Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivrättigheter??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har köpt ett par WD My Passport Ultra 1TB USB-3 diskar
Nu när jag ansluter den så kommer den upp i findern, jag kan läsa den men inte skriva till den. Hur ändrar jag rättigheterna och varför är det så när disken är ny??

Mike

Den har säkerligen filsystemet NTFS.

Du får helt enkelt formatera och välja FAT32/exFAT om den skall fungera mellan flera olika operativsystem eller HFS+ om du bara skall använda den till din Mac.

Tack
Aha ok, Windows slår till med proprietärt filsystem... OK. Jag har tittat på disken i "Disk utility" men alla alternativ där är grå-ade. Hur formatera då, från komandoprompt? Isf hur gör ,man det ??

Ursprungligen av MikeMac:

...ok, Windows slår till med proprietärt filsystem...

Nja, det är väl snarare Apple som har valt att inte lägga in fullt stöd för NTFS. Men det finns tilläggsprogram för OS X som gör att man kan skriva till NTFS-diskar.

Det är ju likadant i andra riktningen. Windows kan inte hantera Macens filsystem (HFS+). Även där finns tredjepartsprogram som kan lösa det.

Men välj att formatera ExFAT så funkar det på båda plattformarna. Men tänk på att det inte funkar om du har tänkt dig att kunna boota en Mac från disken - för då måste det vara filsystem HFS+ (och partitionstabell GUID).

Ursprungligen av MikeMac:

...men alla alternativ där är grå-ade. Hur formatera då, från komandoprompt?...

Nej, det ska inte behövas någon kommandoprompt för att formatera en disk.

Visa gärna med en bild hur det där "grå-ade" ser ut, så ska vi nog kunna hjälpa dig att hitta rätt.

Vad jag vet är NTFS proprietärt och Microsoft håller specen hemlig, därför inte så lätt för Apple att göra en lösning.

Tack för hjälpen, jag såg nu att det stod NTFS i beskrivningen av disken i "Disk utility". Nu kan jag skriva till disken

Hälsningar

Ursprungligen av hummel:

Vad jag vet är NTFS proprietärt och Microsoft håller specen hemlig, därför inte så lätt för Apple att göra en lösning.

Men tredjepartsprogrammen då? De verkar ju ha fått tillgång till specen.

Min gissning är att det handlar om licenspengar som Apple skulle behöva betala för att kunna bygga in fullt stöd för NTFS-diskar.

Senast redigerat 2015-01-15 09:11
Ursprungligen av hummel:

Vad jag vet är NTFS proprietärt och Microsoft håller specen hemlig, därför inte så lätt för Apple att göra en lösning.

Hemlig och hemlig, i sådana fall väljer de en konstig metod att hålla den hemlig på

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc...

Även om det kanske inte är en formell spec så känns det som den ganska detaljerad beskrivning.

Jag är helt övertygad om att det inte är tekniska problem som gör att Apple inte stödjer NTFS full ut utan det är affärsmässiga överväganden.

Senast redigerat 2015-01-15 08:45

Det kan mycket väl stämma att Apple inte vill men man kan undra varför det finns läsmöjlighet? Eller så är det för höga licenskostnader.

Någon som jag läste spekulerade helt enkelt i att det är relativt riskfritt att läsa men att det blir stora risker med att implementera skrivning och garantera att folk inte förlorar data.

Det låter inte helt orimligt.

  • Medlem
  • 2015-01-23 05:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Någon som jag läste spekulerade helt enkelt i att det är relativt riskfritt att läsa men att det blir stora risker med att implementera skrivning och garantera att folk inte förlorar data.

Det låter inte helt orimligt.

Förlåt en okunnig men att inte direkt kunna skriva till Extern HDD är ju lite smått otroligt. Att man behöver omformatera är ju en sak. Men att säga att folk kommer att klanta till det är att ha förutfattade meningar. Både hemma och på jobbet har jag satt upp nätverk med fulla rättigheter och det har aldrig försvunnit någon data.

Ursprungligen av PaO:

Förlåt en okunnig men att inte direkt kunna skriva till Extern HDD är ju lite smått otroligt. Att man behöver omformatera är ju en sak. Men att säga att folk kommer att klanta till det är att ha förutfattade meningar. Både hemma och på jobbet har jag satt upp nätverk med fulla rättigheter och det har aldrig försvunnit någon data.

Det som personen ifråga menade var att eftersom protokollet för NTFS inte var helt känt/offentligt så kan inte Apple garantera att deras implementering skulle fungera i alla lägen och därför inte kan stötta skrivning på NTFS offentligt.

Om detta är sant eller inte vet jag inte.

  • Medlem
  • 2015-01-23 09:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som personen ifråga menade var att eftersom protokollet för NTFS inte var helt känt/offentligt så kan inte Apple garantera att deras implementering skulle fungera i alla lägen och därför inte kan stötta skrivning på NTFS offentligt.

Om detta är sant eller inte vet jag inte.

Okej, tack. Jag kopplar sällan USB till datorer längre utan kör mest OTG privat. Oavsett tack för svaret.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men tredjepartsprogrammen då? De verkar ju ha fått tillgång till spexen.

Så här säger Paragon om deras NTFS for Linux och Mac

Citat:

3.3 The NTFS file system is proprietary technology of Microsoft. Is the NTFS for Linux driver absolutely legal?
It is well known that originally NTFS was very close to the HPFS file system developed by IBM. HPFS was much more OPEN in terms of documentation support, data structure and so on. It helped us to gain a better understanding of its nature, architecture and ideology. The knowledge about NTFS we also have got has already been used for years inside our best-seller product - Paragon Partition Manager. We have sold several million copies of Paragon Partition Manager all over the world. The stability of the products as far as NTFS related operations are concerned says for itself about the stability of the NTFS technology at all. Thus, having a pretty good idea about what the HPFS file system is, we may understand the way NTFS functions.
Applying to the other sources of information like Linux drivers for NTFS (read only drivers) and debugging Windows applications, we've documented NTFS structures from within and finally created the Universal File System Driver.
While developing Paragon NTFS for Linux driver we always stuck to the following rules:
1) We never applied to any confidential Microsoft NTFS stuff (docs, codes, etc.) and the reverse engineering approach for MS codes.
2) Open sources are the only thing we used. E.g. from www.ntfs.com we got the great part of our NTFS knowledge and understanding.
3) NTFS as a file system as well as on-disk layout is not patented and not documented.

http://www.paragon-software.com/technologies/...

1
Bevaka tråden