Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna PDF i illustrator - konturerar delar av texten...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med ett uselt projekt. Ursprunget är WÖRD där folk gått loss med sin kreativitet och blandat bilder och text i fantasifulla layouter. Detta ska alltså nu tryckas vilket är en mardröm av gigantiska mått. Jag är lat och sparar ut de sidor som inte flödar om allt för mycket till PostScriptfiler för att sedan köra i destillera. Detta för att jag känner att jag har större kontroll på PDFen än om jag bara skriver ut till PDF direkt från Wörd (jag kan ha fel här). Nästa steg är att all jävla text blir fyrfärgssvart eftersom Wörd helt enkelt är SÄMST! I brist på PitStop (som ju blivit väldigt dyrt på senare tid) så öppnar jag PDFerna i Illustrator och gör texten 000X. Dock så blir stora, till synes slumpmässiga, delar av texten omvandlad till textkontur. Någon som vet varför?

EDIT: Hittar en del om varför den styckar upp födande text i rader, men inte om varför den skapar textkontur. Jag begriper varför, för att bevara utseendet - men vad är det som gör att den ibland går hela vägen och inte bara styckar själva flödet.

Senast redigerat 2014-12-18 16:19

Hur mycket handlar det om? En hel bok eller enstaka sidor? Ibland kan det vara enklare att på något sätt plocka ut bilderna (svårt, jag vet, från Word-filer, men ibland kan man gå via pdf) och texten, för att därefter göra om layouten på egen hand i InDesign. Själv har jag gjort på detta sätt när jag fått delar till rapporter från olika författare som skickat in allt från Word, PPT till inscannade texter i jpeg-format... Nu låter det dock som "kreatören" kan ha jobbat friskt med WordArt m.fl. styggelser, så kanske mer jobb än vad som är rimligt, dock...

Annars: Kan du inte bara trycka skiten i fyrfärgssvart? Någon som layoutar i Word lär ju inte se någon kvalitetsskillnad.

Du har Acrobat Professional, där kan du göra allt du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-20 06:31

Om det är återkommande projekt vet jag att det finns plugin till indesign som låter dig importera wordfilen. Kolla indesignsecrets för mer info.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du har Acrobat Professional, där kan du göra allt du vill.

Bra kommentar - och jag är inte ironisk. Började läsa manualen och du har helt rätt! Varför gå över ån efter vatten.
Tackar för tipset.

Hmmm nu var det inte så enkelt...
Jag hittade under Verktyg > Innehållsredigering > Redigering text & bild att man kunde ändra bla textfärg (vilket ju var det jag var ute efter) Om man där väljer CMYK 000X så blir min text fortfarande fyrfärgssvart när jag tittar i utdata, dvs den bortser från från mina värden. Om jag däremot väljer gråskala 0 så blir texten svart. Men eftersom även typograferingen påverkas så fungerade inte detta. Så jag har letat vidare...
I Preflight har jag lyckats hitta ett sätt att konvertera färger endast på text så att den får en profil som jag satt till Dot gain 15%. Nu blir texten 97% svart. utan att typografin i övrigt påverkas. Går ju framåt.

Pitstop kunde globalt ersätta en färg man fiskade upp med pipett och lämnade allt annat till synes orört... Exceptionellt bra funktion.

Blir den? Förhandstitta på separation och se om du verkligen har färg på andra plåtar än svartplåten.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Blir den? Förhandstitta på separation och se om du verkligen har färg på andra plåtar än svartplåten.

Ska ta en titt igen - men oavsett så är det ingen framkomlig väg eftersom "typografin" och radfallet går åt skogen. Får köra på den sistnämnda och nöja mig med 97% svart. Ingen - eftersom läsekretsen är pensionärer - kommer se det:). Lägger upp en PDF också så kan den som önskar se vad jag brottas med.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/...

Är rätt nyttigt för hjärnan med sådant här - sämre för hjärtat och blodtrycket...
/m

Senast redigerat 2015-01-15 11:28

Du använder fel verktyg! Du ska inte redigera texten, du ska använda Verktyg>Tryckproduktion>Konvertera färg.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du använder fel verktyg! Du ska inte redigera texten, du ska använda Verktyg>Tryckproduktion>Konvertera färg.

Det är ju i princip det jag gör med preflighten. Men du kan fortfarande inte tvinga till 000X. Du kan bara konvertera text från RGB till färgprofil. Inte till ett färgvärde. Däremot kan du i Textredigering definiera färgvärde.
/
Jag vet att du vet precis hur global change ser ut och fungerar i PitStop och det är den funktionen jag hade önskat.

Jo, det är det kryssrutorna i "Konverteringsalternativ" är till för. Du väljer vilka objekt som ska konverteras genom "Matchningskriterier", vad de ska konverteras till i "Konverteringsattribut" och så väljer du hur du ska hantera neutralsvart/grå genom kryssrutorna i "Konverteringsalternativ"

Testa så får du se!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst är det frustrerande att ha med en idiot att göra:)
Jag vet var felet låg... Hade ju från början redan lagt på en profil på mina PDF:er varför texten var fyrfärgssvart och inte RGB-svart. Acrobat hanterar bara RGB-svart. Så nu vet vi varför det gick åt helvete och jag har lärt mig en hel massa nyttiga saker.
Tackar för att du tog dig tid och hade tålamod med mig.
/

Jag föredrar att se det som att du har en stor outnyttjad utvecklingspotential!

Haha, nej men det är ju inte så jäkla uppenbart precis

1
Bevaka tråden