Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som tar plats?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis suttit och gått igenom min Macbook Pro (early 2011) och rensat hårddisken på filmer, media (som inte ligger i iTunes) samt alla andra lösa dokument. Av nån anledning så har jag bara drygt 75gb ledigt på min 240gb stora SSD disk. Storleken på mitt iTunes bibliotek är 33gb och iPhoto dito ligger på 15gb. Fattar dock inte vad resten är som tar upp så jävla mycket plats. Jag kör Yosemite och skulle bli väldigt förvånad om det tar upp mer än 40gb. På min nyinstallerade 2011 mini så räknade jag ut att mavericks borde ta upp runt 13gb. Bifogar en screenshot på vad som kommer upp när jag klickar på lagring i "om den här fatorn". Notera att den påstår att 50gb är säkerhetskopior. Jag antar att det då är min iPhone 5c den syftar på som har 16gb lagring. 112gb filmer är rent nonsens då jag bevisligen har lagt över allt rörligt material till en extern disk.

Några tips som inte inkluderar att formatera om och göra clean install?

Nån som testat programmet som Barbapappa länkar till?

Ursprungligen av JoelBurman:

Nån som testat programmet som Barbapappa länkar till?

Absolut, det är ett välkänt program. Jag föredrar dock Daisydisk

Ursprungligen av JoelBurman:

Nån som testat programmet som Barbapappa länkar till?

Varför frågar du? Jag har testat det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-16 14:45

Själv föredrar jag GrandPerspective. Oavsett program så är dessa bättre lämnade att analysera vad som tar upp plats än den simpla mätaren som OS X erbjuder. Önskar dig en trevlig GB-jakt!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför frågar du? Jag har testat det.

Jag frågar därför att det tycks finnas en massa skräpappar till OSX som säger sig kunna göra viddunder med ens dator för att sen visa sig helt värdelösa. Sen måste jag säga att när det gäller filhantering så är det nog enda gången jag saknat windows sen jag slutade med den i samband med windows XP. Säga vad man vill om Windows men där fick man iaf se alla filer på plats i filhanteraren.

Ursprungligen av reboot81:

Själv föredrar jag GrandPerspective. Oavsett program så är dessa bättre lämnade att analysera vad som tar upp plats än den simpla mätaren som OS X erbjuder. Önskar dig en trevlig GB-jakt!

"simpla mätaren som OS X" Jag tycker det är under all kritik att filhantering hanteras på det här sättet. Att man ska behöva ladda ner tredjeparts program för att få reda på vad som tar upp plats på sin egen hårddisk, känns rätt absurt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-16 16:19

Ytterligare ett alternativ för att se vad som tar upp plats på hårddisken är Omni Disksweeper, jag brukar använda detta program.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-16 17:52
Ursprungligen av JoelBurman:

"simpla mätaren som OS X" Jag tycker det är under all kritik att filhantering hanteras på det här sättet. Att man ska behöva ladda ner tredjeparts program för att få reda på vad som tar upp plats på sin egen hårddisk, känns rätt absurt.

Där har du fel, det finns sätt att se vad som tar plats på hårddisken. Antingen i Finder* eller i terminalen.
Det 3:e partsprogrammen gör är att visualisera detta åskådligt. Sen huruvida detta ingår i ett operativsystems uppgifter eller ej är en smakfråga.

*
Välj Macintosh HD i vänstra delen av fönstret. Välj visa Som lista.
Högerklicka i fönstret och välj Visa visningsalternativ. Bocka i Beräkna alla storlekar
Sortera innehållet efter storlek genom att klicka på kolumnrubriken Storlek.
Nu ser du vad alla mappar på Macintosh HD tar för plats. Sen är det bara att gräva sig fram...

Update: Lyckades googla mig fram till hur man tar bort iPhone back-up:en. Den visade sig vara på absurda 100 GB!!!!!! Är ju helt sinnesjukt kan förstå att man vill göra en timemachine liknande back-up funktion för iPhone'n men att den landar på 100gb för en 16gb iPhone 5C är ju helt verklighetsfrånvänt.

Du får väl flera versioner av din telefonbackup, väldigt bra om din "senaste" backup är trasig, du kan kan då kanske rädda information genom att backa tillbaka någon dag.

Absolut men känns väldigt hängslen+dubbla livremmar när det handlar om 100gb... jag tycker 2x16gb känns mer rimligare som iPhone back-up.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-12 01:14
Ursprungligen av JoelBurman:

Update: Lyckades googla mig fram till hur man tar bort iPhone back-up:en. Den visade sig vara på absurda 100 GB!!!!!! Är ju helt sinnesjukt kan förstå att man vill göra en timemachine liknande back-up funktion för iPhone'n men att den landar på 100gb för en 16gb iPhone 5C är ju helt verklighetsfrånvänt.

Japp, det är värt att ta en titt på vad man har backup på. (Hur man gör)

1
Bevaka tråden