Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är den grå ljudpucken användbar?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-01-13 10:03

Jag hittade en grå "puck" med ljudin/ut som låg sparad sen fornminnes tider. Kan man koppla den till MacBook Air och ha den som ljudingång/lineingång till/från en förstärkare? Finns det annars någon nytta med den i moderna tider eller är det museum som skall ha den? Jag ber om ursäkt om frågan är för enkel men jag vet inte om man kan skada datorn med fel grejor.

Du skriver ju inte ens vad det är för typ av "grå puck"? Svårt att gissa.

Vad har du för behov? Kan tycka att det låter enklare att koppla din dator direkt till förstärkaren. Testa om det fungerar, högst osannolikt att du förstör din dator bara för att du kopplar in extern hårdvara så länge du inte forcerar inkoppling.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-01-13 10:25

Visste inte ens att det fanns flera. Det är en grå rund sak som jag köpte hos MacSupport till en gammal mac som saknade ljudingång. Jag trodde det var en Appleprodukt. Den är grå med två ingångar ljud in/ljud ut och en av/på knapp. Ingen beteckning alls förutom ett "G" i mitten och så en USB sladd. Stor som en liten puck 1 cm tjock drygt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du skriver ju inte ens vad det är för typ av "grå puck"? Svårt att gissa.

Vad har du för behov? Kan tycka att det låter enklare att koppla din dator direkt till förstärkaren. Testa om det fungerar, högst osannolikt att du förstör din dator bara för att du kopplar in extern hårdvara så länge du inte forcerar inkoppling.

Ursprungligen av ariis:

...Jag trodde det var en Appleprodukt... ...Ingen beteckning alls förutom ett "G" i mitten och så en USB sladd. Stor som en liten puck 1 cm tjock drygt.

Nej, det är ingen Apple-produkt. Jag är ganska säker på att det är en Griffin iMic.

https://www.google.se/search?q=griffin+imic&s...

Ursprungligen av ariis:

...Kan man koppla den till MacBook Air och ha den som ljudingång/lineingång till/från en förstärkare?

Ja.

Om du berättar vilken MacBook Air-modell det handlar om, så vet vi vilka in- och utgångar den har, och då kan vi vara mer konkreta i våra tips och råd.

Ursprungligen av ariis:

...men jag vet inte om man kan skada datorn med fel grejor.

Nej, du kan inte skada datorn genom att koppla in ett USB-ljudkort.

Tillägg:
Jo, det kan man kanske, om det är trasigt, t.ex med någon kortslutning. Men inte annars.

Senast redigerat 2015-01-13 12:06
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-01-13 11:56

Tack för infon. Du har helt säkert rätt men kan jag ha den som ljudingång till min Air?

Ursprungligen av barbapappa_86:

...det låter enklare att koppla din dator direkt till förstärkaren...

Hur menar du att man skulle koppla "direkt"?

Det handlar om en MacBook Air. Tyvärr vet vi inte vilken modell, och vet därför inte exakt vilka portar den har. Men det måste väl vara bättre med ett USB-ljudkort med separata line in och line out, än att gå via MBA:s hörlursutgång.

Ursprungligen av ariis:

...kan jag ha den som ljudingång till min Air?

Som jag skrev tidigare: Ja.

Den enda reservationen är ifall iMicen kräver särskilda drivrutiner, som kanske har slutat utvecklas och inte fungerar i dagens OS X. Men jag är ganska säker på att den fungerar rakt av utan särskilda drivrutiner.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-01-13 12:25

Jag köpte den för några månader sedan så den är rätt ny. Ingen ingång för ljud och jag vill digitalisera lite ljud men det behöver inte vara proffskvalitet. Bara det inte är uppenbart sämre. Jag får helt enkelt prova och se om det går. Tackar för all information det är ett nöje att vara med i denna sammanslutning!

Ursprungligen av ariis:

Jag köpte den för några månader sedan så den är rätt ny...

Apple-menyn --> Om den här datorn

Där kan du se vilken modell det är.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-01-13 14:05

Jo, men den är inte här jag är nu. Det finns en ljudutgång det vet jag. Har också fått för mig att man kan ändra den till ingång i inställningarna men har inte lyckats testa det ännu.

Den här? http://griffintechnology.com/support/imic

Den är dock inte från "fornminnes tider".
DEN HÄR är dock en äkta fornlämning...

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-03 14:19

Den ser ut så här. Nu när jag vet vad den heter så var det inget problem att hitta den. Men funkar den som ljudingång? Får väl prova mig fram.

Fixade bildlänken. /mod

Senast redigerat 2015-02-03 15:01
Ursprungligen av ariis:

...Men funkar den som ljudingång?...

Det är väl tredje gången i tråden som du ställer den frågan. Du har fått ja tidigare, och du får ja även den här gången.

Om du svarar på den gamla frågan om vilken Air-modell du har, så är det lättare att ge mer konkreta och mer detaljerade tips.

Senast redigerat 2015-02-04 05:59

Det räcker ju att titta på bilden: Symbol med mikrofon = ljudingång, symbol för högtalare = symbol för ljudutgång...

För att välja dessa in- och utgångar kan du lämpligen öppna Systeminställningar -> Ljud och välja din iMic för ljud in och/eller ljud ut. Lämpligt är att plugga in mackapären i usb-porten först så att den hinner kännas igen av datorn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-24 11:11

Ursäkta att jag dröjer. Trodde inte det fanns fler som ville svara. Jo jag har ställt frågan tidigare på en annan mac och det fick jag att fungera, då. Nu har jag den senaste 1.4 mhz core i5 Air det är en jobbdator som jag inte använder så ofta att jag minns systeminställningarna. Men jag har ett minne av att det inte finns ljud in på den. Någon har efter det jag ställt frågan här sagt att det inte går. Jag erkänner att jag är inte en bra tekniker och blir lite vilsen ibland. Mycket tacksam för att ni har tålamod med idioter som mig. Jag lovar att tänka efter innan jag ställer dumma frågor igen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl tredje gången i tråden som du ställer den frågan. Du har fått ja tidigare, och du får ja även den här gången.

Om du svarar på den gamla frågan om vilken Air-modell du har, så är det lättare att ge mer konkreta och mer detaljerade tips.

Om du har pluggat in en ljudmanick (som den ljudpuck du redan har) kommer det att synas ett korresponderande "ljud in"-alternativ i Systeminställningar. Även "ljud ut" när/om manicken stöder detta.

Ljud in har du säkert, men utan extra tillbehör inkopplade kan du nog bara se/välja den inbyggda mikrofonen. Har du öht testat din MBA ihop med din ljudpuck än?

Vad gäller ljud direkt in i burken: Nu har jag inte kollat vad som gäller din modell, men många bärbara macar med bara en hörlursport kan även använda just den porten som ljudingång: http://support.apple.com/sv-se/HT3625 alt http://www.cnet.com/how-to/record-through-you... På en MBA krävs nog en treringskontakt, dvs en kombinerad hörlurs-/mickontakt som iPhone mfl använder: https://discussions.apple.com/thread/4730256?...

Mer info om ljud och MBA här: http://www.macworld.com/article/1167452/exter...

1
Bevaka tråden