Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klistra in oformaterad text i Google Docs?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag försöker klistra in oformaterad text i google docs med får det inte att funka. På en PC funkar det bra genom att använda ctrl+shift+v, men det funkar inte på min mac. Jag googlar runt en massa och det står att jag ska trycka alt+cmd+v, men det funkar inte. Jag använder Safari också. Någon som vet hur man klistrar in text i google docs utan att den automatiskt ändrar storlek eller radavstånd osv?

intressant, jag trodde att det fanns ett menyval för det där men det verkar inte göra det.

Edit: Nu vet jag.. Det är en funktion i webbläsaren. Du ska gå upp till Safaris redigerameny och välja "klistra in och matcha stilen". Det ska tydligen fungera med alt-shift-cmd-V men det gör inte det för mig

Jag har inte kollat hur det blir i Chrome men det ska vara enligt samma princip där.

  • Medlem
  • 2014-12-24 23:47
Ursprungligen av Gasellen:

Hej! Jag försöker klistra in oformaterad text i google docs med får det inte att funka. På en PC funkar det bra genom att använda ctrl+shift+v, men det funkar inte på min mac. Jag googlar runt en massa och det står att jag ska trycka alt+cmd+v, men det funkar inte. Jag använder Safari också. Någon som vet hur man klistrar in text i google docs utan att den automatiskt ändrar storlek eller radavstånd osv?

Jag kollade med ett dokument och där bjudes bara nedanstående, cmd + V. Det formateras då som "mallen" eller tidigare formaterad text. Jag kollade också i Windows 7 och det är samma där, fast ctrl + V.

I Google Chrome finns skift + cmd + V, men det hjälper inte i Google Docs.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-26 06:28

Klistra in texten i adressfältet eller i Spotlight, markera allt och klipp ut. Klistra sedan in i G Docs.
En liten ramsa som går på två sekunder:
⌘ + C, ⌘ + space, ⌘ + V, ⌘ + A, ⌘ + X, esc, ⌘ + V

Ok! Men dt är störigt att det funkar på min PC, men inte på Macen. Tack för hjälpen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-27 21:00
Ursprungligen av Gasellen:

Ok! Men dt är störigt att det funkar på min PC, men inte på Macen. Tack för hjälpen!

Det är nog tvärtom, på OSX går det att klistra in text med bibehållen formattering, medans windows saknar den finessen. Har du provat att dra/släppa texten dit?

Du kan om du anser det lönt för dig installera en tredjeparts urklippshanterare. Tex Clipmenu. Har för mig att den kan klistra in text med eller utan formattering.

Alltså... Funktionen finns i OSX och Google Dokuments och Safari. Du väljer från Safaris redigerameny "Klistra in och matcha stil..." Av någon anledning så verkar inte shift-alt-cmd-V fungera i Safari men det gör den i Chrome där den ger "klista och matcha stil"

Vad är problemet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Alltså... Funktionen finns i OSX och Google Dokuments och Safari. Du väljer från Safaris redigerameny "Klistra in och matcha stil..." Av någon anledning så verkar inte shift-alt-cmd-V fungera i Safari men det gör den i Chrome där den ger "klista och matcha stil"

Vad är problemet?

Problemet är att det inte funkar i Safari. Jag vill ju inte använda en annan webläsare bara för att kunna klistra in formaterad text med kortkommandon i Google Docs.
Med andra ord, jag vill:

  • Klistra in ofromaterad text i Google Docs

  • Använda Safari

  • Använda kortkommando

Det funkar ju annars med "klistra in och matcha stil" i safari som du skrev, men då måste jag klicka med musen. Vill använda tangentbordet.

Ursprungligen av Gasellen:

Problemet är att det inte funkar i Safari. Jag vill ju inte använda en annan webläsare bara för att kunna klistra in formaterad text med kortkommandon i Google Docs.
Med andra ord, jag vill:

  • Klistra in ofromaterad text i Google Docs

  • Använda Safari

  • Använda kortkommando

Det funkar ju annars med "klistra in och matcha stil" i safari som du skrev, men då måste jag klicka med musen. Vill använda tangentbordet.

Så problemet var att kortkommandot inte fungerade, inte att funktionen inte fanns? Ok.

Det är intressant att kortkommandot fungerar på andra sidor (i Safari) som Gmail så det är något med Google Drive dokument som ställer till det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Så problemet var att kortkommandot inte fungerade, inte att funktionen inte fanns? Ok.

Det är intressant att kortkommandot fungerar på andra sidor (i Safari) som Gmail så det är något med Google Drive dokument som ställer till det.

Ja så var det. Det är konstigt och störigt. Hoppas att någon fixar till det. Men jag kommer att överleva

Inte säker på att någon läser detta forum. Bättre om du rapporterar felet/problemet till tillverkaren/tillverkarna.

1
Bevaka tråden