Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mail i Yosemite efter tvåstegsverifiering av Gmail

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, aktiverade tvåstegsverifiering av min gmail. Använder den på min macbook pro samt på arbetet. Aktiverade även applösenord för att Mail via min Mac skulle få åtkomst till Google-kontot även efter.

Efter detta kan jag ta emot mail men när jag ska skicka får jag felmeddelandet:
Kan inte skicka brev med servern Gmail
SMTP-anslutning till servern ”smtp.gmail.com” misslyckades.

Välj en annan utgående e-postserver från listan nedan eller klicka på ”Försök senare” om du vill spara brevet i utkorgen tills det kan skickas.

Skickar från: xxxx xxx <[email protected]>

Mycket tacksam för hjälp med det
Med vänlig hälsning,
David

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-29 12:04
Ursprungligen av Davidl76:

Hej, aktiverade tvåstegsverifiering av min gmail. Använder den på min macbook pro samt på arbetet. Aktiverade även applösenord för att Mail via min Mac skulle få åtkomst till Google-kontot även efter.

Efter detta kan jag ta emot mail men när jag ska skicka får jag felmeddelandet:
Kan inte skicka brev med servern Gmail
SMTP-anslutning till servern ”smtp.gmail.com” misslyckades.

Välj en annan utgående e-postserver från listan nedan eller klicka på ”Försök senare” om du vill spara brevet i utkorgen tills det kan skickas.

Skickar från: xxxx xxx <[email protected]>

Mycket tacksam för hjälp med det
Med vänlig hälsning,
David

Om jag inte minns fel så kräver gmails smtp-server inloggning, så du behöver sätta applösenordet på den också om den ska användas till och skicka mail. Det ska gå bra med samma applösenord som du har på mailen.

Ursprungligen av mattiL:

Kanske detta är användbart:
https://support.google.com/mail/answer/117327...

Hej tack för svaret men som jag skrev så har jag använt mig av appspecifikt lösenord, samma som din länk. Det konstiga är att jag kan ta emot mail men inte maila iväg. Borde inte gå överhuvudtaget tycker jag om applösenordet inte fungerade. Det är just utgående som inte fungerar efter införande av tvåstegsverifieringen.

Ursprungligen av Mikael E:

Om jag inte minns fel så kräver gmails smtp-server inloggning, så du behöver sätta applösenordet på den också om den ska användas till och skicka mail. Det ska gå bra med samma applösenord som du har på mailen.

Funkade

Tack för svaren från er båda!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-26 19:39

Hej. Har en splitt ny helt ren iMac med senaste OSX. Vill sätta igång min gmail. Men när jag väljer Google som konto så säger den att jag har ogiltiga certifikat och/eller proxy-problem. Och stänger sedan ner mail-appen. Men jag har ju knappt rört i inställningar mm. har googlat en hel del samt sökt här, men nada.

Ursprungligen av c5j:

Hej. Har en splitt ny helt ren iMac med senaste OSX. Vill sätta igång min gmail. Men när jag väljer Google som konto så säger den att jag har ogiltiga certifikat och/eller proxy-problem. Och stänger sedan ner mail-appen. Men jag har ju knappt rört i inställningar mm. har googlat en hel del samt sökt här, men nada.

Säger den det när du väljer "klar" eller motsvarande? I programmet Mail? Kommer du åt din gmail via webbläsaren?

Vad har du angett som inställningar? Inkommande och utgående server mm?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-27 12:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Säger den det när du väljer "klar" eller motsvarande? I programmet Mail? Kommer du åt din gmail via webbläsaren?

Vad har du angett som inställningar? Inkommande och utgående server mm?

Tack för svar. Den säger inget, eftersom jag kommer bara så långt som att starta Mail sen välja Google i listan över förvalda operatörer (Yahoo mm), sen kommer rutan upp "Osäkert certifikat eller proxy inställningar", man klickar OK sen stänger Mail ner. Väljer man "övrigt" så kommer man till rutan där man själv får skriva in IMAP-server mm. Men då funkar inte inlogg och man får istället ett mail (på webbmailen då) att ett "försök" har gjorts att komma åt mailen via ett osäkert program.

Ursprungligen av c5j:

Tack för svar. Den säger inget, eftersom jag kommer bara så långt som att starta Mail sen välja Google i listan över förvalda operatörer (Yahoo mm), sen kommer rutan upp "Osäkert certifikat eller proxy inställningar", man klickar OK sen stänger Mail ner. Väljer man "övrigt" så kommer man till rutan där man själv får skriva in IMAP-server mm. Men då funkar inte inlogg och man får istället ett mail (på webbmailen då) att ett "försök" har gjorts att komma åt mailen via ett osäkert program.

Kan vara värt att läsa:
https://discussions.apple.com/thread/7250716?...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-27 15:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Läst den (innan jag skrev här) och gjort alla förslag men... icket.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-27 16:40

Äh gick runt problemet med min fasta nätverksanslutning och kopplade telefonen till iMacen, internetdelade, lade till kontot, satte tillbaka vanliga nätverket. Ändå irriterande att en "ren" mac inte kan koppla upp mot Google på ett enklare sätt.

Ursprungligen av c5j:

Äh gick runt problemet med min fasta nätverksanslutning och kopplade telefonen till iMacen, internetdelade, lade till kontot, satte tillbaka vanliga nätverket. Ändå irriterande att en "ren" mac inte kan koppla upp mot Google på ett enklare sätt.

Har aldrig varit några problem för mig så det måste varit något lokalt som fått en fis på tvären.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-30 12:49
Ursprungligen av c5j:

Äh gick runt problemet med min fasta nätverksanslutning och kopplade telefonen till iMacen, internetdelade, lade till kontot, satte tillbaka vanliga nätverket. Ändå irriterande att en "ren" mac inte kan koppla upp mot Google på ett enklare sätt.

Vilken Internetoperatör är din Mac ansluten till? Får du ett "skarpt" IPnummer från denne, eller ett NATat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-30 13:26
Ursprungligen av c5j:

Äh gick runt problemet med min fasta nätverksanslutning och kopplade telefonen till iMacen, internetdelade, lade till kontot, satte tillbaka vanliga nätverket. Ändå irriterande att en "ren" mac inte kan koppla upp mot Google på ett enklare sätt.

Jag måste nog få säga emot: det enda som du ändrar med det som du beskriver är din Internet-förbindelse mellan din dator och Internet. Det är dock precis samma Mac i båda fallen. Alltså bör du vara lite försiktig med att döma ut din dator. Felet är fortfarande kvar hos din ISP för den fasta Internet-anslutningen.

Och för att vara lite etta tydlig: alla förbindelser över din fasta Internet-anslutning som innebär att man vill kolla upp (troligen) Verisign-baserade certifikat kommer att misslyckas på samma sätt som nu. Det är alltså inte knutet till ditt mail-program, det vara bara den aktiviteten som triggade felet.

1
Bevaka tråden