Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

internet recovery funkar inte - tips?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att göra en lång historia kort min mac book pro låste sig på juldagen då skärmen blev vit när jag använde den så jagstartade om denmen den vägrar boota. Den sätter igång och visar en processmätare som om en diskkontroll körs. Därefter blir skärmen bara vit. Har försökt köra internet recoverymen inte heller då får jag igång några program, den kopplar upp sig och börjar hämta men sen stannar det bara upp när den ska igång. Nån som har några tips eller ideer på vad man kan prova, får ju tyvärr inte några vettiga felmeddelanden eller liknande.

Edit: Mavericks på en Mac book pro e2011 rör det sig om.

Senast redigerat 2014-12-30 10:35

Vilken dator och vilken version av OSX har du? Du kan alltid testa att boota upp med skicka om du har en gammal Mac.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-30 01:51

Starta upp med CMD-S eller CMD-V?

Ursprungligen av frazze:

Starta upp med CMD-S eller CMD-V?

Hjälper inte, får inte någon vettig info där heller och så fort den ska starta upp det grafiska så blir det vit skärm och häng..Fruktansvärt irriterande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-31 01:44
Ursprungligen av stödberg:

Hjälper inte, får inte någon vettig info där heller och så fort den ska starta upp det grafiska så blir det vit skärm och häng..Fruktansvärt irriterande.

Vad synd. För mig stod det klart att fsck misslyckades under boot och därmed var den SSD-disken körd. Det gick *inte* att utläsa från en stumpar stapel...

Efter att både vanliga OS, Internet Recovery och även en installationsskiva (via USB) alla hängt sig när grafiken ska igång stoppade jag i en linuxdist och körde igång den, inte helt förvånat skiter det sig precis när den ska slå om från VGA grafik till högupplöst. Gör slutsatsen att det är grafikkretsarna som gett upp och således bara att skrota skiten då det tycks vara ett standardfel på Mac Book pro från 2011 som Apple skiter högaktningsfullt i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-31 14:09

Tråkigt slut på året...

Om det är 15" eller 17"-modellen av MBP early 2011 så har den ju både ett integrerat Intel 3000 och ett dedikerat AMD Radeon grafikkort. Vanligtvis startar datorn från det strömsnålare integrerade och växlar över till AMD-kortet först när det krävs mer kraft. Däremot används alltid AMD-kortet så länge en extern skärm är inkopplad. Så det kan bara värt att testa om det bara är den integrerade grafiken som bränt och det kanske går att starta med en extern skärm inkopplad.

Är det 13"-modellen så finns bara ett grafikkort.

Ursprungligen av IngoX:

Tråkigt slut på året...

Om det är 15" eller 17"-modellen av MBP early 2011 så har den ju både ett integrerat Intel 3000 och ett dedikerat AMD Radeon grafikkort. Vanligtvis startar datorn från det strömsnålare integrerade och växlar över till AMD-kortet först när det krävs mer kraft. Däremot används alltid AMD-kortet så länge en extern skärm är inkopplad. Så det kan bara värt att testa om det bara är den integrerade grafiken som bränt och det kanske går att starta med en extern skärm inkopplad.

Är det 13"-modellen så finns bara ett grafikkort.

Det är 15 modellen och det är Radeon kretsarna som gett upp som det verkar. Tog bort drivrutinerna och då startar den med Intel kretsarna men den är ju helt oanvändbar. Tyvärr kostar det en rejäl slant att byta moderkort så det är nog inte lönt utan det blir till att köpa nytt. Blir dock inget med ett äpple på då det är tredje gången i rad jag råkar ut för bärbara från dem som lägger av långt innan de borde. Tråkigt men sånt är livet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-02 21:22
Ursprungligen av stödberg:

Det är 15 modellen och det är Radeon kretsarna som gett upp som det verkar. Tog bort drivrutinerna och då startar den med Intel kretsarna men den är ju helt oanvändbar. Tyvärr kostar det en rejäl slant att byta moderkort så det är nog inte lönt utan det blir till att köpa nytt. Blir dock inget med ett äpple på då det är tredje gången i rad jag råkar ut för bärbara från dem som lägger av långt innan de borde. Tråkigt men sånt är livet.

Ja, det är ett tråkigt och tyvärr vanligt fel på 2010-2011 MBP. Min spekulation att det kunde vara den integrerade grafiken som fallerade var ju ganska osannolik.

Här rapporterar en 99mac:are om en ovanlig success-story gentemot Apple, men jag ska inte locka dig till strid mot väderkvarnar, utan inställningen "tråkigt men livet går vidare" är nog tyvärr bäst för blodtrycket och hälsan...
Datorn får pensioneras som jukebox eller något annat okvalificerat.

1
Bevaka tråden