Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu höjs priserna i svenska App Store

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple meddelar att priserna i App Store inom EU, Kanada och Norge kommer att höjas inom kort på grund av ändrade valutakurser och momsskattesatser.

Läs hela artikeln här

Apple dubblade priserna på appar i Ryssland för ett par veckor sen. Kanske ännu en höjning där iom situationen med rubeln.

Angående EEA-länder så skulle jag gissa att justeringarna endast har med nya momsreglerna att göra.

Vi får se inom kort.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-01-08 10:33

Känns ganska naturligt att momsen ska betalas i det land där produkten köps. Så är det ju för fysiska produkter och tjänster, så varför inte virtuella.

Ursprungligen av AndyK:

Känns ganska naturligt att momsen ska betalas i det land där produkten köps. Så är det ju för fysiska produkter och tjänster, så varför inte virtuella.

Ett argument jag skulle kunna tänka mig är ju att större delen av distributionskostnaden är i landet varifrån varan säljs, i form av server och lagringsutrymme exempelvis. Fysiska produkter måste fraktas till landet där det ska säljas. Men snarast pekar väl detta mot att ett område med frihandel (som EU) också bör ha likartade momsnivåer. Eller åtminstone att moms på digitala produkter bör vara lägre än fysiska.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple meddelar att priserna i App Store inom EU, Kanada och Norge kommer att höjas inom kort på grund av ändrade valutakurser och momsskattesatser.

Läs hela artikeln här

Japp, nu är priset för den billigaste nivån (Tier 1) 9:00 SEK. Intressant (?) är att Alternate Tier 1 som tidigare var just 9:00 SEK är oförändrad...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-01-09 14:19
Ursprungligen av AndyK:

Känns ganska naturligt att momsen ska betalas i det land där produkten köps. Så är det ju för fysiska produkter och tjänster, så varför inte virtuella.

Där produkten köps behöver inte alltid vara där köparen bor. Vi är många svenskar som bor i fjärran länder men som handlar på AppStore i Sverige. Jag köpte senast ett tangentbord där. Där jag bor är momsen 7%, så jag har inga invändningar, bara det går att lösa praktiskt.

Ursprungligen av Stig R:

...AppStore i Sverige. Jag köpte senast ett tangentbord där...

Menar du en tangentbordslayout till iOS? För några fysiska tangentbord säljs inte i AppStore.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-01-09 15:13
Ursprungligen av Stig R:

Där produkten köps behöver inte alltid vara där köparen bor. Vi är många svenskar som bor i fjärran länder men som handlar på AppStore i Sverige. Jag köpte senast ett tangentbord där. Där jag bor är momsen 7%, så jag har inga invändningar, bara det går att lösa praktiskt.

Om du inte bor i EU och handlar varor från EU, ska du inte betala någon moms alls...
Med fysiska varor är det alltid varans väg som styr vilken moms den ska ha, jag kan tycka att något liknande borde gälla för virtuella produkter. Dock finns det ju vissa svårigheter, iom att man som du kan utnyttja en svensk butik men bo i en annan del av världen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-01-09 15:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du en tangentbordslayout till iOS? För några fysiska tangentbord säljs inte i AppStore.

Ha-Ha, Jesper, där träffade du! Jag handlade i Apple Store, "Officiella Apple Online Store (Sverige).
Menar du att momsändringen inte gäller Apple Store utan endast AppStore?
Problemet är i alla fall i princip detsamma.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-01-09 15:31
Ursprungligen av AndyK:

Om du inte bor i EU och handlar varor från EU, ska du inte betala någon moms alls...
Med fysiska varor är det alltid varans väg som styr vilken moms den ska ha, jag kan tycka att något liknande borde gälla för virtuella produkter. Dock finns det ju vissa svårigheter, iom att man som du kan utnyttja en svensk butik men bo i en annan del av världen.

Rätt tänkt. Men som Mona Sahlin sade: "det är kul att betala skatt". Skämt åsido, det går inte att få leverans av fysiska varor från Apple Store Sverige till Thailand. Så vi får beställa hem till någon med svensk adress som packar upp och gör varan "begagnad" samt tar med den till Thailand på sitt nästa besök. Med 400 000 besökare per år från Sverige är transporten i allmänhet inget problem för mindre varor.
För virtuella produkter är det ju direktleverans. Då blir det riktigt intressant.

Ursprungligen av Stig R:

...Menar du att momsändringen inte gäller Apple Store utan endast AppStore?...

I Apple Store har varje land alltid haft sin momssats.

Så, ja, ändringen gäller bara AppStore.

1
Bevaka tråden