Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Favoritgenväg till server försvinner när server tappas (OSX 10.10.1)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-12-22 15:26

Hej

Jag har stött på ett nytt (?) problem med splitterny macbook pro. På jobbet är jag ansluten mot en mängd servrar som jag har genvägar till i mitt favorit-fält i finder. När jag lämnar jobbnätverket bryts anslutningen mot servrarna, vilket är logiskt. Däremot försvinner också genvägarna från finder, vilket är stökigt. Någon som vet hur jag ändrar på detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:30

Har du ingen koppling till servrarna är det väl ingen idé att genvägarna syns?
Dyker de inte upp igen när du är tillbaka på jobbets nätverk (det kan ta några minuter)?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-22 23:43

Jag har märkt liknande på jobbet. Genvägar till server (afp-delad) har efter omstart ibland visat sig vara puts väck från favoritfältet. Vanliga alias placerade i mappar funkar som vanligt, kan tilläggas.

Mac Pro med Mavericks.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-12-23 23:51

Kenjon - de dyker inte upp igen, nej. Annars hade problemet varit ett icke-problem, precis som du säger.

Filuren - lurigt. Säg till om du hittar något lösning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-24 02:21

Skapa ett alias av dem och lägg på Skrivbordet och i Systeminställningar - Användare - Startobjekt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2015-01-05 20:36
Ursprungligen av kenjon:

Skapa ett alias av dem och lägg på Skrivbordet och i Systeminställningar - Användare - Startobjekt.

Ska testa detta nu efter semestern. Tack för tipset!

Bumpar den här tråden lite då jag har samma problem.
Har testat att ta bort den plist-fil som lagrar genvägarna (com.apple.Sidebarlists.plist) såväl som att skapa symlänkar som då ligger lokalt men lik förbaskat försvinner de rätt vad det är när datorn har gått i vila eller startats om.

1
Bevaka tråden