Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stationär dator och wifi

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HEJ!

Det är så att jag har en timecapsle som står 10 m bort i ett annat rum, och jag vill ha internet till min stationär dator men har inte möjlighet att dra en sladd. Vad har jag för altenativ? Funderade på om det går att köpa en airport express och koppla in kabeln via den och koppla ihop timecapslen och airporten? Tänker att två apple produkter förmodligen är rätt kompatibla.

Eller är det någon som har en annan smart lösning på mitt problem? men som sagt ingen möjlighet med sladd från timecapslen.

Wifi via USB:
http://eshop.macsales.com/Search/?Ntk=Primary...

Du berättar inte vilken sorts stationär dator det är, eller vilket operativsystem den har. Det får du gärna göra, så kan tipsen bli mer konkreta.

Är en gaming pc som är ca 1 år gammal, med rätt så bra grejer i, just nu sitter jag med senaste macbook pron, inte direkt gjord för att spela på...

Hur bra är usb stickorna, är tänkt att spela så jag vill få det bra som möjligt

Jag trodde att det handlade om en Mac. Därav min länk till några av de få usb-stickorna som funkar till Mac. Men om det är en PC så finns det ett mycket större utbud av usb-stickor.

Vad du ska välja beror ju också på vilka wifi-standarder din router klarar.

Ursprungligen av rovaaa:

HEJ!

Det är så att jag har en timecapsle som står 10 m bort i ett annat rum, och jag vill ha internet till min stationär dator men har inte möjlighet att dra en sladd. Vad har jag för altenativ? Funderade på om det går att köpa en airport express och koppla in kabeln via den och koppla ihop timecapslen och airporten? Tänker att två apple produkter förmodligen är rätt kompatibla.

Eller är det någon som har en annan smart lösning på mitt problem? men som sagt ingen möjlighet med sladd från timecapslen.

Varför köpa en AirPort express? Timecapsule har wi-fi.

Ursprungligen av Hebbesailor:

Varför köpa en AirPort express? Timecapsule har wi-fi.

Jag tror att hans idé var att koppla in Airport Expressen i andra änden, dvs i den stationära datorn - och på det sättet få trådlös kommunikation från den stationära datorn till Time Capsulen.

Du kan utöka ditt nätverk via Airport Utility:
http://support.apple.com/sv-se/HT202056

Om signalen från TimeCapsule är för svag kan du alltid använda dig av homeplug (t.ex. Devolo dLAN® 500 duo+) som lär ge bättre prestanda än WiFi om signalen försämras kraftigt. Du kan plugga in en Airport Express till den ena homeplug, på så vis förbättra trådlösa nätet där signalen från AirPort TimeCapsule inte räcker till.

På så vis får du internet utan att dra kablar från TimeCapsule. Nätverkstrafiken går över strömnätet. Det finns mängd olika fabrikat för homeplug. Jag själv kör Devolo som jag är mycket nöjd med – får 230 Mbit/s via strömnätet.

Senast redigerat 2015-01-16 15:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att hans idé var att koppla in Airport Expressen i andra änden, dvs i den stationära datorn - och på det sättet få trådlös kommunikation från den stationära datorn till Time Capsulen.

Precis, jag måste ha något mellan time capsulen och den stationära datorn, kan tillägga att det bara är två gipsskivor mellan datorn och timen.

Homeplug? ser jävligt smart ut, men hur fungerar det med att det går över strömnätet? Jag bor i ett äldre hus, så vet inte riktigt hur det är med elnätet, får kolla upp det. Får man full styrka med en homeplug? är ute efter att nätet blir så stabilt som möjligt!

Ursprungligen av rovaaa:

Precis, jag måste ha något mellan time capsulen och den stationära datorn, kan tillägga att det bara är två gipsskivor mellan datorn och timen.

Homeplug? ser jävligt smart ut, men hur fungerar det med att det går över strömnätet? Jag bor i ett äldre hus, så vet inte riktigt hur det är med elnätet, får kolla upp det. Får man full styrka med en homeplug? är ute efter att nätet blir så stabilt som möjligt!

Homeplug blir ju ethernet över elnätet.

Funkar bra för mig, köp på öppet köp/på nätet och testa, lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Får ut 70Mbit/s stabilt med det jag kör från D-Link (på en 100-lina). Räcker för att streama till min Mac mini i vardagsrummet.

1
Bevaka tråden