Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort sönder Mac Pro, köpa nytt/begagnat vilket?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick precis veta att det är grafikkortet som gått sönder på min Mac Pro 20110 och att det kostar 5000 kr att få den lagad.
Då får jag samma sorts grafikkort som sitter i datorn nu, ATI Radeon HD 5870 1 gb. Nytt med 90 dagars garanti. Är det värt det eller ska jag satsa på att köpa ett begagnat och byta själv?

Jag har tittat lite på vad som finns att köpa begagnat på ebay men kan inget om grafikkort så jag förstår inte varför vissa är så dyra och vissa är rätt billiga. Ska jag satsa på att köpa samma typ av kort igen till så bra pris som möjligt?? Eller ska jag uppgradera till något bättre? Vilket i så fall?

Hejsan evasjogren!!!!

Jag tror nog att du ska köpa ett nytt grafikkort så får du samma kort i datorn och få det installerat på en gång,för istället köpa ett begagnat på Ebay. Där du kanske inte vet att du får samma kort som du hade förut och kan bli lurad.God Jul Och Gott Nytt.

Mvh

Mac_Morpheus

  • Medlem
  • 2014-12-22 16:36

På Mac Pro kan man köra vanliga, billigare PC-kort, men då går man miste om EFI-uppstart. I övrigt spelar det ingen roll.

Ta det på hemförsäkringen?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ta det på hemförsäkringen?

Går det att ta det på försäkringen? Har inte ens funderat på det.

Ursprungligen av evasjogren:

Går det att ta det på försäkringen? Har inte ens funderat på det.

Är inte så insatt, kan bero på vilken du har tecknat. Kolla upp det.

Ursprungligen av alix:

På Mac Pro kan man köra vanliga, billigare PC-kort, men då går man miste om EFI-uppstart. I övrigt spelar det ingen roll.

Vad är EFI-uppstart? har du nån länk till ett kort som skulle kunna funka?

Jag har personligen ett MSI Radeon R9 280X 3GB OC Edition.

R9 280X på prisjakt

Detta kort kan du bara trycka in i datorn och starta. Du kommer inte se någon bootskärm (som t ex -loggan när datorn startar), men så fort OS X är laddat kommer bilden utan att du behöver göra något.

Nästa gång du skall installera OS X så kan du klicka installera som vanligt i Mac App Store. Datorn uppgraderar OS X och startar om av sig själv. Så för det ändamålet behöver du heller inte någon bootscreen.

Men vi vissa lägen, beroende på hur du använder din dator, så kan det vara bra att kunna se de valmöjligheter som erbjuds för felsökning vid uppstart, samt att kunna välja hårddisk att starta ifrån. Jag har sparat mitt orginalgrafikkort för det här ändamålet så att jag kan byta tillbaka om det skulle behövas. Ett annat alternativ är att flasha R9 280X kortet, så att du får tillbaka EFI-uppstarten.

Det finns ganska många grafikkort att välja på—även NVIDIA-kort. Men man får passa sig lite. Väljer man ett allt för strömkrävande kort så kan man överskrida specifikationen för Mac Pro i standardutförande. Radeon R9 280X är hyfsat max vad din dator pallar utan att klabba för mycket. Det är också ett bra Open CL-kort, vilket är det Apple själva pushar. NVIDIA i sin tur har sina styrkor med CUDA.

Men som sagt: om du inte vill gräva ner dig i detaljer så är kortet jag länkar till ett bra val. Om du känner dig trygg utan uppstartsbild.

Nästa alternativ är att köpa ett färdigflashat kort. På den amerikanska marknaden finns MacVidCards färdigflashat 280X. Det kostar $570. Men det är ju ändå ett bättre val än ett gammalt 5870.

Det blir snabbt mycket information på en gång. Du får återkomma när du vet vilken riktning du vill gå.

  • Medlem
  • 2014-12-22 20:21

EFI är den grafiska miljö där man ser Appleloggan och kan välja startdisk, exempelvis. Men ibland funkar EFI med vissa PC-grafikkort ändå, det varierar.
Ett bra grafikkort är Asus GeForce GTX 770, som kostar drygt 2500: http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-geforc...
Installationsvideo här: https://www.youtube.com/watch?v=CLlQZirX9yY

Någon som vet vad skillnaden är mellan Radeon HD 5770 och Radeon HD 5870?
Spelar det någon roll vilket av dem man köper?

Ursprungligen av evasjogren:

Någon som vet vad skillnaden är mellan Radeon HD 5770 och Radeon HD 5870?
Spelar det någon roll vilket av dem man köper?

Du kanske kan få lite klarhet i saken genom att läsa här: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Tack för alla svar!!

Nu har jag har hittat detta kortet på ebay:
http://www.ebay.com/itm/ATI-Radeon-HD-5770-1G...

Tror ni att det är ok?
Måste jag köpa strömkabel också (förstår inte riktigt om det ingår) eller kan jag använda strömkabeln från kortet som sitter i datorn?

