Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routern hittar inte hårddisken längre

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en router Asus RT-N66U med en 4TB Seagate hårddisk inkopplad. Tog idag och kopplade in hårddisken till min Macbook pro och la över lite filer/filmer. När jag sedan kopplade inte den till routern står det att den är omonterad. Hjälper inte att starta om router/hårddisk/dator...Hårddisken funkar utmärkt med datorn men kan inte "monteras" till routern nu?

Tacksam för hjälp.

Kollat inställningar i gränssnittet?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kollat inställningar i gränssnittet?

Ja inga förändringar där vad jag kan se

Hur är hårddisken formaterad? Vilket filsystem?

Oj, är på jobbet nu. Men jag har inte omformaterat den utan kört på det som var (FAT32 eller NTFS bör det vara). Den har fungerat hela tiden. slutade fungera tillsammans med routern efter att jag plockat ut usb'n från routern och flyttat till datorn och tillbaka. Inga andra förändringar. Nu står det hela tiden "Seagate Expansion Desk: Storage Omonterad. När jag kopplar den tilll routern (hårddisken och routern är ca 3månader gamla).

Ursprungligen av Davidl76:

Oj, är på jobbet nu. Men jag har inte omformaterat den utan kört på det som var (FAT32 eller NTFS bör det vara). Den har fungerat hela tiden. slutade fungera tillsammans med routern efter att jag plockat ut usb'n från routern och flyttat till datorn och tillbaka. Inga andra förändringar. Nu står det hela tiden "Seagate Expansion Desk: Storage Omonterad. När jag kopplar den tilll routern (hårddisken och routern är ca 3månader gamla).

Testat att resetta routern utan att ha disken ikopplad?

Vilka felmeddelanden får du i loggarna på routern?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att resetta routern utan att ha disken ikopplad?

Jag ska testa det och återkomma.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att resetta routern utan att ha disken ikopplad?

Provade att fabriksåterställa routern, satte in hårddisken med samma resultat. Lät hårddisken sitta i. En två timmar sedan fungerade det. Gjorde några inställningar och så hängde sig routern så att jag fick starta om den. Samma sak då att hårddisken var "omonterad"...lät den ligga i och efter 1-2 timmar igen så var den "monterad".

I alla fall gjorde Reseten att jag kunde använda hårddisken via routern igen, dock verkar routern vara lite instabil, har hänt vid flera tillfällen när jag gör ngt med den och ska spara så hänger den sig...

Ursprungligen av Borttaget:

Vilka felmeddelanden får du i loggarna på routern?

Hittar inga felmeddelanden men är lite osäker på hur/var jag ska hitta dem. Ser inget i loggarna som tyder på felmeddelande.

Senast redigerat 2018-07-23 12:58
Ursprungligen av Davidl76:

Hej, har en router Asus RT-N66U med en 4TB Seagate hårddisk inkopplad. Tog idag och kopplade in hårddisken till min Macbook pro och la över lite filer/filmer. När jag sedan kopplade inte den till routern står det att den är omonterad. Hjälper inte att starta om router/hårddisk/dator...Hårddisken funkar utmärkt med datorn men kan inte "monteras" till routern nu?

Tacksam för hjälp.

Hittar nu ett fel som kommer upp när man är inne i routern och för pekaren över USB-hårddisksymbolen.

Har skannat efter fel men hittar inget. Har även kopplat in seagaten på pc med diskkontroll men hittar fortfarande inget fel. Ngn som har en lösning?

Senast redigerat 2015-01-10 16:58

Vilket filsystem använder du?

FAT32, exFAT eller NTFS?

Ursprungligen av Borttaget:

Vilket filsystem använder du?

FAT32, exFAT eller NTFS?

NTFS

Senast redigerat 2018-07-23 12:58
Ursprungligen av Davidl76:

NTFS

Har du provat ex ett USB-minne istället eller annan HDD?

Finns andra på nätet som har samma problem som dig. En del har aldrig löst det medan andra har formaterat om till annat filsystem (FAT32 eller EXT3) för att få det att fungera.

Ursprungligen av Davidl76:

Hittar nu ett fel som kommer upp när man är inne i routern och för pekaren över USB-hårddisksymbolen.

Har skannat efter fel men hittar inget. Har även kopplat in seagaten på pc med diskkontroll men hittar fortfarande inget fel. Ngn som har en lösning?

Det är ett vanligt fel att få om man inte tagit bort hårddisken korrekt. I OS X matar man ut hårddisken genom att dra den till papperskorgen eller högerklicka och välja mata ut. I Windows är det något liknande förfarande (tror man högerklickar på en USB-symbol vid klockan och väljer mata ut). Gör man inte det sätts inte korrekta flaggor i filsystemet och då triggas en kontroll av filsystemet nästa gång man matar in den, i en Windowsburk.

Senast redigerat 2015-01-10 18:07
1
Bevaka tråden