Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vectorisera bild ur en 3D animering utan att förlora i kvalitet?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag blev förvånad när jag fick höra att en 3D bild med dess djup inte ser lika perfekt ut efter att man gör om den till en vectoriserad bild.
I de flesta 3D program kan man spara projekt som Video H264 AVI eller som bilder, exempelvis .Png (Men) om man vill använda bilden som logga så ser den bättre ut om man först vectoriserar den. (Plattar till den) Det förstår jag inte, det borde vara tvärtom.
Att ett 3D program med alla snofsiga färgsättningar Car Paint, HDR Lights och andra specialeffekter, få med detta när man konverterar till en bild låter för mig rimligt 2014/2015 och som nog är ett krav från de flesta, därför undrar jag om det finns ett program som tar hänsyn till detta när man konverterar till en bild (vectoriserad eller inte) med bibehållen kvalitet.

Jag tror inte det går, men ni kanske har en lösning.
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-25 19:30

Först bör man definiera vad man menar med bättre.

Nja, jag tycker nog att jag förklarat tillräckligt så den som kan detta borde kunna lista ut vad det är jag är ute efter.

Jag kan omformulera frågan. Vilket program använder proffsen när dom gör en vectoriserad logga med 3D känsla så den ser ut som ett färgfoto.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-25 22:01

Jag har själv svårt att se hur en vektoriserad logotyp ska se ut som om den vore ett fotografi.

Du kanske har några exempel så vi får se vad du menar?

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...en vectoriserad logga med 3D känsla så den ser ut som ett färgfoto.

Objekten i ett 3D-program är väl redan vektorer. Och att vektorisera de vektorobjekten - och då få med specialeffekterna - låter sig nog inte göras.

Det låter mer som att det handlar om att du vill ta en stillbild ur något animerat – inte att vektorisera.

Och jag håller med föregående talare - ett exempel hade nog hjälpt.

Senast redigerat 2014-12-25 22:26
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Hej.
Jag blev förvånad när jag fick höra att en 3D bild med dess djup inte ser lika perfekt ut efter att man gör om den till en vectoriserad bild.
I de flesta 3D program kan man spara projekt som Video H264 AVI eller som bilder, exempelvis .Png (Men) om man vill använda bilden som logga så ser den bättre ut om man först vectoriserar den. (Plattar till den) Det förstår jag inte, det borde vara tvärtom.
Att ett 3D program med alla snofsiga färgsättningar Car Paint, HDR Lights och andra specialeffekter, få med detta när man konverterar till en bild låter för mig rimligt 2014/2015 och som nog är ett krav från de flesta, därför undrar jag om det finns ett program som tar hänsyn till detta när man konverterar till en bild (vectoriserad eller inte) med bibehållen kvalitet.

Jag tror inte det går, men ni kanske har en lösning.
Tack på förhand.

OK. Tack för hjälpen. I ett annat forum bad en man att få en kort namnlogga i rött och guld gjord med transparant bakgrund. Visst det hade jag gjort 100 gånger innan så det tog mig typ 15 minuter. För att göra den extra flådig lade jag dit glossy plastic och glossy gold. Texten extrudade jag 25. Lade dit 3 lampor på lämplig plats och avstånd. För att få upp rätt lyster lade jag in en HDR. Jag renderade ut den som en .png. Jag blev jättenöjd med resultatet likaså beställaren, men proffsen(Gaphalsarna) som såg loggan dom gapskrattade och menade på att man gör bara inte en logga i ett animeringsprogram. Man menade på att dom gör man i ett vectorprogram. Jag häpnade???? Jag har bara använt vektor när jag vill leka med svart/vitt. En menade på att man "Aldrig gör loggor i 3D" utan de måste alltid vara platta. Jag häpnade ännu mer????
Jag lämnade forumet för alltid.

Här kommer frågan en gång till.

Om ett proffs får i uppdrag att göra en namnlogga i rött och guld med transparant bakgrund, vad använder han för program och vilka färger/material använder han.

