Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FD Windowsanvändare

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas jag valt rätt forum och att mina frågor tas emot utan utskällning. Jag har sökt runt nätet och hittat en del men vill gärna ha "experthjälp" från vana svenska användare.

Jag gick från Windows till Mac under julhelgen... allt pga en slump. Men ack vilken trevlig överraskning det var. Jag anser mig själv vara en windowsanvändare med höga kunskaper och en linuxanvändare med lagom kunskaper. Men efter 30 minuter bakom en Macbook Pro så är jag såld... 25 år bortkastade i Windowsträsket

Har några frågor som jag hoppas få bra tips och svar på. Dessa kommer här:

1:

Använder WinRAR sedan många år. OSX har en bra uppackare inbyggt men jag vill gärna känna igen mig lite mer... få något mer översiktligt. På Rarlabs hemsida så verkar bara RAR finnas som "command line only". Detta innebär att det inte finns något gränssnitt? Finns det något liknande WinRAR till OSX och då helst på svenska?

2:

Har just nu Bittorrent i Macen. Funkar ok men jag får notiser om uppdateringar som sedan inte går att installera. Finns det en enkel och bra torrentklient till OSX som tar magnetlänkar och gärna på svenska?

3:

Finns det någon app eller ett program som gör att man kan modifiera utseendet i OSX? Jag ÄLSKAR utseendet men pillar gärna med ikoner osv. Skulle bl a gärna vilja ha en "vanlig" bakgrund på inloggningsskärmen istället för den suddade varianten som ska föreställa min vanliga bakgrund (Yosemite)

4:

iTunes... har använt det i Windows för att synka musik och annat till telefoner, paddor och ipods. Tyckte det kunde bli trevligt att använda det där det är tänkt... i en Mac. Men jag får spader! Var ska jag importera/kopiera/placera musiken? Kan jag välja att bara få importerat till "mappar" så att inte iTunes själv sorterar till höger och vänster? Jag har många samlingsalbum och då blir det ett saligt virrvarr kring hela biblioteket, då 20-25 låtar från samma album sorteras upp i lika många artister med bara ett spår. Har börjat använda VOX för att kunna sortera som jag själv vill... men vill ju gärna använda iTunes.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-29 14:27
Ursprungligen av Manneman:

Hej!

Hoppas jag valt rätt forum och att mina frågor tas emot utan utskällning. Jag har sökt runt nätet och hittat en del men vill gärna ha "experthjälp" från vana svenska användare.

Jag gick från Windows till Mac under julhelgen... allt pga en slump. Men ack vilken trevlig överraskning det var. Jag anser mig själv vara en windowsanvändare med höga kunskaper och en linuxanvändare med lagom kunskaper. Men efter 30 minuter bakom en Macbook Pro så är jag såld... 25 år bortkastade i Windowsträsket

Har några frågor som jag hoppas få bra tips och svar på. Dessa kommer här:

1:

Använder WinRAR sedan många år. OSX har en bra uppackare inbyggt men jag vill gärna känna igen mig lite mer... få något mer översiktligt. På Rarlabs hemsida så verkar bara RAR finnas som "command line only". Detta innebär att det inte finns något gränssnitt? Finns det något liknande WinRAR till OSX och då helst på svenska?

2:

Har just nu Bittorrent i Macen. Funkar ok men jag får notiser om uppdateringar som sedan inte går att installera. Finns det en enkel och bra torrentklient till OSX som tar magnetlänkar och gärna på svenska?

Program som jag använder:

1. The Unarchiver
2. Transmission

Ursprungligen av mattiL:

Program som jag använder:

1. The Unarchiver
2. Transmission

Tack för ditt svar!

The Unarchiver är ju den som är "inbyggd" väl?
Transmission har jag nu plockat hem och tittar närmare på. Den är ju flitigt använd i Ubuntu. Skulle dock gärna vilja ha ett med svenskt språkpaket...

Ursprungligen av Manneman:

Tack för ditt svar!

The Unarchiver är ju den som är "inbyggd" väl?
Transmission har jag nu plockat hem och tittar närmare på. Den är ju flitigt använd i Ubuntu. Skulle dock gärna vilja ha ett med svenskt språkpaket...

Nej, The Unarchiver hittar du tex i app store.

+1 för transmission.

Gällande iTunes så "tänker du fel", låt iTunes sortera musiken åt dig. Saknar din musik rätt info så kan du givetvis editera datan, så som namn på album, artist mm. För att importera så är det "drag and drop" som funkar bäst enligt mig själv.

Ursprungligen av Manneman:

...så att inte iTunes själv sorterar till höger och vänster?...

