Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk mot SSD

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • PiteÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2015-01-07 23:09

Hur är det på dom nya modellerna? Dom "äldre" hade temp sensor som fick fläktarna att balla ur, sitter med en 27" imac late 2013 nu och känner verkligen behovet av att byta ut hddn mot en ssd, googlat hur mkt som helst och sett how-to's alla säger olika i princip.

Sett att http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIMACHDD... finns och där medföljer det kabel/sensor...

Sen undrar jag även om alla ssd är kompatibla? hade mina funderingar på en samsung 840 evo 500gb

Huruvida alla SSD är kompatibla beror faktiskt till stor del på vilket operativsystem du använder. Kör du OS X Mavericks, Lion eller Mountain Lion så fungerar alla funktioner i alla hyfsat nya SSD. De flesta vill dock använda ett så modernt operativsystem som möjligt, i skrivande stund alltså OS X Yosemite. Då blir det värre. En viktig funktion i (nästan) alla SSD heter TRIM, och är viktig för att hålla prestandan i SSD-enheter hög över lång tid. Annars blir din SSD långsammare och långsammare, ju mer den används. Haken här är att Yosemite begränsar operativsystemets stöd för TRIM till just de modeller av SSD som följer med då man köper en Mac. Det finns förvisso ett litet fåtal andra SSD-modeller som också fungerar, men den stora massan SSD funkar alltså inte. Man kan ju tycka att det smidigaste då är att helt sonika strunta i TRIM, men riktigt så enkelt är det inte. Det är många Yosemite-användare som bytt från HDD till SSD, och sedan upptäcker att det inte ens går att starta datorn...

Tidigare kunde man komma runt TRIM-relaterade bekymmer genom att installera tredjepartsmjukvara, men i och med Yosemite och operativsystemets krav på signerade kext-filer är det inte längre möjligt. Ett av de företag som utvecklade sådan tredjepartsmjukvara heter Cidori, och de har en utmärkt informationssida som beskriver problematiken: http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosem...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-08 11:48
Ursprungligen av PixelHermit:

…Det är många Yosemite-användare som bytt från HDD till SSD, och sedan upptäcker att det inte ens går att starta datorn...

Skulle detta problem vara relaterat till TRIM?

Ursprungligen av reboot81:

Skulle detta problem vara relaterat till TRIM?

Ja.

Utdrag från sidan som länkas i inlägg 2:
"...If you try to boot a Trim-enabled system with the kext-signing setting re-activated, you will be met by a gray screen with a stop sign..."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Utdrag från sidan som länkas i inlägg 2:
"...If you try to boot a Trim-enabled system with the kext-signing setting re-activated, you will be met by a gray screen with a stop sign..."

En fundering: Vad är det som gör att Transcend Jetdrive fungerar och inte drabbas av detta på exvis MBP?

Ursprungligen av BlackSmp:

En fundering: Vad är det som gör att Transcend Jetdrive fungerar och inte drabbas av detta på exvis MBP?

De har egen mjukvara. Så behöver inte förändra OSX viktiga filer.

http://www.transcend-info.com/Support/Softwar...

Ursprungligen av Borttaget:

De har egen mjukvara. Så behöver inte förändra OSX viktiga filer.

http://www.transcend-info.com/Support/Softwar...

Nja de har en signerad kext (kernel extension, i det här fallet en drivrutin) så Mac OS X godkänner att den laddas och systemet kan därmed köras.

I fallet med "TRIM-enabler" är inte kext:en signerad av en betrodd utvecklare och kan därmed inte laddas. Samma princip som vid osignerade applikationer vs signerade applikationer gäller här kan man säga.

Senast redigerat 2018-07-23 12:58
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-08 15:51
Ursprungligen av hansfilipelo:

I fallet med "TRIM-enabler" är inte kext:en signerad av en betrodd utvecklare och kan därmed inte laddas. Samma princip som vid osignerade applikationer vs signerade applikationer gäller här kan man säga.

Alltså är det sant!!!? Man kan inte köra vad man vill på sin egen dator? Börjar ju likna IOS mer och mer.

On Topic. I fallet med Trim var jag lite kluven. Installerade det dock när min maskin kändes trögare och trögare. Lät maskinen stå på över natten och nu är den lika rapp igen som den var från början. Kör Mavericks.

Ursprungligen av onnyt:

Alltså är det sant!!!? Man kan inte köra vad man vill på sin egen dator? Börjar ju likna IOS mer och mer.

On Topic. I fallet med Trim var jag lite kluven. Installerade det dock när min maskin kändes trögare och trögare. Lät maskinen stå på över natten och nu är den lika rapp igen som den var från början. Kör Mavericks.

Du kan inaktivera kext-signing så på det sättet är du inte låst (jag har inaktiverat detta för att kunna använda min XB360-controller) .

Jag tycker principen begränsa och tillåta användaren att göra ett aktivt val att minska säkerheten är en bra princip då det skyddar okunniga användare men tillåter mer avancerade användare att göra valet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-08 15:57
Ursprungligen av hansfilipelo:

Du kan inaktivera kext-signing så på det sättet är du inte låst (jag har inaktiverat detta för att kunna använda min XB360-controller) .

Jag tycker principen begränsa och tillåta användaren att göra ett aktivt val att minska säkerheten är en bra princip då det skyddar okunniga användare men tillåter mer avancerade användare att göra valet.

OK tack. Kändes lite olustigt där ett tag

Provade inaktivera kext-signing på min Mac mini med Yosemite och en icke-Apple-SSD, gick åt skogen. Yosemite bara kraschade efter det. Så kör utan TRIM så länge, får se hur länge SSDn överlever.

Hittade någon tredjepartsprogramvara som skulle klara av att fixa det själv, får se om det fungerar.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Nja de har en signerad kext (kernel extension, i det här fallet en drivrutin) så Mac OS X godkänner att den laddas och systemet kan därmed köras.

I fallet med "TRIM-enabler" är inte kext:en signerad av en betrodd utvecklare och kan därmed inte laddas. Samma princip som vid osignerade applikationer vs signerade applikationer gäller här kan man säga.

Hur du än vrider och vänder på det så har de egen mjukvara som måste ligga i bakgrunden

  • Medlem
  • PiteÃ¥, Sweden, Sweden
  • 2015-01-08 23:03

Sämst att man jävlat inte ska få göra nånting... snart får man väl fan inte ens byta bakgrundsbild

Då tror jag att jag skiter i det.....
Jag ville byta till en Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB 3,5" i min iMac
men det är alltså bara att glömma? Det ska säkert vara 2,5" också...

Fast man kan väl ha den i ett kabinett med USB 3? Fast det är ju inte lika roligt...

1
Bevaka tråden