Här är en bild på två tidigare loggor jag gjort. Kameraplaceringarna är som ni ser i stor vinkel mot loggorna. Den loggan jag pratar om lade jag också kameran lite på sidan, men ytterst lite, så man kan få en antydan om 3D, men kameran kan man ju flytta på.
http://s28.postimg.org/yi4ssybr1/Loggor.png

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...men proffsen(Gaphalsarna) som såg loggan dom gapskrattade och menade på att man gör bara inte en logga i ett animeringsprogram...
...man "Aldrig gör loggor i 3D" utan de måste alltid vara platta. Jag häpnade ännu mer????
Jag lämnade forumet för alltid....

Det du har gjort kan inte göras i ett vektorprogram. Det du har gjort kan inte sparas på något annat sätt än som en bild (t.ex png eller jpg). Det du har gjort funkar inte att vektorisera.

Du får nog bara acceptera att det är två helt olika saker.
- Vill man göra loggor på ditt sätt så använder man ett 3D-program, och exporterar ut det som en bild i lämplig storlek efter behov.
- Vill man göra loggor på ett mer traditionellt sätt, så använder man ett vektorprogram (typ Illustrator), och exporterar t.ex. en PDF som kan storleksförändras fritt.

I princip håller jag med "gaphalsarna" om att ditt sätt är fel, men så länge beställaren är nöjd så finns det ju egentligen inget rätt eller fel sätt.

Allt beror ju egentligen på vad loggan ska användas till. De exempel som du visade är kanske inte så lämpliga för en dagstidningsannons, eller ett brevpapper. Men i andra sammanhang funkar det kanske alldeles utmärkt med 3D och ljuseffekter.

Senast redigerat 2014-12-25 23:54
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Hej.
Jag blev förvånad när jag fick höra att en 3D bild med dess djup inte ser lika perfekt ut efter att man gör om den till en vectoriserad bild.
I de flesta 3D program kan man spara projekt som Video H264 AVI eller som bilder, exempelvis .Png (Men) om man vill använda bilden som logga så ser den bättre ut om man först vectoriserar den. (Plattar till den) Det förstår jag inte, det borde vara tvärtom.
Att ett 3D program med alla snofsiga färgsättningar Car Paint, HDR Lights och andra specialeffekter, få med detta när man konverterar till en bild låter för mig rimligt 2014/2015 och som nog är ett krav från de flesta, därför undrar jag om det finns ett program som tar hänsyn till detta när man konverterar till en bild (vectoriserad eller inte) med bibehållen kvalitet.

Jag tror inte det går, men ni kanske har en lösning.
Tack på förhand.

Tack Jesper. Då har dom tydligen rätt enligt dig. Jag har aldrig arbetat i illustrator men det kan ju inte vara någon direkt skillnad vilket vektorprogram man använder.

Syftet med en logga som man visar alla, är väl att denskall se ut som ett färgfoto. Det gör man inte om bilden är gjord i ett vektorprogram som någon i tråden håller med mig om.

Min vektorbild på ett flygplan ser väldigt grynigt ut och skulle inte platsa som logga hos mig.

Tack.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Syftet med en logga som man visar alla, är väl att denskall se ut som ett färgfoto...

Nej, det är inte syftet. Det är nog extremt sällan man vill att en logga ska se ut som ett foto.

I vissa fall lägger man kanske in loggan i något som kan se ut som ett foto. Men själva loggan ser (nästan) aldrig ut som ett foto.

PS. Varför citerar du dig själv varje gång du svarar? Känns lite onödigt att ha med hela ditt första inlägg en gång till i varje nytt inlägg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-26 00:11

Det är nog olika definitioner på "logga". Väldigt få loggor enligt mej ser ut som färgfoto. När jag tänker på logga ser jag mer SEBs logga, Försäkringskassan, mitt landsting (ÖLL) t ex. Eller 99macs logga. Inga "foton".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-26 05:24
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Tack Jesper. Då har dom tydligen rätt enligt dig. Jag har aldrig arbetat i illustrator men det kan ju inte vara någon direkt skillnad vilket vektorprogram man använder.

Syftet med en logga som man visar alla, är väl att denskall se ut som ett färgfoto. Det gör man inte om bilden är gjord i ett vektorprogram som någon i tråden håller med mig om.

Min vektorbild på ett flygplan ser väldigt grynigt ut och skulle inte platsa som logga hos mig.

Tack.