Eller tror ni att detta kortet från Tyskland kan vara ett bra köp?
http://www.ebay.com/itm/ATI-RADEON-HD-5770-1G...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-06 00:15

MSI Radeon R9 280X 3GB OC Edition. Fungerar det i Mac Pro 2008 ?
Jag har provat Msi 750 Ti- fungerar inte
Evga geforce 750 Ti- fungerar inte. Datorn står bara och omstartar.svart skärm.
Yosemite 10.10.2.
Med det gamla Radeon 2600 xt i samtidigt ser jag äpplet och uppstartsstrecket kommer nästan halvvägs sedan omstart.

Ursprungligen av Clossa:

MSI Radeon R9 280X 3GB OC Edition. Fungerar det i Mac Pro 2008 ?
Jag har provat Msi 750 Ti- fungerar inte
Evga geforce 750 Ti- fungerar inte. Datorn står bara och omstartar.svart skärm.
Yosemite 10.10.2.

Jag får svara så här: På min Mac Pro 2010 (5.1) fungerar det MSI 280X OC-kortet utan strul. Jag har inte flashat det, så jag har ingen bootscreen utan får bild först när gränssnittet i OS X har laddat. Jag driver kortet utan extra nätspänning och har inga problem med det.

Jag skulle tro att det fungerar på en 2008:a också, men har inga erfarenheter. Macrumors Mac Pro-forum är annars väldigt aktivt (mycket info om GPUer), så du kanske hittar definitivt svar där.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag har personligen ett MSI Radeon R9 280X 3GB OC Edition.

R9 280X på prisjakt

Detta kort kan du bara trycka in i datorn och starta. Du kommer inte se någon bootskärm (som t ex -loggan när datorn startar), men så fort OS X är laddat kommer bilden utan att du behöver göra något.

Nästa gång du skall installera OS X så kan du klicka installera som vanligt i Mac App Store. Datorn uppgraderar OS X och startar om av sig själv. Så för det ändamålet behöver du heller inte någon bootscreen.

Men vi vissa lägen, beroende på hur du använder din dator, så kan det vara bra att kunna se de valmöjligheter som erbjuds för felsökning vid uppstart, samt att kunna välja hårddisk att starta ifrån. Jag har sparat mitt orginalgrafikkort för det här ändamålet så att jag kan byta tillbaka om det skulle behövas. Ett annat alternativ är att flasha R9 280X kortet, så att du får tillbaka EFI-uppstarten.

Det finns ganska många grafikkort att välja på—även NVIDIA-kort. Men man får passa sig lite. Väljer man ett allt för strömkrävande kort så kan man överskrida specifikationen för Mac Pro i standardutförande. Radeon R9 280X är hyfsat max vad din dator pallar utan att klabba för mycket. Det är också ett bra Open CL-kort, vilket är det Apple själva pushar. NVIDIA i sin tur har sina styrkor med CUDA.

Men som sagt: om du inte vill gräva ner dig i detaljer så är kortet jag länkar till ett bra val. Om du känner dig trygg utan uppstartsbild.

Nästa alternativ är att köpa ett färdigflashat kort. På den amerikanska marknaden finns MacVidCards färdigflashat 280X. Det kostar $570. Men det är ju ändå ett bättre val än ett gammalt 5870.

Det blir snabbt mycket information på en gång. Du får återkomma när du vet vilken riktning du vill gå.

Du har inte haft några problem med strömförbrukningen då kortet egentligen vill ha 6+8 pin?

Nej, inga problem.

Kortet levereras också med adaptor 8-->6.

När jag kör benchmarks så drar kortet ca 95W från booster A och knappa 40W från booster B och ca 50W från kortplatsen. Egentligen skulle de i tur och ordning leverera upp till 75+75+75W, men det fördelas lite annorlunda i praktiken.

Nu har jag dock moddat min MacPro till att kunna ta två stycken 8+6 kort (genom att skapa två nya 8 pins-kontakter), men har hittills bara testat med ett kort. Är på jakt efter ett billigt begagnat 280X.

Observera att jag bara går i god för MSI-korten. Testade ett XFX först och det gick inte.

Har beställt en sådant kort som du har. Hittade på macrumors en som har flashat sitt sådant kort med gott resultat. Han har publicerat sin rom... tänkte försöka flasha mitt kort med hans rom. Om det inte blir bra tänkte jag ge mig på att skapa en egen rom.

Köpte för ca 1 år sedan ett GTX 680 och flashade. Men det blev inte alls stabilt flashat. Har visat sig sedan att det är fler som har problem med Zotac GTX 680 4 GB så jag hoppas detta ska blir bättre med etta kortet!

Ursprungligen av Hugeman:

Hittade på macrumors en som har flashat sitt sådant kort med gott resultat. Han har publicerat sin rom... tänkte försöka flasha mitt kort med hans rom.

