Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud drive

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fel forum?

Använder iClod Drive för att spara mina Office-dokument, jobbar inte i Keynotes och Apples appar för detta, samt filmer. Fotona som jag har synkat med ex min iPad har sparats utan att jag valt det. Vill inte ha dem i iCloud Drive, men nav Bildströmmen. Är det samma sak vad gäller risk för åtkomst av mina bilder från utomstående part (worst vase såklart).

Ändringar synkas inte mellan de olika enheterna
Hantering av mappar i Documents (Readdle); appen kraschar hela tiden då jag från iCloud-fönstret väljer iCloud Drive uppe i vänstra hörnet.
Textdokument går att titta på, men uppladdade filmer gör att appen kraschar. Har en mapp för dem, men de kanske ska ligga i Apples app Quick time player? Har dem i MPEG4-format konverterade för iOS.
Då jag hanterar iCloud Drive i Findern verkar det som att de filer som ligger där tar fysisk plats på Macen. Detta ville jag undvika eftersom Macens utrymme är begränsat till 256GB och jag har köpt 200GB i iCloud. Jag vet att det även går att hantera via webläsaren.

Suck... Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

iCloud Drive är en synktjänst med begränsad funktionalitet, allt det du har på iCloud Drive finns på din Mac och ta upp utrymme där.
Andra synktjänster som Dropbox/Google Drive har fler möjligheter där du kan välja att inte synka data till din dator som du bara vill ha i molnet och därmed inte ta upp plats på din dator.

Att appen kraschar beror nog mer på appen (i kombination med iCloud Drive), än något annat. Kanske en uppdatering behövs från utvecklaren.

Tack för svar
Ok, misstänkte det. Ganska värdelöst att anv det just nu då om man har lite plats på datorn. Alla foton jag väljer att synka via iTunes, dvs händelser jag skapat i iPhoto, kommer ju ta upp dubbel plats på datorn då om jag fattat rätt. Det som spar plats är väl i så fall på iPaden där jag inte behöver synka de händelser jag vill ha med foton på själva iPaden utan kan ha dem i iCloud Drive istället. Gillar att ha ordnade mappar och foton. Det tar 4-5 GB av min iPad kapacitet på 16, som dessutom äts upp av 'övrigt'...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-03 19:58
Ursprungligen av citygirl76:

Tack för svar
Ok, misstänkte det. Ganska värdelöst att anv det just nu då om man har lite plats på datorn. Alla foton jag väljer att synka via iTunes, dvs händelser jag skapat i iPhoto, kommer ju ta upp dubbel plats på datorn då om jag fattat rätt. Det som spar plats är väl i så fall på iPaden där jag inte behöver synka de händelser jag vill ha med foton på själva iPaden utan kan ha dem i iCloud Drive istället. Gillar att ha ordnade mappar och foton. Det tar 4-5 GB av min iPad kapacitet på 16, som dessutom äts upp av 'övrigt'...

Japp, som att skruva med en hammare - värdelöst. Synk är till för att synka mellan enheter, med hjälp av en molnlagring.
Idén är att om du tar kort med din mobil och synkar till iCloud, så sparas en kopia av bilden dit för att säkerställa att din dator kan få en kopia när den startas upp. Utan iCloud hade båda enheter varit tvungna att ha direktkontant för att kunna synka.

Har du trångt på din dator så behöver du flytta filer till en annan enhet, eller utöka minnet på datorn.
Vilken lösning som passar bäst beror på budget, tillgänglighet, lagring/skriv/läs-kapacitet etc.

-Hur stora filmer lagrar du på iCloud?

Du skriver att du använder MS Office. De har har molnlösning som passar bra med deras mjukvara.

Risken att någon kommer åt dina bilder finns alltid om du har bilder på en uppkopplad enhet, och än mer om bilderna finns lagrade på en molnlösning. Sedan ”The Fappening" förra året har säkerheten höjts, men molntjänsten är lika osäker nu som då om: du har ett enkelt lösenord. (Dvs ett lösen som går att lista ut, tex DinpartnersnamnXX där XX är dennes födelseår). Nu kan man endast gissa fem gånger.

För bästa säkerhet skaffa Tvåstegsverifiering.

Senast redigerat 2015-01-03 20:21

Jag kör nog vidare på min dropbox för dokument och synkar bilder via iCloud och bildströmmen som innan och låter iCloudDrive ligga lite på vänt. De borde ha en egen app för det tycker jag.

Tyvärr har de klyddat till det förfärligt med de nya funktionerna i Bilder med. Man tar bort en bild på iPaden, som då försvinner även ur bilströmmen på iPhonen, men ligger kvar i iPhotos bildström. Skumt! Vet att bildströmmen är 30-dagarsbilder och iCloud är de 1000 senaste, men hur jag än trixar och testar får jag inte ihop det.
Tack för tips i alla fall. Jag ska kolla på tvåstegsverifieringen. Har bara skummat igenom den texten innan och struntat i att sätta mig in i det.

1
Bevaka tråden