Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

angående cube...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...så har jag i tankarna byggt en shuttle för 'multimedia'-bruk. nackdelen är ju att man inte kan köra osx.

då kom jag på cube. det har ju kommit processorkort för att skrämma upp cuben, är det någon här som provat?

Du kan ju alltid kolla denna:

http://www.xlr8yourmac.com/G4CARDS/powerlogix_g4_1ghz/index.html

Eller på denna sidan:
http://forums.xlr8yourmac.com/cpureview.lasso

Välj bara G4 Cube under"Step 1: Select a Mac Model Category:" så får du upp en del användares erfarenheter.

  • Medlem
  • 2003-08-10 23:18

Jag kör en cube med 1,25 ghz uppgradering (sonnet), Radeon 9000 och 1,2 i Ram....nu har jag precis börjat använda denna burk, alltså inte så krävande program installerat ännu....men det flyter på som fan..., sen skall det tydligen gå att stressa upp bussen till 133Mhz också, får försöka mig på det senare...

Det beror väl på vad du skall ha den till. det tråkiga är att den inte är tyst längre

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
Jag kör en cube med 1,25 ghz uppgradering (sonnet), Radeon 9000 och 1,2 i Ram....nu har jag precis börjat använda denna burk, alltså inte så krävande program installerat ännu....men det flyter på som fan..., sen skall det tydligen gå att stressa upp bussen till 133Mhz också, får försöka mig på det senare...

Det beror väl på vad du skall ha den till. det tråkiga är att den inte är tyst längre

Dasse,
jag har beställt ett sådant kort från Macoteket idag, kommer imorgon. Men ja har en fråga till dig. Behöver jag kleta på ny kylpasta för att öka kylningen?

Hur varm är den efter upgraderingen?
Kul att du tycker att det funkar bra, jag lär väl säga detsamma imorrn

/ freeze

  • Medlem
  • 2003-08-12 19:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
Dasse,
jag har beställt ett sådant kort från Macoteket idag, kommer imorgon. Men ja har en fråga till dig. Behöver jag kleta på ny kylpasta för att öka kylningen?

Hur varm är den efter upgraderingen?
Kul att du tycker att det funkar bra, jag lär väl säga detsamma imorrn

/ freeze

Jag kletade på ett jämt och tunnt lager med "silver" kylpasta over hela kontaktytan, nu så blir kylflänsarna bra varma ibland, men för det mesta så ligger temperaturen på ljummen... (jag kör utan det silvriga gallret ovanpå så man kan känna) men värmen beror på att jag seriekopplat fläkten till grafikkortet med den till prosessorn, så de går på halvfart bara...

grafikkortet blir desto varmare, men om jag kör den fläkten på fullvarv så låter cuben som en hårtork, men det berr påp att fläkten sitte bara någon millimeter från cubens innre vägg, så det blir trångt för luftstömmen....måste hitta på någon annan lösning....

men med bara prosessoruppgraderingen så skall inte cuben låta mycket har jag läst på cubeowner.....

posta gärna när du är klar med installationen, hoppas det blir bra!!!

Mvh Dasse

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 21:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
Jag kletade på ett jämt och tunnt lager med "silver" kylpasta over hela kontaktytan, nu så blir kylflänsarna bra varma ibland, men för det mesta så ligger temperaturen på ljummen... (jag kör utan det silvriga gallret ovanpå så man kan känna) men värmen beror på att jag seriekopplat fläkten till grafikkortet med den till prosessorn, så de går på halvfart bara...

grafikkortet blir desto varmare, men om jag kör den fläkten på fullvarv så låter cuben som en hårtork, men det berr påp att fläkten sitte bara någon millimeter från cubens innre vägg, så det blir trångt för luftstömmen....måste hitta på någon annan lösning....

men med bara prosessoruppgraderingen så skall inte cuben låta mycket har jag läst på cubeowner.....

posta gärna när du är klar med installationen, hoppas det blir bra!!!