Jag ser då ingen vektorbild på ett flygplan. Jag ser ett renderat flygplan (framför en fotograferad bakgrund?) samt ett svartvitt filmklipp av samma rendering. Alltså, inget vektoriserat flygplan.

Förresten, vilken programvara använder du? Vad skall loggorna användas till, vilket media?

Flygplanets bild laborerade jag med i ScreenFlow. Kan du tipsa mig om ett vektorprogram som inte kostar en förmögenhet som illustrator. Vad loggorna skall användas till spelar ingen roll, jag var nyfiken på om det fanns ett speciellt program som man måste använda, med rimligt pris. Tyvärr hittar jag ingen citatknapp.

Jag hittade Inkscape. Jag testar.
Tack.

Senast redigerat 2014-12-26 06:08
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-26 06:21
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Flygplanets bild laborerade jag med i ScreenFlow. Kan du tipsa mig om ett vektorprogram som inte kostar en förmögenhet som illustrator. Vad loggorna skall användas till spelar ingen roll, jag var nyfiken på om det fanns ett speciellt program som man måste använda, med rimligt pris. Tyvärr hittar jag ingen citatknapp.

Jag hittade Inkscape. Jag testar.
Tack.

Du kan alltid hyra Illustrator de månader du använder det.
Vad loggorna ska användas till är högst relevant tycker jag då olika media har sina specifika möjligheter och begränsningar.
Gott att du fann Inkscape.
För att citera klickar du på svara.

Ursprungligen av reboot81:

Du kan alltid hyra Illustrator de månader du använder det.
Vad loggorna ska användas till är högst relevant tycker jag då olika media har sina specifika möjligheter och begränsningar.
Gott att du fann Inkscape.
För att citera klickar du på svara.

Tack reboot81.

Jag har arbetat i Blender och Gimp i flera år och har haft ett mål att alltid göra fotorealistiska renderade resultat och därför ignorerat sånt som ser grynigt och med dålig kvalitet och det får man i Gimp. Eftersom Inkscape och Gimp är samma sorts gratisprogram så lär jag inte få någon Ahaa upplevelse när jag gör loggor i dem.
Jag fick klart för mig att i tidningssidor med grov struktur på pappret, skulle det inte fungera med glansiga bilder och därför måste man göra loggan i ett vektorprogram. Illustrator som kostar är förmodligen ett väldigt bra sådant.

När jag vill lägga in en text i ett animerat skynke så brukar jag göra den i Gimp och lägga in den som UV-Mappad textur i skynket. (Se bifogad bild) Men oj vad fult det blir. Grådaskigt och kanterna är fransiga, förmodligen för att upplösningen i Gimp är gjord på stenåldern. Jag har löst problemet genom att lägga kameran långt från objektet så fransigheterna inte syns.
Menar du att dessa problem slipper jag om jag använder Illustrator.
http://s3.postimg.org/5wrpkkm77/Gimptexture.p...

Jag är så pass gammal så det är inte värt att lära sig nya saker utan jag lägger den tid på att förbättra mitt kunnande i Blender som jag trivs med.
Nästa gång någon ber om hjälp med vektoriserad logga så låter jag bli att svara.
Tänk vad man lär sig hela tiden.

Tack.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Tänk vad man lär sig hela tiden.

Jag tror ni har pratat om varandra lite i er ursprungliga diskussion.

Den feedbacken du fick om att man inte gör loggor i 3D-program, hade inte med den tekniska aspekten att göra. Gaphalsarna (i det här fallet) menade, och här tycker jag också att de har rätt, att loggor är väldigt speciella grafikfiler som har höga krav på sig. De skall göra sig bra även om det bara är svart på vitt. Designen skall ofta också klara extrema förminskningar och tryck med låg upplösning. Kanske skall den kunna framställas i en 3D printer för att kunna sättas på en vägg, etsas i glas eller fräsas ur trä? Till och med en så enkel sak som gradienter kanske redan är "för mycket".

Även om man i det första skedet tänker att loggan bara skall användas digitalt, så är det god idé att hålla andra användningsområden i bakhuvudet. Man kan också göra flera versioner av loggan, där man tar ut lite större svängar för digitalt användande, men det kan ju inte vara så att de olika versionerna är väsensskilda.

Allt detta ställer höga krav på grafisk tydlighet, rena enkla linjer (optimalt) och till slut rätt digitalt format—t ex .ai eller .pdf.

