Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kastat bibliotek

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är en riktig amatör, men hoppas kunna få hjälp här.
Jag använde ett program som heter Whatsize för att få översikt över mappar och dess innehåll. Hittade en som visade sig innehålla massa GB med filer som såg värdelösa ut. Mappen hette "Bands". Kastade allt i papperskorgen.
Sen visar det sig att jag verkat kastat hela biblioteket och slagit ut funktioner. Bilder, musik, arbete! En hel del finns som tur är lagrat på en annan hd, men massa viktigt försvann.
Nu ligger alla dessa "värdelösa" filer i papperskorgen, men utan format, så de går inte att bara ta tillbaka dem.
Är mina filer för alltid borta eller finns det ett geni där ute som vet hur jag återskapar?
Hade inte i gång timemachine vid tillfället heller
Det hela gäller en MacBook 10.5.8

mvh, Viktor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-07 07:02

Till att börja med - pröva att högerklicka på mappen i papperskorgen och se om alternativet "Lägg tillbaka" finns. Jag tror dock inte att du får upp det alternativet eftersom 1) funktionen kom först i Mac OS X 10.6 och 2) det funkar bara på filer i papperskorgen som flyttats dit aktivt i Finder, och inte om ett annat program (WhatSize) slängt filen.

Kommer du ihåg den ursprungliga platsen från vilken du flyttade Bands-mappen? Det skulle hjälpa oss förstå vad det är du verkligen slängt.

Min gissning är att du har FileVault altiverat, alltså kryptering av alla dina användardata. I 10.5 Leopard fungerade det genom att skapa en krypterad skivavbild av typen .sparsebundle som sparar data i mindre filer som kallas band.