Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kastat bibliotek

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är en riktig amatör, men hoppas kunna få hjälp här.
Jag använde ett program som heter Whatsize för att få översikt över mappar och dess innehåll. Hittade en som visade sig innehålla massa GB med filer som såg värdelösa ut. Mappen hette "Bands". Kastade allt i papperskorgen.
Sen visar det sig att jag verkat kastat hela biblioteket och slagit ut funktioner. Bilder, musik, arbete! En hel del finns som tur är lagrat på en annan hd, men massa viktigt försvann.
Nu ligger alla dessa "värdelösa" filer i papperskorgen, men utan format, så de går inte att bara ta tillbaka dem.
Är mina filer för alltid borta eller finns det ett geni där ute som vet hur jag återskapar?
Hade inte i gång timemachine vid tillfället heller
Det hela gäller en MacBook 10.5.8

mvh, Viktor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-07 07:02

Till att börja med - pröva att högerklicka på mappen i papperskorgen och se om alternativet "Lägg tillbaka" finns. Jag tror dock inte att du får upp det alternativet eftersom 1) funktionen kom först i Mac OS X 10.6 och 2) det funkar bara på filer i papperskorgen som flyttats dit aktivt i Finder, och inte om ett annat program (WhatSize) slängt filen.

Kommer du ihåg den ursprungliga platsen från vilken du flyttade Bands-mappen? Det skulle hjälpa oss förstå vad det är du verkligen slängt.

Min gissning är att du har FileVault altiverat, alltså kryptering av alla dina användardata. I 10.5 Leopard fungerade det genom att skapa en krypterad skivavbild av typen .sparsebundle som sparar data i mindre filer som kallas band.

Alternativt är mappen från en annan krypterad skivavbild som du gjort själv, eller kan den i själva verket vara slängd från din TimeMachine-hårddisk? (TimeMachine använder också en .sparsebundle-skivavbild i det specialfall man ansluter backup-hårddisken som en nätverksvolym)

Hur som helst, kan du minnas lite mer detaljer vad du gjorde så att du kan försöka reparera genom att göra samma steg "baklänges"?

Om det var så att du hela tiden har haft en fungerande TimeMachine backup på en annan hårddisk men att den inte var ansluten när du "städade" så är det ju bara bra. Då finns det ju hopp att du kan återställa allt till hur det var innan.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-07 12:06

Imponerande IngoX !!

Tusen tack för svaret!
Av okänd anledning startade datorn om sig och när jag skulle logga in på nytt gick det inte, så nu installerar jag om hela datorn.
Trist men inte hela världen.
Tack för hjälpen iaf!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-07 14:05
Ursprungligen av trancesister:

Tusen tack för svaret!
Av okänd anledning startade datorn om sig och när jag skulle logga in på nytt gick det inte, så nu installerar jag om hela datorn.
Trist men inte hela världen.
Tack för hjälpen iaf!!!

Vet du om du hade FileVault kryptering aktiverat?

Om du hade det och min gissning var rätt, så kunde du inte logga in igen för när du slängde Bands-mappen så slängde du ALL data i din användarmapp i papperskogen. Det kanske hade gått att återställa igen men krångligt.

Hoppas du kommer igång igen och hittar dina viktigaste filer i backup/ på andra hårddiskar.

Det KAN finnas ett problem till om du ovetande har haft FileVault-kryptering aktiverat. Gamla FileVault1 var nämligen ingen bra lösning tillsammans med TimeMachine i 10.5 Leopard. Backup av hemmappen i krypterad form kunde bara ske när man var utloggad från sitt användarkonto. Det betyder att om man inte hade för vana att logga ur med jämna mellanrum, så satt man med en TimeMachine-backup som kunde vara en kopia på hela datorn UTOM just ens värdefulla data i hemmappen! Hoppas att du inte råkat ut för detta... ✊

Ursprungligen av IngoX:

Vet du om du hade FileVault kryptering aktiverat?

Om du hade det och min gissning var rätt, så kunde du inte logga in igen för när du slängde Bands-mappen så slängde du ALL data i din användarmapp i papperskogen. Det kanske hade gått att återställa igen men krångligt.

Hoppas du kommer igång igen och hittar dina viktigaste filer i backup/ på andra hårddiskar.

Det KAN finnas ett problem till om du ovetande har haft FileVault-kryptering aktiverat. Gamla FileVault1 var nämligen ingen bra lösning tillsammans med TimeMachine i 10.5 Leopard. Backup av hemmappen i krypterad form kunde bara ske när man var utloggad från sitt användarkonto. Det betyder att om man inte hade för vana att logga ur med jämna mellanrum, så satt man med en TimeMachine-backup som kunde vara en kopia på hela datorn UTOM just ens värdefulla data i hemmappen! Hoppas att du inte råkat ut för detta... ✊

Japp, firevault var aktiverat. Som tur är så har jag lagrat det mesta manuellt på en extern hd.
Jag får bara leva med att senaste tidens foton är borta. Kunde varit värre. Priset jag får betala för att va så klantig.
Tack igen för svaret. Du är ett geni.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-07 17:06
Ursprungligen av onnyt:

Imponerande IngoX !!

Ursprungligen av trancesister:

Du är ett geni

Ha ha, tack jag suger åt mig och tar er på orden

Om du ska fortsätta använda macbooken och ändå fått böka med ominstallationer så kan det vara värt att lägga 149 kr på Mac OS X 10.6 Snow Leopard så slipper man missarna som fanns i 10.5

Sedan kan man också fundera på om FileVault behöver aktiveras öht...

Och medan tänkarmössan sitter på huvudet: Hur ser backup-rutinerna ut? Lokalt via TImeMachine och/eller SuperDuper? Off-site med hjälp av Crashplan e.dyl? Jättetråd med många nyttigheter här: http://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av-...

1
Bevaka tråden