Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg enbart skärmen i viloläge när skärmen stängs?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har alltid min MacBook Pro kopplad till en extern skärm och använder Alt+Shift+Eject för att skärmen enbart ska komma i viloläge och datorn fortfarande ska vara på (så att allt ska vara uppdaterat när jag väcker skärmen igen) men ibland använder jag enbart Macen utan extern skärm och skulle vilja att datorn kommer i samma läge som Alt+Shift+Eject ger när jag stänger MacBook-skärmen. Går detta? Standardläget är ju att hela datorn läggs i viloläge.

Från viloläget är dator igång på en sekund. Kan det inte vara värt med tanke på energiförbrukning att sätta datorn i vila istället. Vad är det du har som måste vara uppdaterat hela tiden?

Ursprungligen av hummel:

Från viloläget är dator igång på en sekund. Kan det inte vara värt med tanke på energiförbrukning att sätta datorn i vila istället. Vad är det du har som måste vara uppdaterat hela tiden?

Backup, mejl etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-11 16:34
Ursprungligen av koffas:

Backup, mejl etc.

Beroende på hur gammal din macbook pro är så kan både mailhämtningar och TimeMachine-backup mm aktiveras i viloläge via Power Nap.

Ursprungligen av IngoX:

Beroende på hur gammal din macbook pro är så kan både mailhämtningar och TimeMachine-backup mm aktiveras i viloläge via Power Nap.

Intressant, gäller det även t.ex. backblaze? Har tyvärr inte en "så ny" Mac så kan inte testa själv.

Ursprungligen av koffas:

Backup, mejl etc.

Gäller det time machine tar det ofta inte mer än någon minut för en backup och det borde inte vara något problem. Vad gäller mail är det ofta bara sekunder för att mailen ska bli synkad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-11 17:29
Ursprungligen av koffas:

Intressant, gäller det även t.ex. backblaze?

Nej, powernap funkar nog inte för några tredjepartsappar. När det gäller Backblaze så säger deras egen supportsida att det är ansluten stömadapter och öppet lock som gäller.

Du kan (på egen risk) pröva detta tillägg: NoSleep. En nackdel med locket stängt är sämre kylning om datorn sätts i hårt arbete

Ursprungligen av IngoX:

Nej, powernap funkar nog inte för några tredjepartsappar. När det gäller Backblaze så säger deras egen supportsida att det är ansluten stömadapter och öppet lock som gäller.

Du kan (på egen risk) pröva detta tillägg: NoSleep. En nackdel med locket stängt är sämre kylning om datorn sätts i hårt arbete

Tack för infon. Får ha på datorn tills backupen blir klar helt enkelt.

Jag har använt LightMe i många år på iMac och MacBook. Tyvärr finns det inte att hämta längre och senaste versionen är från 2007. Dock fungerar den fortfarande utmärkt i Yosemite! Man väljer bara ett kortkommando för att just släcka skärmen inget mer.
Tror den var Freeware, så det är bara att testa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/878053/Li...

1
Bevaka tråden