generellt så få kommentarer på denna sajt så är det tråkigt att dina plockats bort. Även om man inte tycker lika så är det alltid roligt att diskutera. Du har oftast intressanta infallsvinklar och har ju varit med länge. För se om detta inlägget plockas bort det med

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-18 14:26
Ursprungligen av PaO:

Jag kan bara säga att jag gillar konkurrens och Xiaomi pressar övriga att prestera bättre. Xiaomi Mi Note är ett exempel. Hoppas att den kommer till Sverige så man ser vad folk tycker.

Dom konkurrerar inte med iPhone utan det enda dom gör är kannibaliserar på andra märken som har android.

  • Medlem
  • 2015-01-18 19:56
Ursprungligen av lappen71:

Dom konkurrerar inte med iPhone utan det enda dom gör är kannibaliserar på andra märken som har android.

Till viss del sant men frågan är mer komplex än så. Som vi vet har Android ca 85% av marknaden IOS ca 12%. Android har ökat under 2014 medan IOS har minskat jämfört med året innan. Samsung har fallit till ca 25% marknadsandel. Även om Apple är de som tjänar mest pengar så faller marknadsandelen med 1% till ca 12%. Xiaomi startade 2010 och ligger på 6% och då är de inte tillgängliga i USA eller Europa. Indien tex har en medelklass som är hela USA befolkning och den ökar. Frågan är vilken telefon köper de

  • Medlem
  • 2015-01-18 19:59
Ursprungligen av lappen71:

Du vevar hej vilt med påståenden hit och dit.
Nyss var hårdvara viktigt för Android något som dom skiter fullständigt i och det kan man se vilka lågprisprodukter den finns i.
Nej du varken Google eller android bryr sig om hårdvara utan för dom handlar det om att få ut android till så många enheter som möjligt. Sen om det är 6000:- eller 300:- enheter bryr dom sig inte om v

Hur tycker du då att Project Ara passar in i ovanstående resonemang? Du får gärna utveckla

Bevaka tråden