Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorskrävande insticksfiler i Safari som pekar mot Dustin

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Safari 8.02 startar det alltid insticksfiler som pekar mot www.dustin.se trots att jag inte besöker webbplatsen. De kräver 100% processorkraft, ibland är det två processer parallellt som drar 200 % tillsammans. Min Macbook Pro dräneras på batteritid och blir varm. Oerhört irriterande.

Har provat med att stänga av tillägg och ta bort webbplatsdata i Safari, men det hjälper inte. Har även testat om det finns adware i datorn med hjälp av AdwareMedic, men inte funnit något. Ibland finns det annonser från Dustin på webbsidorna jag besöker, ibland inte. Vad kan detta bero på och vad mer kan man göra?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-28 22:17

Lägg in en Flash-blockerare (plugin) i Safari, till exempel ClickToFlash, det tror jag hjälper.

Ursprungligen av mattiL:

Lägg in en Flash-blockerare (plugin) i Safari, till exempel ClickToFlash, det tror jag hjälper.

Har redan ClickToFlash installerat. Funkar inte. Provat att stänga av och sätta på detta plugin, men det gör ingen skillnad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte heller detta hjälpte, men Safari-tillägget hade en välgörande effekt. Skön att slippa alla annonser! Tack för tipset. Provade nyss att plocka bort alla inställningsfiler från mappen Inställningar i biblioteket (.plist-filer). Det verkar göra susen.

Bifogar en skärmdump där ni ser att Dustins webbplats krävde två processer á 100 % kraft. Men som sagt, nu har det inte inträffat igen, peppar, peppar.

Rensa cookies.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Rensa cookies.

Hade gjort det också, men problemet verkade snarare bero på korrupta inställningsfiler i Safari.

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Hade gjort det också, men problemet verkade snarare bero på korrupta inställningsfiler i Safari.

Äh, problemet återkom igen efter ett tag. Är Safari 8.02 plågat av buggar? Ser att andra också haft problem med senaste versionen av Safari. Får väl gå över till Firefox eller Chrome under tiden Apple fixar detta. Vet någon hur man importerar Safari-bokmärken i Firefox?

Eller så får jag väl avinstallera Safari och installera på nytt.

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Äh, problemet återkom igen efter ett tag. Är Safari 8.02 plågat av buggar? Ser att andra också haft problem med senaste versionen av Safari. Får väl gå över till Firefox eller Chrome under tiden Apple fixar detta. Vet någon hur man importerar Safari-bokmärken i Firefox?

Eller så får jag väl avinstallera Safari och installera på nytt.

Såg att Google Chrome har en enkel funktion för att importera Safari-bokmärken. Så det får bli Chrome framöver tills en ny version av Safari ges ut.

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

...Är Safari 8.02 plågat av buggar...

Att (medvetet eller omedvetet) installera tillägg till Safari kan väl knappast klassas som buggar i Safari.

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

...tills en ny version av Safari ges ut...

Hur ska en ny version av Safari hjälpa mot att du har fått in något annonsskräp?

Det här handlar nog bara om att städa bort rätt saker. En kombination av Adwaremedic, rätt filterinställningar i Adblock Plus, avinstallera tillägg och spärra cookies bör räcka långt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att (medvetet eller omedvetet) installera tillägg till Safari kan väl knappast klassas som buggar i Safari.

Hur ska en ny version av Safari hjälpa mot att du har fått in något annonsskräp?

Det här handlar nog bara om att städa bort rätt saker. En kombination av Adwaremedic, rätt filterinställningar i Adblock Plus, avinstallera tillägg och spärra cookies bör räcka långt.

Jag har provat alla ovanstående metoder utan resultat. Rubriken är kanske missvisande. Har förmodligen inte med någon insticksfil att göra. Det var min egen tolkning när jag tittade i Aktivitetskontroll. Något triggar processorkrävande processer i Safari, men jag vet inte vad. Frustrerande. Så tills vidare får Chrome vara min primära webbläsare.

Saxat från en annan tråd:

"För mig löstes problemet genom att bocka av rutan "Läs in bästa träff i bakgrunden".
Denn ruta hittar man under Safari -> inställningar -> sök."

Ursprungligen av Niklasinorr:

Saxat från en annan tråd:

"För mig löstes problemet genom att bocka av rutan "Läs in bästa träff i bakgrunden".
Denn ruta hittar man under Safari -> inställningar -> sök."

Tack för tipset, men nej... löste det icke för mig.

En chansning, men har du testat http://www.adwaremedic.com/index.php?

Ursprungligen av barbapappa_86:

En chansning, men har du testat http://www.adwaremedic.com/index.php?

Se inlägg 1.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En chansning, men har du testat http://www.adwaremedic.com/index.php?

Ja, inga adware i datorn.

Rotade omkring i biblioteket och plockade bort några insticksfiler i mappen Internet Plug-ins, vilket verkar ha fått effekt. Troligen hade det med Flash-pluginet att göra. Nu har problemet inte återkommit på ett dygn. Tidigare räckte det med 5 minuters användning innan datorfläkten drog igång. Håller tummarna!

Jag tror att Safari försöker snabba upp sidorna genom att gå igenom våra länkar i bokmärke och skapa cache. Jag sökte up dustin och tar bort den ifrån bokmärke. Startar om Safari, då försvann problemet för mig. Misstänker URL pekar mot något tracker på server sidan som håller igång min CPU.

Jag har också det där då och då - det måste vara en Safari-bug. Det sker med helt plugfritt Safari och adware ren dator också. På alla Macar jag använder. Bug.

Ursprungligen av hovsten:

Jag tror att Safari försöker snabba upp sidorna genom att gå igenom våra länkar i bokmärke och skapa cache. Jag sökte up dustin och tar bort den ifrån bokmärke. Startar om Safari, då försvann problemet för mig. Misstänker URL pekar mot något tracker på server sidan som håller igång min CPU.

Tack för tipset. Problemet har återkommit för mig. Ska prova med att ta bort Dustin från mina bokmärken.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har också det där då och då - det måste vara en Safari-bug. Det sker med helt plugfritt Safari och adware ren dator också. På alla Macar jag använder. Bug.

Intressant att veta.

1
Bevaka tråden