Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort information som följer med en fil

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-12-22 14:02

I PC för alla finns en artikel om hur man kan ta bort sk metainformation som följer med en fil.

Texten lyder såhär; "Varje fil innehåller metadata som är information som identifierar författaren, datum och tid när filen skapades, tid och datum för ändring och ofta mer. Vissa dokument som bilder och ordbehandlartexter kan berätta väldigt mycket om dig. Ibland kanske du vill att en fil ska vara mindre avslöjande." -T ex om man tänker sig ge bort/sända vidare en fil.

Hur fungerar det på mac?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:25

Jag skulle vilja säga att det inte beror så mycket på vilket OS man kör, utan mer på vilket program som skapar filen i fråga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-22 22:56

Jag har en stilla undran...vad är det för fil du vill editera denna infon på och än mer intressant - varför?

  • Medlem
  • 2014-12-23 06:20
Ursprungligen av zinned:

Jag har en stilla undran...vad är det för fil du vill editera denna infon på och än mer intressant - varför?

Just nu är det ingen specifik fil. Skulle kunna vara word, powerpoint, pdf, foton etc.

Det finns inget generellt svar på den frågan. Det finns information som skapas av OS:et (tidstämplar etc) och det finns metainformation som skapas av appen så du måste veta vilken fil och vilken information som du är ute efter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-23 06:57
Ursprungligen av per s:

Just nu är det ingen specifik fil. Skulle kunna vara word, powerpoint, pdf, foton etc.

Det finns ju en anledning och funktion till att den datan finns där. Den beskriver ju bl a skapare, kontaktuppgifter och rättigheter för filen. Den infon ska inte tas bort och det är inte ens säkert att du har rätten att editera den infon, etiskt är det tveksamt iaf.

Jag kan inte se varför du skulle vilja ta bort den.

Ursprungligen av zinned:

Det finns ju en anledning och funktion till att den datan finns där. Den beskriver ju bl a skapare, kontaktuppgifter och rättigheter för filen. Den infon ska inte tas bort och det är inte ens säkert att du har rätten att editera den infon, etiskt är det tveksamt iaf.

Jag kan inte se varför du skulle vilja ta bort den.

De flesta kameror lägger in koordinater i foton som EXIF-information, vilket är ganska oetiskt till att börja med. Det är självklart att man ska kunna ta bort den informationen. Finns de som råkat illa ut för att de pratat med journalister och varit med på foto som de glömde att ta bort EXIF-data från.

Ursprungligen av McDarwin:

De flesta kameror lägger in koordinater i foton som EXIF-information, vilket är ganska oetiskt till att börja med. Det är självklart att man ska kunna ta bort den informationen. Finns de som råkat illa ut för att de pratat med journalister och varit med på foto som de glömde att ta bort EXIF-data från.

Sant, men det är ett specifikt område, TS är väldigt ospecifik och tar upp andra typer av dokument såsom PDF, Word och Powerpoint (även om foton också nämns).

Men "oetiskt" att lägga in GPS information bland EXIF? Nja, det har jag svårt att ställa upp på även om det ibland kan vara olyckligt.

BTW: Det går att stoppa Iphones kamera från att få tillgång till platsinformationen

Det verkar huvudsakligen finnas program som specifikt hanterar metadata för mp4-filer, bilder, pdf samt mp3-filer. Inte så många som gör "allt". Men - utan att ha använt det själv så verkar http://www.macupdate.com/app/mac/6322/a-bette... vara en väg värd att prova på.

MacUpdate är f.ö. första stoppet att besöka när man är ute efter mjukvara. Före App Store alla dagar i veckan.

  • Medlem
  • 2014-12-24 15:07

Jag har inget speciellt behov nu men tycker att frågan är intressant och viktig.
Det jag tänkte på först är ju foton. Dessa hamnar ju ibland i wordfiler, powerpoint, pdf mm.
Klart att det kan diskuteras vad som bör finnas med men helt klart måste man kunna slippa visa allt ibland.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-24 15:26

I photoshop tar du enklast bort metadata då du sparar om bilden. Välj "Spara för webb och enheter" och välj där att ingen metadata ska ingå. Jag är inte säker, men jag tror att Förhandsgranskning kan ta bort viss info också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-24 17:38
Ursprungligen av McDarwin:

De flesta kameror lägger in koordinater i foton som EXIF-information, vilket är ganska oetiskt till att börja med. Det är självklart att man ska kunna ta bort den informationen. Finns de som råkat illa ut för att de pratat med journalister och varit med på foto som de glömde att ta bort EXIF-data från.

De flesta? Jag skulle säga att det inte alls är "de flesta" kameror. Klart att det sker i mobiltelefoner men inte i "de flesta" riktiga kameror.

Ursprungligen av per s:

Jag har inget speciellt behov nu men tycker att frågan är intressant och viktig.
Det jag tänkte på först är ju foton. Dessa hamnar ju ibland i wordfiler, powerpoint, pdf mm.
Klart att det kan diskuteras vad som bör finnas med men helt klart måste man kunna slippa visa allt ibland.

Att meditera EXIF-infon i foton och andra filer tycker jag är ganska oetiskt. Det är ju ingen info som påverkar användaren, det är ingen info som syns om man inte aktivt letar efter den. Om det är du själv som skapar de aktuella filerna så bestämmer du ju själv vilken data som ska hamna i EXIF men att ändra på datan i någon annans skapade fil - absolut inte.

Ursprungligen av zinned:

De flesta? Jag skulle säga att det inte alls är "de flesta" kameror. Klart att det sker i mobiltelefoner men inte i "de flesta" riktiga kameror.

Många systemkameror har det.

Ursprungligen av zinned:

Att meditera EXIF-infon i foton och andra filer tycker jag är ganska oetiskt. Det är ju ingen info som påverkar användaren, det är ingen info som syns om man inte aktivt letar efter den. Om det är du själv som skapar de aktuella filerna så bestämmer du ju själv vilken data som ska hamna i EXIF men att ändra på datan i någon annans skapade fil - absolut inte.

Numera är ju de liberala versionerna av creative commons praktiskt taget standard på allt bildmaterial så i praktiken är det där inte ett problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-25 15:42
Ursprungligen av McDarwin:

Många systemkameror har det.

Det anser jag inte.

Kolla prisjakt o filtrera med att bocka i FF, APS-C samt APS-H. Då får du 306 träffar. Bockar du också i GPS som funktion så är antalet nere i 30 st.

Alltså, inte många när endast 10% har möjlighet att positionera.

Edit: Stavfel.

Senast redigerat 2014-12-25 23:55
Ursprungligen av McDarwin:

Många systemkameror har det.

Numera är ju de liberala versionerna av creative commons praktiskt taget standard på allt bildmaterial så i praktiken är det där inte ett problem.

Creative Commons: Är det? Skulle du kunna presentera data som stödjer den uppfattningen?

När det gäller systemkameror och GPS gå är jag böjd att hålla med Zinned. Och även om ett flertal av de systemkameror som finns på marknaden i dag skulle vara GPS-kapabla så betyder det inte att detta gäller för alla systemkameror som används.

1
Bevaka tråden