Det är inte ovanligt att kunder kan känna att "more is more". De kanske gillar ett visuellt fyrverkeri? För många proffs är funktion en minst lika viktig del av designen som utseendet. Ofta leder detta till det omvända och välkända "less is more".

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Jag har löst problemet genom att lägga kameran långt från objektet så fransigheterna inte syns.
Menar du att dessa problem slipper jag om jag använder Illustrator.
http://s3.postimg.org/5wrpkkm77/Gimptexture.p...

Som kenjon skrev tidigare, så handlar det nog om olika uppfattningar om vad en logga egentligen är.

Den där bilden är inte en logga. Texten "Kungsholmsdoktorn" är en logga, och den är förmodligen producerad i Illustrator eller liknande. Men bilden som helhet är inte en logga, utan får väl snarare ses som en stillbild ur en reklamfilm.

Handlar problemet om att den loggan blir dålig när du lägger in den i din animering? I så fall handlar det nog om vilket filformat den loggan har, och hur du gör när du lägger in den.

Med Cinema 4D kan du exportera en 3D till vektor. Detta gäller nog inte i alla sammanhang, men helt fotografiskt blir det inte men nära nog. Vet ej heller om färgnyanserna och tonövergångar förs över till vector – det borde gå, men resultatet blir på långa vägar inte lika bra som i Cinema 4D. Se YouTube klippet: https://www.youtube.com/watch?v=cs6SI7xLjKE. Vet ej om Blender har samma funktion.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som kenjon skrev tidigare, så handlar det nog om olika uppfattningar om vad en logga egentligen är.

Den där bilden är inte en logga. Texten "Kungsholmsdoktorn" är en logga, och den är förmodligen producerad i Illustrator eller liknande. Men bilden som helhet är inte en logga, utan får väl snarare ses som en stillbild ur en reklamfilm.

Handlar problemet om att den loggan blir dålig när du lägger in den i din animering? I så fall handlar det nog om vilket filformat den loggan har, och hur du gör när du lägger in den.

Jesper. Nej Jag gör allt själv, annars är det fusk. Det står i ett tidigare inlägg att jag aldrig använt Illustrator. Loggor för mig är en pryl/namn som förknippas med företaget som denna "Sommarhälsning från Kungsholmsdoktorn" Det absolut proffsigaste man kan göra (Även som amatör som jag) är att göra en animerad "Trailer-Logga" som man kan lägga in på företagets hemsida.
Blender Trailer-Logga
med ett Cartoonhuvud (Balder) som inte liknar någon annans.
Jag är nöjd med färgsättningen. Ögon är blöta och det är dom på Balder. Ansiktet är inte blankt svettigt utan med en lagom ton av gläns. Med andra ord, välbalanserad.
Skynket är gjort i Blender och texturen med färger och text i Gimp med samma storlek som skynket. Den gula färgen ser skitig ut. Kungsholmsdoktorn ser grådaskig ut. Jag laborerade med Blenders egna textfunktion men det gick inte. Hade det gått så hade skynket sett ut som ansiktet med klara färger. Boven är Gimp med sina dåliga färgmöjligheter.
En "Trailer-Logga" skall överraska besökaren med olika saker, därför lade jag in en boll som knuffar undan skynket. Bollen har en helt annan färg Glossy Plastic. Ansiktet har röd CarPaint.

Jag har lärt mig genom åren att använda samma inställningar i renderingsfönstret och det är tydligen bra eftersom jag är nöjd.

Resolution kör jag med 1920x1080 samma mått på Wallpaper jag använder som bakgrund. Man skall akta sig för att trixa med olika storlekar.
Jag renderar alltid numera i Cycle och Sampels-Render 500-1000 Oftast kör jag med 1000 med tanke på alla glossy materials jag använder. Renderingstiden brukar ligga mellan 6-12 timmar. Jag kör på en iMac mid 2011 med ram 32 GB.

Jag använder alltid en HDR i World-Enviroment image som bakgrund. Det är lättare att arbeta med objektet när det är upplyst av en HDR. Se bakgrunden bakom Balder som inte är en bakgrund utan en HDR som går att dölja innan man renderar. Tittar ni in i ögonen så ser ni HDR effekten.
http://s15.postimg.org/r6kef5xm3/Balder_XL1.p...

