Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny macbook pro ( mid 2014)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
För ca 2 månader sedan blev det en ny macbook book med följande spec.
15" retina
2,2 GHz Intel Core i7
16 Gb MInne
Intel Iris Pro 1536 MB

Min första Mac överhuvudtaget var en Macbook pro 17" 2010 sedan blev det en imac och nu är jag inne på bärbart igen så min erfarenhet grundar sig på detta.

Redan från start hände saker jag reagerat på när jag tex skulle kopiera från ett usb minne och fläktarna direkt vid start gick upp runt 5000 rpm, andra saker som har inträffat är att man kan föra pilen med pekplattan men man kunde inte klicka på länkar eller appar inget hände, det hjälpte inte med att koppla in en usb mus heller. ett annat problem är att datorn har svårt att vakna när den går ner i vilo läge skärmen blir svart muspekaren syns men där stannar det. tycker oxå att batteriet drar ur sig skrämmande fort. när jag började skriva detta hade jag 51% nu efter 10 minuter har jag 42% kvar drar safari så pass mycket? från 100% ner till 51% drog det när jag streamade 10 minuter film. Har provat att nollställa SMC men ser inga tecken på att det utförts korrekt. Nu har jag stängt av allt vad vilo läge heter. Kan inte påminna mig att jag haft dessa problem med tidigare maskiner. frugan kör fortfarande sin 15" macbook och den går som tåget. Vet inte om det är Yosemite eller något med hårdvaran. Kan någon mac frälst hjälpa mig så blir jag glad. tack på förhand vänliga människor där ute/Simon
Ps nu efter ytligare 5 minuter är batteri nivån ner på 36% DS

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-10 20:11

Börja med att kolla i Activity Monitor (Aktivitetshanteraren?) hur lasten ser ut på CPU.
Är där någon process som käkar CPU-kraft?

Kolla i Console (systemets loggar) om du ser något som indikerar problem.

Hur ser det ut med plugins i din webbrowser (safari?), finns där några okända plugins?
Prova gärna att deaktivera Flash i webbrowsern, en känd problemkälla.

AdwareMedic kan vara bra att köra, kanske har du fått in någon dynga i datorn.

Du har för övrigt en likadan maskin som mig, 16GB RAM, 256 GB SSD, och jag har inga liknande problem.

Ärinte så hemma på det tekniska nu kanske men när jag tittar i aktiviteter så har jag 2 processer med ikoner som ser ut som vita lego bitar och det är 2 webbsidor dustinhome och jag är inte ens inne på dessa vad är det? de tar båda ungefär 102%
/Simon

Ursprungligen av mattiL:

Börja med att kolla i Activity Monitor (Aktivitetshanteraren?) hur lasten ser ut på CPU.
Är där någon process som käkar CPU-kraft?

Kolla i Console (systemets loggar) om du ser något som indikerar problem.

Hur ser det ut med plugins i din webbrowser (safari?), finns där några okända plugins?
Prova gärna att deaktivera Flash i webbrowsern, en känd problemkälla.

AdwareMedic kan vara bra att köra, kanske har du fått in någon dynga i datorn.

Du har för övrigt en likadan maskin som mig, 16GB RAM, 256 GB SSD, och jag har inga liknande problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-11 09:27

Det är fler som har rapporterat problem som har varit kopplade till Dustin

http://www.99mac.se/forum/t/310192-dustin-lop...
http://www.99mac.se/forum/t/311433-processors...

  • Medlem
  • 2015-01-11 10:37
Ursprungligen av Mac Jonson:

Ärinte så hemma på det tekniska nu kanske men när jag tittar i aktiviteter så har jag 2 processer med ikoner som ser ut som vita lego bitar och det är 2 webbsidor dustinhome och jag är inte ens inne på dessa vad är det? de tar båda ungefär 102%
/Simon

Folk borde sluta handla på Dustin helt och hållet! Inte nog med att supporten kan se kundernas hela lösenord i klartext, sidan får dessutom datorn att löpa amok. Även om ägaren/användaren inte ens har varit inne på sidan.
En sak som kan hjälpa. Gå till: Safari -> Inställningar -> Sök.
Här bockar du ur rutan "Läs in bästa träff i bakgrunden"
Rensa sedan all historik i Safari och hoppas att datorn lugnar ner sig.

Hej alla testade era tips med att bocka ur rutan i safari och kör adblockers det fungerade en stund. plötsligt så var dustin där igen
Så fort jag avslutade safari försvann processerna och fläktarna tystnade. <har sedan jag skapade denna tråd lyssnat på musik i iTunes och surfat lite kanske max 1.5 timme nu har jag 39% kvar. Ska testa om chrome fungerar bättre. men vet inte om jag ska skicka in den. det hjälper ju inte att formatera heller för det har jag gjort men problemet kommer tillbaka endå.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Hej
För ca 2 månader sedan blev det en ny macbook book med följande spec.
15" retina
2,2 GHz Intel Core i7
16 Gb MInne
Intel Iris Pro 1536 MB

Min första Mac överhuvudtaget var en Macbook pro 17" 2010 sedan blev det en imac och nu är jag inne på bärbart igen så min erfarenhet grundar sig på detta.

Redan från start hände saker jag reagerat på när jag tex skulle kopiera från ett usb minne och fläktarna direkt vid start gick upp runt 5000 rpm, andra saker som har inträffat är att man kan föra pilen med pekplattan men man kunde inte klicka på länkar eller appar inget hände, det hjälpte inte med att koppla in en usb mus heller. ett annat problem är att datorn har svårt att vakna när den går ner i vilo läge skärmen blir svart muspekaren syns men där stannar det. tycker oxå att batteriet drar ur sig skrämmande fort. när jag började skriva detta hade jag 51% nu efter 10 minuter har jag 42% kvar drar safari så pass mycket? från 100% ner till 51% drog det när jag streamade 10 minuter film. Har provat att nollställa SMC men ser inga tecken på att det utförts korrekt. Nu har jag stängt av allt vad vilo läge heter. Kan inte påminna mig att jag haft dessa problem med tidigare maskiner. frugan kör fortfarande sin 15" macbook och den går som tåget. Vet inte om det är Yosemite eller något med hårdvaran. Kan någon mac frälst hjälpa mig så blir jag glad. tack på förhand vänliga människor där ute/Simon
Ps nu efter ytligare 5 minuter är batteri nivån ner på 36% DS

Har du rensat "historik och webbplatsdata" i Safari? Vilken upplösning kör du på skärmen?

1
Bevaka tråden