Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för router?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-25 11:35

Jag har en upplevelse av att det går trögt på det interna nätverket och funderar på om det kan vara min router. Det är en D-Link DIR655 och är väl något år gammal tror jag. Men det har säkert hänt en del sedan den kom och jag undrar om någon kan rekommendera något nytt, snabbt och stabilt för intern filöverföring (och möjlighet att stoppa in NAS-HD). Tacksam för svar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-25 12:09

Jag har en Airport Extreme, senaste modellen. Har haft Airport som router sedan första modellen och är nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-25 12:17

Skaffade en AP Extreme jag också nyligen. Hade en AP Express som router förut, den var lite för kraftlös för orka med de tjocka väggarna i kåken. Nu går det fint, den sprider nätverket till tre andra AP Express på övervåningen, varav en är kopplad till musikmaskinen.
Helnöjd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-25 14:38

Asus RT-AC66u.

Var tvungen att sänka kanalbredd till 20MHz för att få den stabil, men nu funkar den riktigt bra och ger en bit högre hastighet än Linksys E4200 jag hade innan på N-nätet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2014-11-15 08:52

Bytte ut min gamla Netgear WNR3500L mot en Asus N66U igår och löste mitt problem med extremt låg hastighet till min Mac mini. Har 100/100-lina men surfade i max 7-8 Mbit med Netgear:en som bara går på 2.4GHz-bandet. Med den nya routern som dessutom klarar 5GHz kom hastigheten upp i önskvärda 88-90 MBit/s. Misstänker att det kan ha varit mina två externa diskar som stört signalen på 2.4-bandet. Hade även problem med laggande blåtandsmus som nu funkar klockrent.

SmallNetBuilder har en "Router Ranker-lista" här: http://www.smallnetbuilder.com/rankers/router...

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-16 16:05

Jag hade inte en aning om att externa diskar kunde störa signalen. Nu vet jag att NAS kan göra det även om jag inte vet hur man löser det. Jag har en Dlink DIR655 och att ställa in den är ju inte lätt för en amatör. Men hur kommer man undan problemet med externa diskar då? Ny router?

Ursprungligen av Arimos:

Bytte ut min gamla Netgear WNR3500L mot en Asus N66U igår och löste mitt problem med extremt låg hastighet till min Mac mini. Har 100/100-lina men surfade i max 7-8 Mbit med Netgear:en som bara går på 2.4GHz-bandet. Med den nya routern som dessutom klarar 5GHz kom hastigheten upp i önskvärda 88-90 MBit/s. Misstänker att det kan ha varit mina två externa diskar som stört signalen på 2.4-bandet. Hade även problem med laggande blåtandsmus som nu funkar klockrent.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2014-11-16 18:08
Ursprungligen av hansfilipelo:

Angående USB3 och störningar i trådlösa nät:

http://www.usb.org/developers/whitepapers/327...

"... the noise from USB 3.0 data spectrum can be high (in the 2.4–2.5 GHz range). This noise can radiate from the USB 3.0 connector on a PC platform, the USB 3.0 connector on the peripheral device or the USB 3.0 cable. If the antenna of a wireless device operating in this band is placed close to any of the above USB 3.0 radiation channels, it can pick up the broadband noise. The broadband noise emitted from a USB 3.0 device can affect the SNR and limit the sensitivity of any wireless receiver whose antenna is physically located close to the USB 3.0 device. This may result in a drop in throughput on the wireless link."

Ursprungligen av Arimos:

Angående USB3 och störningar i trådlösa nät:

http://www.usb.org/developers/whitepapers/327...

"... the noise from USB 3.0 data spectrum can be high (in the 2.4–2.5 GHz range). This noise can radiate from the USB 3.0 connector on a PC platform, the USB 3.0 connector on the peripheral device or the USB 3.0 cable. If the antenna of a wireless device operating in this band is placed close to any of the above USB 3.0 radiation channels, it can pick up the broadband noise. The broadband noise emitted from a USB 3.0 device can affect the SNR and limit the sensitivity of any wireless receiver whose antenna is physically located close to the USB 3.0 device. This may result in a drop in throughput on the wireless link."

Se på fan. Det där gör ju att USB3 är obrukbart för WiFi-donglar. Intressant läsning för en som läst en del trådlös kommunikation.

Nu har inte Netgear WNR3500L stöd för USB3, men icke desto mindre får jag säga att du lärt mig något. Tack.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-11 08:09

Behöver lite råd här.