Ja, jag har följt lite olika trådar om flaggning, men hoppat över det. Jag har ett originalkort jag kan trycka in om det är något speciellt jag vill göra, men annars är det bara att tuta och köra. Uppdateringar är bara att lägga in som vanligt. Datorn startar om som vanligt (med svart skärm) när det behövs och sen kommer bilden tillbaka när man är inne i OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-19 10:46

Jag har nu köpt en Mac Pro 4.1 som jag har flashat till 5.1. och kör Yosemite.
I helgen provade jag ett -MSI Geforce GTX 650 Ti 2GB, 3.0 Pcie-med gott resultat.Det är ett 6 pinns kort med Dvi och Hdmi men saknar DP port.

Senast redigerat 2015-04-20 06:25
Ursprungligen av Clossa:

Hoppsan så fel det kan bli.
Jag tappade Iphonen när jag skrev och så ringde det samtidigt så jag glömde av att fortsätta inlägget.
--
Jag har nu köpt en Mac Pro 4.1 som jag har flashat till 5.1. och kör Yosemite.
I helgen provade jag ett -MSI Geforce GTX 650 Ti 2GB, 3.0 Pcie-med gott resultat.Det är ett 6 pinns kort med Dvi och Hdmi men saknar DP port.

Vad vinner du på att flasha om den 4.1 till 5.1 mer än att man kan byta till nyare CPU:er?

Jag har ettt GTX 680 som jag inte använder och nu beställt ett 280X. Hade väl kunnat leva med mitt GTX 680 men jag är så där löjlig att jag vill ha boot-screen och det funkade inte så bra med den allmänna flashen som finns för 4 GB-korten med mitt Zotac. Dock tänkte jag att jag skulle flasha tillbaka det när mitt nya kort kommer på måndag och jag ändå måste öppna upp datorn. Så är det någon som vill ha ett GTX 680 för en hyffs peng till sin mac pro så är det bara att håja till med ett bud

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-19 12:01
Ursprungligen av Hugeman:

Vad vinner du på att flasha om den 4.1 till 5.1 mer än att man kan byta till nyare CPU:er?

Jag har ettt GTX 680 som jag inte använder och nu beställt ett 280X. Hade väl kunnat leva med mitt GTX 680 men jag är så där löjlig att jag vill ha boot-screen och det funkade inte så bra med den allmänna flashen som finns för 4 GB-korten med mitt Zotac. Dock tänkte jag att jag skulle flasha tillbaka det när mitt nya kort kommer på måndag och jag ändå måste öppna upp datorn. Så är det någon som vill ha ett GTX 680 för en hyffs peng till sin mac pro så är det bara att håja till med ett bud

Det skall gå att få ut ljud via grafikkortsportarna och Maskinen tar emot 1333mhz minnen med 5.1
Det är tydligen skillnad på dom olika GTX 680 korten. Evga är väl det som man använder vid flashning.
Det är en djungel med olika kombinationer som måste lira ihop.
Jag laddade ner Nvidias drivrutiner till ett grafikkort men det funkade inte, men när jag uppgraderade från Mavericks till Yosemite försvann dom drivrutinerna och det blev bild.
Jag använder en liten ssd disk som jag bara har till att"bröta"med.

Funkade ditt Zotac kort innan flaggning ?

Ursprungligen av Clossa:

Det skall gå att få ut ljud via grafikkortsportarna och Maskinen tar emot 1333mhz minnen med 5.1
Det är tydligen skillnad på dom olika GTX 680 korten. Evga är väl det som man använder vid flashning.
Det är en djungel med olika kombinationer som måste lira ihop.
Jag laddade ner Nvidias drivrutiner till ett grafikkort men det funkade inte, men när jag uppgraderade från Mavericks till Yosemite försvann dom drivrutinerna och det blev bild.
Jag använder en liten ssd disk som jag bara har till att"bröta"med.

Funkade ditt Zotac kort innan flaggning ?

Jag hårdkörde aldrig kortet innan jag flashade det. Jag antog att det funkade att flasha då jag såg en kille på macrumors med samma kort. Jag märkte dock ganska snart att det blev instabilt när man pressade det. Och strax efter då började den killen skriva om samma problem med med mac-romen och det försvann när han la in pc-romen. Jag har sparat min pc-rom så jag lägger tillbaka den å sedan ska jag se om jag hittar en pc å hådrköra koret med men jag antar att det är riktigt med tanke på att jag inte var ensam om problem med dessa korten.

Som du säger är nog evga-korten att föredra o speciellt 2 gb-korten. Men när jag läste på forumet så slog jag till på ett 4 gb zotac.

Idag fick jag mitt MSI 280X... Skickade in det i SLOT2 pga fläktproblematiken. Bootade upp och kollade så det fungerade. Bootade om i Win7... Flashningen tog ca 5 min... (inkl. backup av original-rom) Verkar fungera bra hittills och skönt med boot-screen.

1
Bevaka tråden