Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hdd och trasig dvd läsare, hjälp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har just fått en kompis macbook pro (några år på nacken) mestadels för att jag vill lära mig mac, men nu är det så att hdd:n var trasig, så jag satte i en ny disk som jag hadde liggandes, men nu visar det sig att dvd läsaren är trasig i datorn och tänkte att jag skulle på något sätt fixa en bootable usb från min linux burk, om det nu går det vill säga, någon som har erfarenhet av detta? (xubuntu 14.04) Tacksam för snabbt svar MVH Mattias Magnusson.

Du bör skriva vilken Macbook Pro det rör sig om. Senare modeller kan man nämligen installera via internet.
om det nu är så att maskinen levererades med Snow Leopard har du kanske fått med DVDn? Då ska det funka med ett vanligt dd-kommando. Spara först ner DVDn som en fil och återställ till ett usb minen.
Typ:
dd if=/dev/dvd of=snowleopard.img
dd if=snowleopard.img of=/dev/usbdisk

Ursprungligen av suddgummi:

Du bör skriva vilken Macbook Pro det rör sig om. Senare modeller kan man nämligen installera via internet.
om det nu är så att maskinen levererades med Snow Leopard har du kanske fått med DVDn? Då ska det funka med ett vanligt dd-kommando. Spara först ner DVDn som en fil och återställ till ett usb minen.
Typ:
dd if=/dev/dvd of=snowleopard.img
dd if=snowleopard.img of=/dev/usbdisk

precis, den som kan installera via internet, men jag fick en error under hämtningen som lyder: -5010F och nu är det bara en mapp som blinkar på skärmen :/ vad gör jag?

Ursprungligen av suddgummi:

Du bör skriva vilken Macbook Pro det rör sig om. Senare modeller kan man nämligen installera via internet.
om det nu är så att maskinen levererades med Snow Leopard har du kanske fått med DVDn? Då ska det funka med ett vanligt dd-kommando. Spara först ner DVDn som en fil och återställ till ett usb minen.
Typ:
dd if=/dev/dvd of=snowleopard.img
dd if=snowleopard.img of=/dev/usbdisk

jag ska testa detta och se hur det går ^^

Ursprungligen av suddgummi:

Du bör skriva vilken Macbook Pro det rör sig om. Senare modeller kan man nämligen installera via internet.
om det nu är så att maskinen levererades med Snow Leopard har du kanske fått med DVDn? Då ska det funka med ett vanligt dd-kommando. Spara först ner DVDn som en fil och återställ till ett usb minen.
Typ:
dd if=/dev/dvd of=snowleopard.img
dd if=snowleopard.img of=/dev/usbdisk

Det gick inte alls bra, mac datorn vill inte starta från usbn, jag får upp någon lösenords grej när jag håller in options knappen :S vet du hur man återställer det?

Ursprungligen av mattish-91:

Det gick inte alls bra, mac datorn vill inte starta från usbn, jag får upp någon lösenords grej när jag håller in options knappen :S vet du hur man återställer det?

Hör av dig till din kompis och få lösenordet. Det är ett lösenord som är satt för att man inte ska kunna starta från andra enheter än hårddisken, vill man göra det får man mata in ett lösenord.
Det kan du ta väck i installationsprogrammet sedan.

Ursprungligen av suddgummi:

Hör av dig till din kompis och få lösenordet. Det är ett lösenord som är satt för att man inte ska kunna starta från andra enheter än hårddisken, vill man göra det får man mata in ett lösenord.
Det kan du ta väck i installationsprogrammet sedan.

Pratade med kompisen idag och han minns inte heller lösenordet, frågan är om man kan höra avsig till apple och dom kanske kan lösa det? Annars kastar jag skräpet ^^

Ursprungligen av mattish-91:

Pratade med kompisen idag och han minns inte heller lösenordet, frågan är om man kan höra avsig till apple och dom kanske kan lösa det? Annars kastar jag skräpet ^^

Du har fortfarande inte svarat på exakt vilken Macbook du har så det är lite svårt att guida dig då. I de gamla Macbookarna (innan 2011) kunde man ta bort ena RAM-minnet och hålla inne Option(Alt)-Cmd-P-R + strömknappen (reset NVRAM/PRAM) och på så sätt nolla EFI-lösenordet (vilket jag tror är det du menar). Är det en 2011 eller nyare får man gå till en Appleåterförsäljare. Du behöver då bevisa att datorn inte är stulen (kvitto typ).

problemet löst :D

Ursprungligen av suddgummi:

Du har fortfarande inte svarat på exakt vilken Macbook du har så det är lite svårt att guida dig då. I de gamla Macbookarna (innan 2011) kunde man ta bort ena RAM-minnet och hålla inne Option(Alt)-Cmd-P-R + strömknappen (reset NVRAM/PRAM) och på så sätt nolla EFI-lösenordet (vilket jag tror är det du menar). Är det en 2011 eller nyare får man gå till en Appleåterförsäljare. Du behöver då bevisa att datorn inte är stulen (kvitto typ).

Det är en äldre modell av macbook antar jag eftersom att när jag resetade nvrsm/pråm som du beskrivit ovan så fick jag upp internet recovery grejen igen, men jag får en error, -2100F denna gång, ska sätta i USB stickan och se vad jag kan göra

EDIT: Nu hämtar den allt från nätet, jag satte i ramminnet igen och gjorde om det, och ni hämtar den allt från nätet sjukt smidigt tack så jätte mycket för hjälpen Sjukt underbart!

1
Bevaka tråden