Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera evo 840 SSD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er

Satte in ett par evo 840 ssd i min MCB pro för ett tag sen och det var väl något förhastat kan tyckas såhär i efterhand..
Nu har ju samsung varit hyggliga nog att släppa lite programvara som tar hand om problemet med dessa diskarna, men hur i hela glödheta h-e bär man sej åt ??

Iom jag har två diskar, så är ju den optiska enheten borta och en bootbar USB är fixad.. Men sen är det tvärnit.
Jag fattar inte för mitt liv hur jag ska bära mej åt med programvaran trots att jag lusläst instruktionerna flertalet gånger.
Är det någon som gjort detta med framgång som kan dela med sej av sina erfarenheter och kunskaper ?

  • Medlem
  • 2014-12-26 00:54

Har du haft prestandaproblem? Om inte, strunta i det. Jag har satt två sådana i mina döttrars MBP, och de har inga problem. Har bara läst om Windowsdatorer som har drabbats. Men det kanske finns exempel på Macar också.

Yes.. Sjukt seg maskin... men det kanske har lite med yosemite att göra.. Innan den uppgraderingen så var den riktigt rapp..

Testa att följa denna guiden: https://fuerstnet.de/en/upgrade-crucial-m4-ssd-firmware-mac-without-cd men ersätt de delar som handlar om Cruicials skivavbild med den du laddat ner för Samsung (btdsk.img).
Samsungs CD är ju bara en Syslinux med en 2.88MB diskettimage, precis som Crucials.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-26 10:04

Nja, Samsungs Performance Restoration Software verkar vara DOS-baserat och uppdaterar först firmware och optimerar sedan, så ett bootbart USB-minne ska fungera.

If you use a USB device
1) Please set your USB drive into a “bootable” state before starting the Performance
Restoration software.
2) For assistance on completing this step, please refer to USB boot utilities from a
trusted internet site.
3) Extract the provided zip file into the bootable USB drive you created (extract to the
root directory).
4) Boot the target system from the bootable USB created in the previous step. Please
run perf.exe.

Ursprungligen av mattiL:

Nja, Samsungs Performance Restoration Software verkar vara DOS-baserat och uppdaterar först firmware och optimerar sedan, så ett bootbart USB-minne ska fungera.

If you use a USB device
1) Please set your USB drive into a “bootable” state before starting the Performance
Restoration software.
2) For assistance on completing this step, please refer to USB boot utilities from a
trusted internet site.
3) Extract the provided zip file into the bootable USB drive you created (extract to the
root directory).
4) Boot the target system from the bootable USB created in the previous step. Please
run perf.exe.

Problemet är ju denna 'zip' fil som samsung så gentilt tillhandahållit.

Jag har inga problem med att boota upp den i Dos, men hur f-n får jag igång perf.exe ?
Är helt lost när det gäller dosen på Mac.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-26 10:48

Om du lyckats boota upp till DOS, skriv då 'dir' för att lista filer i den katalog du står i, finns perf.exe där skriver du bara 'perf' så ska programmet starta.

Jag antar att du packat upp filerna till rooten på USB-disken?

Det är alltså en perf.exe och en katalog FW som ska finnas i rooten.

  • Medlem
  • 2014-12-26 11:23
Ursprungligen av zentor:

Yes.. Sjukt seg maskin... men det kanske har lite med yosemite att göra.. Innan den uppgraderingen så var den riktigt rapp..

Ja, snarare med att Yosemite gick snett. En av döttrarna kör Yosemite utan problem. Felet på firmware ger sig till känna först efter en längre tid.

Tröttnade på att bråka med maskinen.. Plockade ur diskarna och åkte hem till en kompis med PC och lät han köra pc versionen av firmware på dom. Betydligt enklare. Nästan så att man ger sej den på att samsung gjort det onödigt jäkligt för oss mac-användare att lösa problemet.. Samtidigt så drog jag in Mavericks i maskinen igen och körde trim-enabler.. nu är där fart i burken igen..
Tack allihop som bidragit.. och gott nytt år på er

1
Bevaka tråden