Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskutrymme

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • lund
  • 2014-12-25 23:22

Jag förstår inte den visuella visningen av vilket utrymme som är ledigt (se medskickad bild.)
Det anges att program tar upp 145GB men program mappen är bara ca 11GB...

Kan någon förklara hur detta fungerar? Har jag fel på mitt system?

Tacksam för hjälp

Programmens exekverande filer (eller mapp rättare sagt - tex bilder.app) ligger under program, men de har även data sparar på andra platser. Troligen inget konstigt.

Finns många som har frågat om vad som tar upp plats på hdd, bara en sökning bort så finner du info om program som ger dig möjlighet att se vart allt ligger. Kommer dessvärre inte på namn just nu.

  • Medlem
  • lund
  • 2014-12-25 23:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Programmens exekverande filer (eller mapp rättare sagt - tex bilder.app) ligger under program, men de har även data sparar på andra platser. Troligen inget konstigt.

Finns många som har frågat om vad som tar upp plats på hdd, bara en sökning bort så finner du info om program som ger dig möjlighet att se vart allt ligger. Kommer dessvärre inte på namn just nu.

tack för snabbt svar men jag har kollat med tex omnidisksweeper (du ser resultatet i underkant på bilden). Den anger också att 130GB är ledigt på hårddisken men varför visar den grafiska tapeln att det bara är jättelite plats ledigt?!? något skumt verkar det vara

  • Medlem
  • 2014-12-26 00:00

Du kan lita på OmniDiskSweeper, programmet i bakgrunden, inte det andra. Jag har sett exempel där mer programutrymme rapporteras än vad som ryms på själva hårddisken...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-26 00:13

Skillnaden kan förklaras med t ex TimeMachine, som sparar en lokal kopia på bootdisken. Detta utrymme är egentligen ledigt, så det skrivs över vid behov. Även en del cachefiler och ev virtuellt minne kan göra att det skiljer sej åt.

Påtala om säkerhetskopior. Spara dom på en extern hårddisk istället.

  • Medlem
  • lund
  • 2014-12-26 08:28
Ursprungligen av kenjon:

Skillnaden kan förklaras med t ex TimeMachine, som sparar en lokal kopia på bootdisken. Detta utrymme är egentligen ledigt, så det skrivs över vid behov. Även en del cachefiler och ev virtuellt minne kan göra att det skiljer sej åt.

ok. så det bör inte påverka prestandan/funktionen?

Ursprungligen av micjoh:

ok. så det bör inte påverka prestandan/funktionen?

Inte när du har så mycket utrymme ledigt.

  • Medlem
  • lund
  • 2014-12-26 08:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte när du har så mycket utrymme ledigt.

Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden