Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X server & vilande hårddiskar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-13 08:08

Har just skaffat mig en ny iMac och har där pluggat in en SSD-enhet via thunderbolt. OS X har ställts in så att hårddiskar ska gå i vila när det är möjligt och detta funkade fint till en början. Sedan (tror jag att det var) efter att jag installerade OS X Server vill inte den externa disken gå ner i vila längre. Är detta normalt eller kan det vara något annat som har "stört ordningen"?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 08:58

Vilande hårddiskar

Ursprungligen av lensv:

Har just skaffat mig en ny iMac och har där pluggat in en SSD-enhet via thunderbolt. OS X har ställts in så att hårddiskar ska gå i vila när det är möjligt och detta funkade fint till en början. Sedan (tror jag att det var) efter att jag installerade OS X Server vill inte den externa disken gå ner i vila längre. Är detta normalt eller kan det vara något annat som har "stört ordningen"?

Det kanske trots allt inte har med Server-programvaran att göra. Disken går nämligen inte längre ner i vila ens när programmet är avstängt. Kan man spåra vad som förhindrar en disk att gå ner i vila på något enkelt sätt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-16 18:18

Hur ser du om en SSD-disk, även en extern ansluten, går i vila?

I Console kan du hitta meddelanden om lite av varje, där borde du kunna se vad som väcker disken (hoppas jag).

Citat:

Put hard disks to sleep when possible
This Energy Saver setting powers down the hard drive motor when you aren't reading or writing files from the drive. This setting only works with computers that use mechanical hard drive mechanisms to store data. Consider deselecting this option if you are using an application that works better with continued read and write access to the hard disk, such as a pro audio or video editing app.
Note: Solid-state drives (SSD) do not use a motorized mechanism to read or write data. For Mac computers that only include a built-in solid-state drive, this setting does not affect the built-in drive. It only applies to externally connected, mechanical drives.

http://support.apple.com/en-us/HT202824

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-16 20:57

Precis, någon sleep finns inte för SSD, bara för roterande diskar.

Senast redigerat 2018-07-23 12:59
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 21:32

Ja, det var ju märkligt. Som jag har fattat det betyder diskens ledlampa att den är i vila när den är släckt, att den är igång när den lyser och att den blinkar när disken arbetar... Stämmer inte det?

Det var iaf. så den uppförde sig när datorn var nyinstallerad.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-16 21:54

Indikeringen du talar om beror nog på vilket kabinett för disken du har, vilket har du?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-17 08:19
Ursprungligen av mattiL:

Indikeringen du talar om beror nog på vilket kabinett för disken du har, vilket har du?

Det är Lacie's "ruggade" som jag har.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-20 08:17

Kom på en sak… Det är nog i själva verket Mac'en som inte går ner i vila längre, vilket skulle kunna förklara även diskens beteende (även en SSD bör somna in när dess värd sover). Har kollat lite i Console, men jag hittar ingenting relevant. Nå'n som har några idéer om vad som kan störa datorn att gå ner i vila?

1
Bevaka tråden