Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8.1.2 ute nu

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av koffas:

Jag ringer väldigt sällan men la idag märke till en bugg (väl). När jag pratade i telefonen så märkte jag att skärmen inte blir svart när jag har telefonen mot mitt öra som den brukar. Har testat att starta om telefonen utan framgång och har även gjort en hård omstart med samma resultat.

Någon som kan testa om den har samma problem med iOS 8.1.2? Osäker på om problemet uppkom iom denna uppdatering då jag som sagt sällan pratar i telefonen.

Jag har råkat ut för detta en enstaka gång på min 6:a. Däremot så händer det inte alltid utan jag har bara sett det en gång

Ursprungligen av lappen71:

En bugg innebär att det är ett fel som finns i alla enheter som kör samma OS.
Du tror inte att om det varit en bugg att det varit mer omtalat då?
Ingen jag känner som har iOS 8.1.2 har några bekymmer.
Gissningsvis är det ett hårdvarufel på din telefon.

Trist attityd.. Det är väl inget konstigt att fråga på 99 innan man tar för givet att man har ett hårdvarufel?

8.1.2 släpptes ju nyligen så det är inte säkert att en bugg hunnit diskuteras i jättestor omfattning. Nån måste ju vara först med att lyfta frågan?

Dessutom, med all respekt, vad spelar det för roll vilka problem de människor som du känner har eller inte har? Nånting säger mig att du inte känner ens en mikroskopisk promille av världens iOS-användare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-12 17:31

Något jag skulle vilja kalla en bug:
Min iPhone 6 och iPad Mini är sammanlänkade via Handoff och den där nya finessen där man kan svara på telefonen och skicka meddelanden från plattan.

Vad jag noterade var att när det ringde på telefonen, ljudet var avstängt på den, så ringde det på plattan trots att Do Not Disturb (halvmånen) var aktiverad på plattan.
Jag försökte bryta kopplingen genom att stänga av Bluetooth på plattan, men nästa samtal ringde på den iallafall..

Funkar inte Do Not Disturb ("Stör ej" på svenska)?

Ursprungligen av mattiL:

Något jag skulle vilja kalla en bug:
Min iPhone 6 och iPad Mini är sammanlänkade via Handoff och den där nya finessen där man kan svara på telefonen och skicka meddelanden från plattan.

Vad jag noterade var att när det ringde på telefonen, ljudet var avstängt på den, så ringde det på plattan trots att Do Not Disturb (halvmånen) var aktiverad på plattan.
Jag försökte bryta kopplingen genom att stänga av Bluetooth på plattan, men nästa samtal ringde på den iallafall..

Funkar inte Do Not Disturb ("Stör ej" på svenska)?

Det finns ju villkor för att gå förbi Do Not Disturb. Kan det vara de som slår till?

Eller så är det kanske så att det är Do Not Disturb på telefonen som blir huvudfunktion och den som gäller?

Samtalen kopplas inte via bluetooth utan via wifi så det är därför som det inte påverkas av att du slår av BT. Jag har för mig att jag provade just den varianten under betatestningen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-12 18:28

Jag tror inte det var villkoren som slog till, jag fick totalt två samtal och de var från olika nummer med drygt en timme mellan dem.
Att slå av wifi tycker jag är fel väg att gå på en wifi only-platta, så jag testade att slå av BT.

Används inte BT även för kopplingen mellan telefon och platta i detta fall (tydligen inte..)?

Så summa summarum, detta är en bugg som jag ser det, Stör ej bör betyda att man inte vill bli störd (eller väckt... ).

Samma sak på min iPad Air 2. Do not disturb lokalt på iPad borde respekteras oavsett inställning på iPhone. Däremot är det helt okej, och att föredra, att iPhone funkar som huvudswitch för alla hopkopplade enheter och det vill jag minnas att den gör också.

Jag googlade lite och det är helt klart att continuity är prioriterat över do not disturb. Jag misstänker att det är en medveten design och inte en bugg - sedan så kan vi diskutera vad som är önskat beteende eller inte. Hur som helst så fungerar det på så sätt så det enda är att slå av möjligheten att ta emot samtal på Ipaden i sådana fall.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-12 20:41

Klart tråkigt då jag brukar ha paddan vid sängen och telefonen i ett annat rum med ljudet avstängt, kanske jag får lära mig att använda flygplansläge på paddan på natten.

Är det ingen annan här som har problem med att apparaten hakar upp sig när man skriver?!
Det måste väl vara en bugg!?
Jag har problemet på både iPhone och iPad, båda är splitter nya och jag har hört om fler som har det problemet.
Fullständigt oacceptabelt! Det måste väl vara känt? Och vad gör Apple? Jo dom fixar ett löjligt problem med ringsignaler!!
Finns det någon annan tråd för det här?

/the Ö

Ursprungligen av the örjan:

Är det ingen annan här som har problem med att apparaten hakar upp sig när man skriver?!
Det måste väl vara en bugg!?
Jag har problemet på både iPhone och iPad, båda är splitter nya och jag har hört om fler som har det problemet.
Fullständigt oacceptabelt! Det måste väl vara känt? Och vad gör Apple? Jo dom fixar ett löjligt problem med ringsignaler!!
Finns det någon annan tråd för det här?

/the Ö

Hur ofta? Jag har sporadiska problem med att något låser upp telefonen ibland (6:a) och sedan så släpper det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur ofta? Jag har sporadiska problem med att något låser upp telefonen ibland (6:a) och sedan så släpper det.