Det finns en inställning som gör att iTunes inte flyttar och döper om musikfilerna. Men använd inte den. Jag tror att nästan alla här skulle rekommendera att låta iTunes sköta sorteringen.

Ursprungligen av Manneman:

...Jag har många samlingsalbum och då blir det ett saligt virrvarr kring hela biblioteket...

Kryssa för "Albumet är en samling..." på de låtarna, så läggs låtarna i samma mapp.

Kul, och välkommen!

4. Låt iTunes göra jobbet så slipper du bli galen. Se till att tagga musiken rätt, så blir det rätt.
Dvs, är det ett samlingsalbum så tagga det som ett samlingsalbum. Annars blir det precis som du beskriver... Och det går att ändra detta i efterhand, då flyttar iTunes om filerna "helt magiskt"...
Eller som det heter i branschen: Skit in = Skit ut.

Själv tycker jag det är underbart att iTunes hanterar allt detta, och det handlar nog om att dels våga iTunes ta kontrollen, men också att vara lite databasskadad och faktiskt tagga allt korrekt.
Och gillar man inte iTunes ändå så finns det säkert hundra alternativ.

PS. I iTunes Inställningar > Avancerat finns det två kryssrutor man kan kryssa ur om man själv vill ha kontroll; "Ordna mappen..." och "Kopiera filer..."

Transmission funkar ju jättebra! Så det kan jag nog vänja mig med.

iTunes har jag suttit med ikväll och med lite tålamod och de tipsen jag fick här så blir det ju skitbra! Tack och lov så har jag haft rätta taggar på min musik och ändå verkar det vara riktigt enkelt att ändra både på album och enstaka låtar.

Hur är det med UI-moddning? Om jag vill byta ikoner osv? Vad använder jag mig av?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-12-29 21:59
Ursprungligen av Manneman:

Använder WinRAR sedan många år. OSX har en bra uppackare inbyggt men jag vill gärna känna igen mig lite mer... få något mer översiktligt. På Rarlabs hemsida så verkar bara RAR finnas som "command line only". Detta innebär att det inte finns något gränssnitt? Finns det något liknande WinRAR till OSX och då helst på svenska?

UnrarX gillar jag, men den packar bara upp filen, du kan inte använda den som tex "Utforskaren" och bläddra runt i en fil. Annars finns väl 7zip för mac med och det är ju en kompetent historia.

Ursprungligen av Manneman:

Har just nu Bittorrent i Macen. Funkar ok men jag får notiser om uppdateringar som sedan inte går att installera. Finns det en enkel och bra torrentklient till OSX som tar magnetlänkar och gärna på svenska?

Transmission som många andra har rekommenderat brukade tidigare ta mer och mer resurser av mitt system tills det blivit obrukbart. Nu är det något år sedan jag testade senast men nuförtiden kör jag µTorrent vilket jag tycker funkar kanon. Kan vara ett alternativ.

Ursprungligen av Manneman:

Finns det någon app eller ett program som gör att man kan modifiera utseendet i OSX? Jag ÄLSKAR utseendet men pillar gärna med ikoner osv. Skulle bl a gärna vilja ha en "vanlig" bakgrund på inloggningsskärmen istället för den suddade varianten som ska föreställa min vanliga bakgrund (Yosemite)

Ja, det finns några program för att redigera ikoner osv men jag har inte koll på dem. För låsskärmen kanske Tinkertool eller liknande kan funka. Jag har som sagt inte testat så jag vet inte.

Ursprungligen av Manneman:

iTunes... har använt det i Windows för att synka musik och annat till telefoner, paddor och ipods. Tyckte det kunde bli trevligt att använda det där det är tänkt... i en Mac. Men jag får spader! Var ska jag importera/kopiera/placera musiken? Kan jag välja att bara få importerat till "mappar" så att inte iTunes själv sorterar till höger och vänster? Jag har många samlingsalbum och då blir det ett saligt virrvarr kring hela biblioteket, då 20-25 låtar från samma album sorteras upp i lika många artister med bara ett spår. Har börjat använda VOX för att kunna sortera som jag själv vill... men vill ju gärna använda iTunes.

Instämmer i de andras förslag. Släpp kontrollen! Jag kände precis som du 2003 när jag switchade, både för musiken i iTunes och bilderna i iPhoto. Men du måste fundera över om det är filerna eller musiken som är det viktiga. Dra och släpp ett samlingsalbum i taget så är det enkelt att markera rätt filer och välja att de ingår i samma samlingsalbum. Har du album som spänner över flera skivor så bör du inte missa att fylla i vilken skiva spåren ligger på.

1
Bevaka tråden