Jag är ute efter en router där jag kan skruva ner farten på Wi-Fi men ha kvar full fart över ethernet. Jag har ett litet hotell och folk håller på att tanka ner filmer o liknande. Jag behöver möjlighet till att strypa farten för min operatör växlar ner farten på min uppkoppling efter 25Gb data.

Ursprungligen av onnyt:

Behöver lite råd här.

Jag är ute efter en router där jag kan skruva ner farten på Wi-Fi men ha kvar full fart över ethernet. Jag har ett litet hotell och folk håller på att tanka ner filmer o liknande. Jag behöver möjlighet till att strypa farten för min operatör växlar ner farten på min uppkoppling efter 25Gb data.

Jag skulle tittat lite på en ASUS RT-N66U eller någon annan router som stödjer QoS (Quality of Service) som gör att man kan förändra hastigheterna/prioriteten på olika tjänster. Exempel: http://rtn66u.blogspot.se/2013/02/traffic-manager-qos.html, https://www.asus.com/support/FAQ/113967/

Det finns flera Youtube-videos som går igenom de olika inställningarna för QoS på ASUS-routern, t.ex:

Dessutom finns möjlighet att låta gästerna ansluta till ett eget gästnätverk, utan tillgång till Intranätet:

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-11 11:43

Tack suddgummi. Skall kolla upp nästa gång jag åker till storstaden. Verkar ju väldigt lättkonfigurerad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-12 01:24
Ursprungligen av onnyt:

Tack suddgummi. Skall kolla upp nästa gång jag åker till storstaden. Verkar ju väldigt lättkonfigurerad.

Tills dess kan du köra "demot" hemifrån.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-12 10:48
Ursprungligen av reboot81:

Tills dess kan du köra "demot" hemifrån.

Jag har klickat runt i demon lite nu men jag hittar inte hur man bromsar farten över Wi-Fi. Hittade bara en strypning av hela nätverket. Jag vill ha full fart över ethernet men inte Wi-Fi.

Ursprungligen av onnyt:

Behöver lite råd här.

Jag är ute efter en router där jag kan skruva ner farten på Wi-Fi men ha kvar full fart över ethernet. Jag har ett litet hotell och folk håller på att tanka ner filmer o liknande. Jag behöver möjlighet till att strypa farten för min operatör växlar ner farten på min uppkoppling efter 25Gb data.

Har precis skaffat en TP-Link Archer C7 (bästa routern för de flesta enl the Wirecutter) till en rimlig penning från netonnet. Aktiverar man gäst-wifi, med eller utan lösenord, så kan det strypas till valfri bandbredd. Vanliga nätverket, och ethernet, stryps inte. Såg just att du redan köpt en annan, men kan ju vara av värde för någon annan

I övrigt mycket nöjd, täcker in hela huset med god marginal vilket inte min gamla Airport Extreme gjorde. Sägs funka med Time Machine också men har inte testat.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-12 11:06
Ursprungligen av Samuel K:

Har precis skaffat en TP-Link Archer C7 (bästa routern för de flesta enl the Wirecutter) till en rimlig penning från netonnet. Aktiverar man gäst-wifi, med eller utan lösenord, så kan det strypas till valfri bandbredd. Vanliga nätverket, och ethernet, stryps inte. Såg just att du redan köpt en annan, men kan ju vara av värde för någon annan

I övrigt mycket nöjd, täcker in hela huset med god marginal vilket inte min gamla Airport Extreme gjorde. Sägs funka med Time Machine också men har inte testat.

Tack skall undersökas närmare. Nej jag har inte köpt någon ny router ännu. Letar som sagt efter en som fyller mina behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-03 22:30

Kan man hänga på denna tråd med följande fråga: Jag har just fått fiber till huset och undrar över vilken raster jag ska ha. Hade tänkt köpa en bra. Dock inte för en förmögenhet. Så jag undrar över tips på en som är prisvärd. Vi har ett hus på tre våningar och dessutom sitter vi ofta på altanen just utanför huset med våra uppkopplade prylar.

Sedan måste jag erkänna min okunninghet och fråga då jag har en TC. Går den att använda som router? Har ett svagt minne av det. Hur bra är TC i så fall som router? Jag har den tidigare modellen som är platt. Finns det flera modeller av den så har jag den senaste.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-12-03 23:00

Det blev en Archer C9 för min del. Mitt hus är tre våningar och routern täcker av hela bottenvåningen samt stora delar av andra våningen. Drog kabel upp till takvåningen och täckte av det med en DIR-600. Har även en Airport Express till stereon samt två Apple TV. Har täckning i hela huset nu

1
Bevaka tråden