Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar minnesplatserna olika bra?!?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en IMac 2011 21,5 tum med ramminne 2x2=4 med 4 minnesplatser.

Det börjar bli hög tid att uppgradera med mer minne då datorn börjar bli väldigt slö.
Efter kontakt med diverse sakkunniga fick jag rådet att använda alla 4 minnesplatser för att
skapa bästa effekt. Innan inköp av kompletterande minnen så testade jag att flytta befintliga minnen
till de två platser som var lediga. Till min stora förvåning förbättrades prestandan bara genom den åtgärd
drastiskt. Datorn fick samma kraft som för 3 år sedan när den var ny.

Nu till min fråga, har minnesplatserna olika kapacitet att utnyttja befintliga minnen eller kan de minnesplatser
som jag kört på de senaste 3 åren blivit slitna och kan därav inte ta vara på kraften i minnet? Frågan är ju rätt intressant
med tanke på hur mycket minneskraft jag skall komplettera med och framförallt i vilka platser jag skall placera dessa.

Med hopp om svar från någon som stött på detta tidigare.

Hälsar

Gulsporren

Med "minnesplatser", menar du då själva RAM-stickorna eller honorna, dvs i där man sätter in sina RAM?

Hur som haver, denna typ av RAM kan du köpa:
http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgra...

Du kanske kan köra på 32GB RAM på den datorn, lite osäker.. Enligt mig räcker 16GB till det mesta.

Ursprungligen av Gulsporren:

...har minnesplatserna olika kapacitet att utnyttja befintliga minnen...

Nej.

Det enda jag kan tänka mig är att det ena minnet inte satt i ordentligt, så att du bara använde 2 GB, inte 2+2.

- På vilket sätt märkte du förbättringen? Hur mätte du skillnaden?
- Gjorde du någon annan förändring samtidigt som du flyttade minnena - t.ex någon uppdatering?
- Hur länge sedan var det du startade om datorn, före minnesflytten?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-06 16:12
Ursprungligen av Gulsporren:

…Nu till min fråga, har minnesplatserna olika kapacitet att utnyttja befintliga minnen eller kan de minnesplatser som jag kört på de senaste 3 åren blivit slitna och kan därav inte ta vara på kraften i minnet?…

Nej, de har alla samma busshastighet.
Nej, minnesplatserna blir inte "slitna". Antingen fungerar de fullt ut, eller så fungerar de inte alls.

Ursprungligen av Gulsporren:

Nu till min fråga, har minnesplatserna olika kapacitet att utnyttja befintliga minnen eller kan de minnesplatser
som jag kört på de senaste 3 åren blivit slitna och kan därav inte ta vara på kraften i minnet?

Varje minnesplats har samma tillgång till minnesbussen, men om du har två likadana minnen på två platser så har de teoretiskt tillgång till dubbel bandbredd (dual channel). Sen i verkligheten så kanske man inte får mer än några procent högre prestanda.

Minnesplatserna ska inte slitas med tiden.

OK, tack för bra svar och tips.
Mest troligt är väl att ett av minnena inte satt riktigt på plats. Det är inte minnet i sig jag funderar över utan minnesplatsen, dvs honan.
Jag tänkte mig en uppgradering till 12 GB. Funkar det att komplettera mina 2x2 med 2x4 eller bör alla minnena ha samma storlek?

//Gulsporren

Ursprungligen av barbapappa_86:

Med "minnesplatser", menar du då själva RAM-stickorna eller honorna, dvs i där man sätter in sina RAM?

Hur som haver, denna typ av RAM kan du köpa:
http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgra...

Du kanske kan köra på 32GB RAM på den datorn, lite osäker.. Enligt mig räcker 16GB till det mesta.

Man kan med fördel undvika minne som är speciellt för Mac. Det finns ingen anledning att köpa dem, det är helt vanligt minne fast dyrare. Inte ens Apple använder dem.

Ursprungligen av Gulsporren:

...Funkar det att komplettera mina 2x2 med 2x4 eller bör alla minnena ha samma storlek?

Det funkar.

1
Bevaka tråden