Alla mina Blenderprojekt gör jag förutsättningslöst. Jag drar igång någonting och slutresultatet blir det det blir och att jag blir nöjd. Jag hade för ett år sedan ingen tanke på vektor när jag gjorde några animerade "Trailer-Loggor"

The Real Viking. Jag har hela tiden misstänkt att 2014 går det att göra om en animerad 3D bild med färger och allt till en vektoriserad bild och nu berättar du att det går i Cinema4D. Jag tror inte det går i Blender för då borde jag hört talas om detta.
Hur som helst är det en fin hobby att med fantasin få göra olika projekt i Blender som räcker för mig.

Vi hörs.
Tack

Med logotyp menades förut den specifika grafiska utformningen av ett ord "logos", men numera menar man ofta (också) den symbol som identifierar ett företag.

När man pratar om kvaliteten hos en logga kan man mena den subjektiva kvaliteten, eller den "objektiva" som t.ex, förmågan att förmedla/skapa "brand recognition", "corporate image", "shelf impact" etc. Och det är utifrån dessa aspekter man då bedömer loggans funktion.

Om man applicerar den sortens tänk på din logga så ser man att den i många scenarier skulle vara svåranvänd, t.ex. på ett visitkort, brevpapper, faktura, förpackning, storskylt, tidningsannons, etc.

Det är den typen av överväganden som gör att loggor oftast skapas i vectorprogram, dels därför att det gör dem upplösningsoberoende, men också för att designspråket tenderar att vara stiliserat, kontrastrikt etc. Det är t.ex. Inte en slump att Apples logga är ett otroligt stiliserat äpple som man inte ändrar stup i kvarten.

Med detta sagt, din logga är bra om den uppnår vad beställaren förväntar sig (vilket man ska vara medveten om inte nödvändigtvis är vad de tycker är snyggt) och gör den det hade du kunnat göra den potatistryck eller fingerfärg, det spelar ingen roll.

Men, sitter man och gör loggor i 3D bara för att man gillar det, eller för att man kan programmen, då fattar man inte vad en logga handlar om.

Slutligen, visst kan du göra 3D loggor i t.ex. illustrator, och få dem upplösningsoberoende, i den bemärkelsen att de renderas/rastreras när de väl går till tryck/pixel, men Illustrators 3D-kapacitet är ju ytterst rudimentär. Photoshop kan mer, men då är du inte längre upplösningsoberoende

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Loggor för mig är en pryl/namn som förknippas med företaget som denna "Sommarhälsning från Kungsholmsdoktorn"...

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Det absolut proffsigaste man kan göra (Även som amatör som jag) är att göra en animerad "Trailer-Logga" som man kan lägga in på företagets hemsida.

Nej, jag håller inte med för fem öre. Det där är inte definitionen av en logga. Och med de senaste årens trender i webbdesign så är det där knappast det proffsigaste man kan göra.

Men så länge du och dina beställare är nöjda - och ni är överens om vad begreppen betyder - så räcker väl det.

Exempel på 3D logor i som går att göra i Illustrator är ju bland annat TELIA och SONY ERICSON. Båda gjorda med övertoning.
Båda är kortlivade modenycker, en är redan obsolet.
Ju mer stringent en logo är desto troligare att den kommer leva några år och ju lättare är det att bygga en identitet runt den.
Ett foto är inte en logo, en renderad 3D värld är inte en logo och en film eller animering är inte en logo. Däremot inte sagt att man inte kan animera en logo.

Om du tänker på apple-äpplet så ser det ofta väldigt glansigt och 3D ut, men om du tänker på grundutförandet så är det en väldigt enkel, enfärgad symbol av ett äpple som är lätt att känna igen och som funkar i alla medium. Man har sen i efterhand lagt in det i nåt porrigt 3D- eller bildredigeringsprogram och lagt på allt kladd. Ska du göra en logotyp enligt konstens alla regler, gör en väldigt simpel vektorbild som är unik för företaget och kan skapa igenkänning och SEN kan du möjligen kleta ner den med skuggor och högdagrar och skit i vissa sammanhang där det passar.

Men helst inte.

1
Bevaka tråden