Varje dag! Varannan - var tredje gång jag ska skriva något.
Som du säger, telefonen låser sig i ca fem sekunder och sedan släpper det.
Det är bara att fortsätta skriva under tiden. Allt sparas i buffertminnet, så efter fem sekunder rasslar det bara till och så kommer all text på en gång. Som en ketchupflaska.

Det måste vara känt! Jag har det på BÅDA iOS apparater som sagt, och en kompis brorson hade det också. Och du tydligen.
Men visst. Uppdatera ringsignaler är tydligen mycket viktigare!

Ursprungligen av the örjan:

Varje dag! Varannan - var tredje gång jag ska skriva något.
Som du säger, telefonen låser sig i ca fem sekunder och sedan släpper det.
Det är bara att fortsätta skriva under tiden. Allt sparas i buffertminnet, så efter fem sekunder rasslar det bara till och så kommer all text på en gång. Som en ketchupflaska.

Det måste vara känt! Jag har det på BÅDA iOS apparater som sagt, och en kompis brorson hade det också. Och du tydligen.
Men visst. Uppdatera ringsignaler är tydligen mycket viktigare!

Jag har råkat ut för det enstaka gånger, det är ingenting som är regelbundet.

Det är säkert ett känt problem men det betyder inte att man vet vad det beror på. Jag vet inte om det är viktigare att uppdatera ringsignaler men frågan är snarare om problemet som du beskriver är tillräckligt spritt för att hålla på en rättningsleverans för andra fel tills dess att man har hittat orsaken till ditt problem och kunnat rätta det.

Att man rättar andra fel betyder inte att det inte finns personer (exvis du) som har stora problem men det som återstår för dig är att göra en mer avancerad felsökning.

Har du provat med en återställning för att se om det blir bättre? Det kan vara värt att göra en återställning och se om problemet försvinner. Försvinner det inte så kan du alltid göra en ny återställning och läsa in din backup. Försvinner problemet så får du fundera på hur du går vidare från det läget.

Skrev tidigare att sensorn som gör att skärmen slocknar vid samtal inte fungerade. Pratade med Apple och fick skärmen utbytt utan kostnad.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-19 21:10
Ursprungligen av koffas:

Skrev tidigare att sensorn som gör att skärmen slocknar vid samtal inte fungerade. Pratade med Apple och fick skärmen utbytt utan kostnad.

Hmm, kanske det jag drabbades av idag, jag svarade på ett samtal genom att swipa numret på uppringaren till höger på låsskärmen, när jag sedan talade hördes knapptryckningspip under samtalet.
Efter en stund märkte jag att skärmen inte slocknat som den borde när jag höll luren mot örat, därav pipen...

Kan det vara för att jag svarade genom att swipa på låsskämen som detta hände?
Jag har inte svarat på detta sätt förut.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-19 23:00
Ursprungligen av mattiL:

Hmm, kanske det jag drabbades av idag, jag svarade på ett samtal genom att swipa numret på uppringaren till höger på låsskärmen, när jag sedan talade hördes knapptryckningspip under samtalet.
Efter en stund märkte jag att skärmen inte slocknat som den borde när jag höll luren mot örat, därav pipen...

Kan det vara för att jag svarade genom att swipa på låsskämen som detta hände?
Jag har inte svarat på detta sätt förut.

Har din telefon aldrig varit låst när någon ringt förut???

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-19 23:38

Jag mindes fel, jag swipade för att ringa upp ett missat samtal, inte för att svara.

Hittat en rätt märklig iOS bugg. Ville inte starta en ny tråd för det, mest för syns skull.

Egentligen inget som stör mig, men rätt märkligt att det inte försvinner trots stt jag har dödat alla appar samt startat om telefonen och också kört en hård omstart utan resultat.

Ursprungligen av koffas:

Hittat en rätt märklig iOS bugg. Ville inte starta en ny tråd för det, mest för syns skull.

Egentligen inget som stör mig, men rätt märkligt att det inte försvinner trots stt jag har dödat alla appar samt startat om telefonen och också kört en hård omstart utan resultat.

En återställning så är det nog borta.

Har nu kört med 8.x.x på min iPad2 ett tag o konstaterar konstant att den blev mycket segare av 8 än av 7.

Facebook-appen tar tex 10-15 sekunder på sig att "refresch'a" när jag växlar till den. Det finns även andra exempel...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 03:31
Ursprungligen av Mymac4ever:

Har nu kört med 8.x.x på min iPad2 ett tag o konstaterar konstant att den blev mycket segare av 8 än av 7.

Facebook-appen tar tex 10-15 sekunder på sig att "refresch'a" när jag växlar till den. Det finns även andra exempel...

Kan vara något lokalt fel på din iPad 2 för jag blev förvånad över hur bra det fungerar på svärmors ärvda iPad 2.

Någon har sagt tidigare att jag borde ha gjort en nyinstallation snarare än en uppgradering. Om jag skulle göra en sådan skulle väl dock ALLA lokala data försvinna? Finns det möjl att få in dem igen?

Senast redigerat 2015-01-16 13:28
Ursprungligen av Mymac4ever:

Någon har sagt tidigare att jag borde ha gjort en nyinstallation snarare än en uppgradering. Om jag skulle göra en sådan skulle väl dock ALLA lokala data försvinna? Finns det möjl att få in dem igen?

Allt lokalt försvinner, mycket synkar iaf jag via olika cloudtjänster och många appar gör det automatiskt. Men saker som inte gör det förlorar du såklart data i.

Ursprungligen av keptang:

Allt lokalt försvinner, mycket synkar iaf jag via olika cloudtjänster och många appar gör det automatiskt. Men saker som inte gör det förlorar du såklart data i.

Jag har ju Phoneview. Kanske kan använda det för att säkra material

Bevaka tråden