Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dns

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår hade jag problem med telias dns-uppslagning, och läste idag att telias servrar hade drabbats av virus. Jag tycker det är skandal att såna vikiga servrar kör windoze. Åtminstone får ju backupen köra unix/linux.
Vad tycker ni?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 13:45

Att dom kör Windows har säkert sina förklaringar. Det som är mest förbryllande är att maskiner med så pass viktiga uppgifter inte har uppdaterats med en fix mot detta. Att viruset drog igång först igår är en sak men säkerhetshålet som utnyttjas av viruset har varit känt sedan 16 Juli.

Det finns ju faktist en tjänst som innebär att man får ett mail när viktiga säkerhethål upptäcks och när lösningar för att fixa dessa finns att tanka ner.

Någon på Telia med ansvar för säkerheten borde titta på denna sida.

ja speciellt när det finns information om säkerhetshålen så borde ju inte detta hända. MenMen... det är ju bara vardag för en teliakund att saker inte funkar:)

Vem har sagt att Telias DNS kör på windows? Det verkar konstigt.

Det kan finnas massa andra förklaringer till att masken på Telias nät drabbade andra servrar, indirekt. Kanske stängde dom ner routrar för att inte masken skulle sprida sig vidare, vad vet jag.

  • Medlem
  • 2003-08-12 14:47

telia kör inte windows på sina servrar, dessa blev inte smittade av masken utan överbelastade av trafiken som spridningen av masken medförde.

Jaha, ok.
tyckte själv det lät mysko... kändes mer som en överbelasting, eftersom det funkade ibland. Jag hade fel igen:(

1
Bevaka tråden