Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minecraft endast via LAN inte Internet, hur?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-30 10:54

Nätverk är inte min starka sida så jag ställer en fråga här ifall någon kan hjälpa mej...

Mina tre barn spelar Minecraft på varsin Mac här hemma (min son har skapat servern och skött allt) men jag tror att de kör allt via Internet, alltså alla går ut på Internet via routern och tillbaka in för allt, vilket känns tämligen korkat.

Finns det ett enkelt sätt att skapa ett enbart internt nätverk så att de kan koppla upp sej mot varandra utan att koppla mot Internet?

Jag tror jag har en vanlig switch liggande. Kan man använda den?
Jag fattar terminologin och konceptet men inte så kunnig i detaljerna...

Detta beskriver hur man sätter upp ett lokalt multiplayer, http://www.howtogeek.com/school/htg-guide-to-...

Eller detta kanske (möjligen det är samma sak, aldrig kört minecraft.. );

Barnen kör via LAN hemma - tämligen okomplicerat. Dock så måste ju Minecraft i sig självt alltid vara uppkopplad till Internet för att fungera. Har inget med själva LAN-spelandet att göra. Så det barnen kör hemma hos dig verkar vara fullständigt normalt.

LAN är lokalt inom. Klickar man Open LAN (eller vad det heter) så "delar man ut" sitt spel till andra på samma lokala nät. Man behöver ingen Minecraft-server för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-30 11:37
Ursprungligen av johan_tanying:

Barnen kör via LAN hemma - tämligen okomplicerat. Dock så måste ju Minecraft i sig självt alltid vara uppkopplad till Internet för att fungera. Har inget med själva LAN-spelandet att göra. Så det barnen kör hemma hos dig verkar vara fullständigt normalt.

Så själva spelandet går bara via min Airport och inte ut över nätet?

När de startar sitt spel så syns en massa olika servrar på Internet vilket fick mej att känna att de spelar via Internet...

Det hela gäller hastighet/bandbredd.

För att köra en server över internet behöver man väl betala extra pengar (realms eller vad det heter)? LAN är gratis.

Startskärmen -> Flerspelarläge (EJ Minecraft Realms) -> Anslut till server (letar efter andra datorer på ditt LAN) alt Lägg till server (skapa en server på ditt LAN). Om spelaren tidigare anslutit till en internetserver (typ Blockholm som fanns förr) syns det i listan ovanför knapparna. Du kan dock inte skapa en dylik internetserver utan att ha betalat extra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-30 12:32
Ursprungligen av johan_tanying:

För att köra en server över internet behöver man väl betala extra pengar (realms eller vad det heter)? LAN är gratis.

Startskärmen -> Flerspelarläge (EJ Minecraft Realms) -> Anslut till server (letar efter andra datorer på ditt LAN) alt Lägg till server (skapa en server på ditt LAN). Om spelaren tidigare anslutit till en internetserver (typ Blockholm som fanns förr) syns det i listan ovanför knapparna. Du kan dock inte skapa en dylik internetserver utan att ha betalat extra.

Så om jag förstår det rätt så går all tung trafik bara inom vårt LAN och inte ut?

De använder även Skype eftersom de inte sitter i samma rum, men där vet jag att det går via Internet. Om det inte finns en bra enkel lösning för deras snack lokalt...?

Ursprungligen av TureB:

Så om jag förstår det rätt så går all tung trafik bara inom vårt LAN och inte ut?

De använder även Skype eftersom de inte sitter i samma rum, men där vet jag att det går via Internet. Om det inte finns en bra enkel lösning för deras snack lokalt...?

Ja precis, man ansluter lokalt inom sitt LAN bara.
Vet ingen bra LAN-lösning som skulle vara ett vettigt alternativ till Skype.

Skype om deltagarna har blandat PC och Mac. FaceTime om alla har Mac (då faceTime är robustare enligt min erfarenhet).

Lokal videochat finns kanske...alltså en som inte använder server uppe i molnet - men jag känner inte till något sådant (om man inte vill använda skärmdelning och det sonkar ju ner datorerna rejält och är overkill för videosamtal).

Kör man FaceTime inom samma LAN så skulle det inte förvåna mig om videochat går över LAN och endast LAN - bara identifikation använder internet (till Apples servrar). Detta sker då automatiskt. Kanske har Skype detta också. Men jag bara spekulerar - jag vet att om man t.ex. skyfflar filer med DropBox mellan datorer på samma LAN så går det inte över internet utan bara likalt LAN (och snabbt så klart :-). I DropBox måste man dock aktivera denna funktion i inställningar - har Apple detta för t.ex. FaceTime så är det nog automatiskt och kräver ingen inställning då Apple undviker sådant i möjligaste mån (reducerar förvirring hos allmänheten - en affärsidé :-).
AirDrop är ju också lokalt så tekniken finns nog djupt inne i OSX. Orkar inte orkar nu...och FaceTime brukar vara så bra över internet så man kanske inte ser skillnad om det kranas via LAN

Ursprungligen av TureB:

Så om jag förstår det rätt så går all tung trafik bara inom vårt LAN och inte ut?

De använder även Skype eftersom de inte sitter i samma rum, men där vet jag att det går via Internet. Om det inte finns en bra enkel lösning för deras snack lokalt...?

Kanske mumble?

Ja, testa Mumble. Open Source. Går att få låg latency på LAN. http://wiki.mumble.info/wiki/Main_Page

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kanske mumble?

1
Bevaka tråden