Mvh Dasse

Hej,
tack för ditt svar.
Då blir det att köpa kylpasta imorrn då. Läste nu precis att man skulle skrapa bort det gamla pastan, stämmer det? Ska jag bre ut pastan med "smörkniv" ( ) eller räcker det med att bara dra lite här och där? Och när ska jag bre på den, när jag demonterar/monterar?

Angående kylningen så köpte jag en Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 2050rpm 19dB. Och den kyler bra, tyst är den också. Så det tror jag icke det blir några problem med.

Jag sitter på en cube med 32 mb ATI, så jag har en fläkt på mitt graffe kort jag också, kylfläns löser det väl annars? Eller vad är problemet med det?

Nej enbart processorupgraderingen kan ju inte låta så mycket me tanke på att du inte sätter dit någon fläkt ju.

Detta är något helt nytt för mig (när det gäller cuben), allt jag har gjort är fläkt installation, RAM minne + HDD upgradering. Hur upplevde du denna installation, va den svår? Något som man bör tänka på som inte står i "encore_install_full.pdf"? Jag kommer klara av det, bara att det är känsliga delar som man pillar med..

/ freeze

Senast redigerat 2003-08-12 23:24
  • Medlem
  • 2003-08-13 00:39

Jag tyckte det var enkelt, däremot vet jag inte hur man lägger på kylpasta på bästa sätt. Men jag bredde ut ett jämt lager med en (typ trissskrapa) och sedan la jag emot plattan med prosessorkortet på och gnuggade fram och tillbaka för att få ut eventuell luft emellan....

kom ihåg att lägga pasta mellan prosessor och plattan också, och att dra av foliefilmen som sitter orginal på den stora kylflänsen...

jag jordade mig genom en vanlig kabel till jordbläcket i vägguttaget, de borde funka för att slippa statisk elektricitet...

är det 1,25 uppgradeingen du köpte ?

jag är nöjd, men hoppas på en jubileumsmac (84-04) nu till vintern...undra vad det skulle kunna tänkas bli?

)

Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
Hej,
tack för ditt svar.
Då blir det att köpa kylpasta imorrn då. Läste nu precis att man skulle skrapa bort det gamla pastan, stämmer det? Ska jag bre ut pastan med "smörkniv" ( ) eller räcker det med att bara dra lite här och där? Och när ska jag bre på den, när jag demonterar/monterar?

Angående kylningen så köpte jag en Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 2050rpm 19dB. Och den kyler bra, tyst är den också. Så det tror jag icke det blir några problem med.

Jag sitter på en cube med 32 mb ATI, så jag har en fläkt på mitt graffe kort jag också, kylfläns löser det väl annars? Eller vad är problemet med det?

Nej enbart processorupgraderingen kan ju inte låta så mycket me tanke på att du inte sätter dit någon fläkt ju.

Detta är något helt nytt för mig (när det gäller cuben), allt jag har gjort är fläkt installation, RAM minne + HDD upgradering. Hur upplevde du denna installation, va den svår? Något som man bör tänka på som inte står i "encore_install_full.pdf"? Jag kommer klara av det, bara att det är känsliga delar som man pillar med..

/ freeze

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 18:58

Efter en väldigt nogrann installation, som jag la ner mycket tid på, så kan man bara skatta sig lycklig. Även om jag råkade montera lite fel, satte "Clip" på fel sida så skruven (guld) inte gick in Bara att skruva upp igen och fixa. Det som tog längst tid var rengörandet av den gamla kylpastan.

La in 512 MB RAM till också, så nu har jag 1280 MB.

Har en Velleman DVM501 multi mätinstrument som jag har stoppat in i cuben, kylflänsen precis vid processorn visar 38 Grader, sitter me VPC, iTunes, iChat, PS osv.

Nu blir det att njuta!
Tack Dasse för dina tips, mycket bra! Det ända jag ångrar va att jag gjorde en bättre manual med min kamera.
/ freeze

1
Bevaka tråden