Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nykomling behöver lite hjälp med val av MacBook Pro!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!
Ska flytta utomlands (Island) om någon vecka och behöver därför inhandla mig en bärbar dator. Har aldrig ägt en Mac i mitt liv tidigare (dock iOS enheter) så behöver därför lite hjälp! Nu tänker jag lite såhär mot framtiden då jag planerat att börja studera till hösten så jag vill ha en kapabel dator till framtida behov. Men jag vet inte dock hur mycket prestanda jag behöver till mina behov.

Det mina behov är:
- Lättare rendering (CAD och Maya)
- Bildredigering
- Lite studio sessioner
- En hel del multitasking

Som jag har förstått så är 13' modellen en dual-core med Iris och 15' en quad-core med Iris Pro? Vore det en PC hade jag gått på en quad-core utan tvekan. Men som jag har förstått så är Mac bättre optimerat? Så behövs det verkligen quad-core? Har varit lite skeptisk mot 15' då jag tyckt det känns lite klumpigt! Det är det som jag har mina största funderingar på egentligen. Om jag behöver den extra prestandan då. Eller duger kanske en MacBook Air?

Har ni några tips till en ny användare så får ni gärna lämna dom! Annars tackar jag i förväg på all hjälp!

  • Medlem
  • 2015-01-15 00:16

Om du tycker att 15' är klumpig så bör du naturligtvis välja en 13' dator.

Om du tycker att du behöver en i7 processor finns det som tillval för 13'.

Mac Book Pro 13' väger 2,06 kg jämfört med MacBook Air 13' 1,35 kg.

Om du skall köra multitasking och studiosessioner så kan det vara en fördel att ta det på MacBook Pro.

Om du sedan skall välja till i7 processor så titta på om de program du tänkt använda blir mycket snabbare med i7 Quad core. Det finns ofta tester på nätet. i7 kostar ca 2 600 extra.

Sedan finns det alltid de som tycker att man skall köpa det bästa man har råd med. Om du är en av dem så är valet av processor enkelt

Ursprungligen av MP:

Om du tycker att 15' är klumpig så bör du naturligtvis välja en 13' dator.

Om du tycker att du behöver en i7 processor finns det som tillval för 13'.

Mac Book Pro 13' väger 2,06 kg jämfört med MacBook Air 13' 1,35 kg.

Om du skall köra multitasking och studiosessioner så kan det vara en fördel att ta det på MacBook Pro.

Om du sedan skall välja till i7 processor så titta på om de program du tänkt använda blir mycket snabbare med i7 Quad core. Det finns ofta tester på nätet. i7 kostar ca 2 600 extra.

Sedan finns det alltid de som tycker att man skall köpa det bästa man har råd med. Om du är en av dem så är valet av processor enkelt

Har kollat på att ta en i7a som tillval på 13' modellen men enligt Apples hemsida så ska den vara en dual-core. Och då finner jag ingen mening i det riktigt!

Skulle sätta taket på ungefär 15 tusen kronor på en 13' modell!

  • Medlem
  • 2015-01-15 06:55
Ursprungligen av frozrr:

Har kollat på att ta en i7a som tillval på 13' modellen men enligt Apples hemsida så ska den vara en dual-core. Och då finner jag ingen mening i det riktigt!

Skulle sätta taket på ungefär 15 tusen kronor på en 13' modell!

Sorry, jag missade att Quad var det du var ute efter.

Här hittar du en jämförelse av hastighet av 2013 års modeller.

15' modellerna böjar väl på ca 18 500 kr. Men för 15 000 kr så får du en 13' med i7 processor (som du redan har noterat).

Snåla inte på minnet. Det går inte att uppgradera i efterhand.

Om man bara har råd med ett tillval, så hade jag hellre valt att ta upp minnet till 16 GB, än att ta upp processorn till en i7:a.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Snåla inte på minnet. Det går inte att uppgradera i efterhand.

Om man bara har råd med ett tillval, så hade jag hellre valt att ta upp minnet till 16 GB, än att ta upp processorn till en i7:a.

Tycker 16GB låter lite en overkill på laptop. Är inte så insatt i Mac-världen dock! Kommer ha en ordentlig stationär dator även för tyngre arbeten men vill ha möjligheten att kunna göra lättare saker utan några problem när man rör på sig som sagt. Så behövs verkligen 16GB ram?

Ursprungligen av frozrr:

...Så behövs verkligen 16GB ram?

Med de behov du räknade upp så skulle jag säga ja. Men behövs och behövs... Du klarar dig säkert ganska bra på 8 GB också.

Jag menade bara att om man ska leva med datorn några år, och behoven och kraven kanske ökar, så är det dumt att snåla på minnet, för det går ju inte att uppgradera i efterhand.

Så jag säger fortfarande: Om man ska uppgradera något, och inte har råd med både minne och processor, välj då minne.

Förresten... När du räknade upp dina behov... Vad är "studiosessioner"? För mig som gammal musiker, så låter det som musikinspelning, men du menar kanske något helt annat. Det finns många olika sorters studios.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med de behov du räknade upp så skulle jag säga ja. Men behövs och behövs... Du klarar dig säkert ganska bra på 8 GB också.

Jag menade bara att om man ska leva med datorn några år, och behoven och kraven kanske ökar, så är det dumt att snåla på minnet, för det går ju inte att uppgradera i efterhand.

Så jag står fast vid det förra inlägget: Hellre välja mer minne än en lite snabbare processor.

Förresten... När du räknade upp dina behov... Vad är "studiosessioner"? För mig som gammal musiker, så låter det som musikinspelning, men du menar kanske något helt annat.

Menade musikinspelning men ordet var bara taget från mig då jag skrev inlägget. Men då har jag det klart för mig ungefär vad det blir som ska inhandlas! Man tackar så mycket för hälpen!

Tjena!
Blev ett köp av en Mac i fredags förra veckan! Det blev en 13' Macbook Pro med 16gb ram. Sjukt nöjd med datorn, tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden